Diskussion: Testa samtalshögtalaren!

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av hammeron, 28 maj 2014.

?

Har du en brusig samtalshögtalare?

  1. Ja, jag har en brusig högtalare, och det stör mig även vid normal användning

    60,9%
  2. Ja, jag har en brusig högtalare, men det stör mig inte vid normal användning

    21,7%
  3. Nej, ljudet är klart även på lägre volymer.

    17,4%
  1. hammeron

    hammeron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Dålig samtalskvalité?

    Jag upplever ett störande brus i högtalaren på min Z2a under samtal, som jag först inte kunde riktigt identifiera, och efter mycket tester har jag kommit fram till att det beror på telefonen, eller någon komponent i den. Dock kan det finnas olika grader av störningar, så jag uppskattar om ni kan göra ett enkelt test för att avgöra om detta "fel" finns på alla telefoner.

    1. Var på ett ställe som är tyst, annars drunknar det du vill lyssna efter i bakgrundsbruset.
    2. Knappa in *#*#7378423#*#* (så du kommer till servicemenyn)
    3. Gå till service tests/Earphone
    4. Lyssna på låg volym, lägsta eller näst lägsta. (Jämför även med högre volym)

    Detta sägs:
    The frosty air passed through the coat (med mansröst)
    The office paint was a dull sad tan (med kvinnoröst)
    Sedan kommer det lite pip och vitt brus som spelas upp med lägre och lägre volym.

    På hög volym är ljudet klart. På låg volym blir dels bruset mellan pipen till lågt knaster/sprak (tänk space invader explosion på C64) när bruset "fadar" ner på de lägre volymerna, dels blir de avslutande orden på talen brusiga, låter lite "lågupplöst".

    Finns detta problem på din telefon också? Finns det bättre och sämre batchar? Min mobil är inköpt 20140429 och tillverkad vecka 16 2014.

    Ange tillverkningsvecka i kommentar. Denna information hittar du under microSD-luckan på en liten plastbit som du kan skjuta ut, på liknande sätt som simkortet. 14W16 betyder 2014, vecka 16.
     
  2. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tycker att det brusar rejält vid alla volymer
     
  3. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Brusade vid lägre volymer... Mitt problem med samtal är att folk klagar på att det låter som om jag mumlar eller liknande men det är bara när jag håller luren lite konstigt, typ som att mikrofonen då inte fångar upp ljudet riktigt..
     
  4. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Har exakt samma problem som dig. Är det en mjukvarugrej eller är det hårdvara?
     
  5. Ferniss

    Ferniss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det kvinnan och mannen säger brusar svagt vid låg volym, men är klart och fint vid högre volym.
    Pratade med min sambo när jag jobbade (högljud industri) och hon hörde mig klart och tydligt. Jag hörde knappt vad jag själv sa, men hörde henne klart och tydligt. Jag verkar ha fått ett bra exemplar av en exemplarisk telefon :)
    Telefonen tillverkad vecka 19.
     
  6. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag upplever att bruset är betydligt mindre nu med den nya uppdateringen! Vad tycker ni andra?
     
  7. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Testade och gjorde precis som du sa i alla volymer.
    Märkte ingen skillnad, var klart och skarpt ljud.

    Har en 14W21.

    Men ser i omröstningen att jag är en av få.
    Har inte uppdatering som kommit fixat detta?
    Då jag inte hade problem innan vet jag ju inte om det hjälpt...
     
  8. hammeron

    hammeron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det ovan beskrivna är nu nästan helt borta på 17.1.2.A.0.314. Jag kan dock fortfarande höra lite dist på talljudet på lägsta volym, men för mig är skillnaden enorm!
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag måste revidera mina tidigare påståenden. Har pratat en del utan headset nu på semestern och det låter mycket bättre efter senaste uppgraderingen. Kan fortfarande höra ett visst brus men inte lika påtagligt som förut. Sämst ljud har jag när jag ringer till en dataröst eller när signalerna går fram hos motparten, när den på andra sidan svarar blir ljudet helt plötsligt mycket bättre.

    Skickat från Tapatalk