Testa "BensinKollen"

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av zeno, 29 okt 2010.

1. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vid den allra första inläsningen av bensinstationer till BensinKollen så fick jag med en del dubbletter och även stationer som inte existerar idag, på grund av skräp i datat. Det pågår dock ett ständigt jobb med att rensa upp bland stationerna och alla användare kan hjälpa till med detta. Om man går in på en station som är en dubblett, har fel adress eller liknande, och väljer "Rapportera station" via menyn så kan man meddela oss om detta så rättar vi till det.

Hjälp gärna till om du hittat några dubbelregistreringar eller liknande!!

2. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Bra idé! Jag ska verkligen kolla på det.

Har tidigare haft tankar om att försöka få till ett samarbete med en kedja för att få mer drag i applikationen. Typ få in erbjudanden och kampanjer. Men risken med det är att applikationen tappar sitt syfte och blir för styrt att kedjan. Tanken är ju att man ska hitta stationer med billigaste bensinen, och inte att kedjan med störst kampjan kommer först. Eller vad säger ni?

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Någon service eller listener som inte avregistreras. Listenern på en MapView brukar vara en hel del som glömmer av att avregistrera.

Vet inte hur ofta folk använder den eller hur folk använder den, men hade det inte fungerat att avregistrera lyssnaren så fort man har en position som är godtagbar? Baserat på provider, ålder och precision. Om det nu inte är något om att man kan få notifikationer om billiga priser i närheten när man kör etc, men då finns givetvis idéer till det med.

4. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Tack för en del svar :)

Gällande batteri och GPS så är det inte bara GPS:en, vid det valda tillfället har jag haft GPSen helt avslagen på telefonen så den kan inte ha använt den (ej heller någon gps icon har dykt upp).

Gällande fler användare, ja, som sagt, Höna vs. Ägget.
    Kanske försöka få Aftonbladet/Expressen, eller kanske till och med någon motortidning skriva en kort artikel, borde strömma till en hel del användare då!

Kanske man kan lägga in så man även kan få Notifications om priset inom en viss area ändras, vilket gör att man själv påminns om att använda den osv?

/Jocce

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Ja, målsättningen måste vara att förmå så många stationer som möjligt bidra med prislistor. För att nå dit går det inte att favorisera någon enstaka bensinkedja, alla måste få möjlighet att spela på samma villkor.

Sen kanske du kan sälja någon form av extratjänst till någon bensinkedja, men i så fall måste samma erbjudande nog gå ut till alla kedjor så ingen kedja blir avogt inställd till bensinkollen.

m v h Henrik

6. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tänkte bara säga att jag äntligen hittat orsaken till att appen drar massa batteri. Lägger förhoppningsvis ut en uppdatering imorgon

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

7. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har nu kört ut en ny version av BensinKollen (3.4.0) på Google Play och appland.se.

Uppdateringen innehåller en fix på problemet med att appen drog en jäkla massa batteri. Felet berodde på en OnPanChange-listener till min mapView som kördes även fast applikationen låg i bakgrunden. Irriterande men nu verkar det som sagt vara löst. Hör av er om felet fortfarande finns kvar!!!

Obs! Jag har ännu inte hunnit fixa detta för BensinKollen PRO, kommer inom kort...

henca och Jocce81 gillar detta.
  8. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Använde detta förra sommaren...bytt telefon sen dess och installerade den igen...men fungerar inte?

Vad har hänt?
    Är den nerlagd?

Såg även på hemsidan att priserna ser lite konstiga ut (ligger priser på 12:26 för 95 oktan på förstasidan, men dessa stämmer EJ)

Finns det andra liknande appar?

/Jocce

9. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Appen är inte nedlagd, men som flera noterat så har det inte varit mycket aktivitet på nyutveckling och prisuppdateringar senaste året.

Jag har pga tidsbrist, motivation och andra faktorer inte underhållit BensinKollen-appen på ett tag. Jag har även påbörjat och lagt på is utveckling på iOS, och websidan börjar också förfalla. Har funderat på om och hur den ska leva vidare, och i så fall på vilket sätt.

Någon som har några förslag på hur jag ska gå vidare? Finns det intresse av att den lever vidare? Det kanske finns duktiga utvecklare här som vill vara med och jobba vidare med den, med eller utan min medverkan...?!

10. zetrov

zetrov Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

funkar bra på nexus 4

11. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det enklaste är väl att lägga upp källkoden på github, bitbucket eller liknande med public repo och kolla se om det finns något intresse av att vidareutveckla appen.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

12. GuiceU

GuiceU Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tycker verkligen att du ska göra som Dalla säger, jag skulle utan tvekan kunna göra en hel del jobb där! :)

13. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Trist, men nu tolkar jag det som att bensinkollen är helt nedlagd? :(

Jag kan inte längre hitta bensinkollen på Google Play, min befintliga installerade app hittar inte längre data för några bensinstationer och domänen bensinkollen.nu verkar vara parkerad hos loopia.

Det närmaste man kommer någon liknande app och web-tjänst är numera bensinpriser.se, men för min del är de totalt oanvändbara då de inte har med 98 oktan bensin.

m v h Henrik

14. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Du har ju bensinpriser i Waze. Och där finns även 98 oktan med.

Sent OTA using TapaTalk

henca gillar detta.
  15. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Det här lät riktigt intressant! Jag har ju waze installerat. Men hur får man fram bensinpriser i waze?

Då jag kikar på Google Play i telefonen verkar jag ha den senaste versionen av Waze, men jag har version 2.4.0.1 och då jag kikar på Google Play i en webläsare ser jag att senaste version är 3.7.6.0 och kräver version 2.2 eller nyare android. Jag har för gammal android för senaste versionen av Waze. Är det här med mackar något som bara syns i de senaste versionerna?

m v h Henrik

16. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Kommer inte ihåg i vilken version bensinpriserna kom med men har funnits med ett tag. Men har du en telefon som inte kör 2.2 eller senare så är det nog dax att byta lur.

Sent OTA using TapaTalk

17. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 315
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop