Testa "Spaghetti and Marshmallows"

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av fruxo, 18 september 2010.

1. Ingolf

Ingolf Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Först vill jag säga tack för ett riktigt roligt spel!

Men nu till saken, går det inte göra undo knappen lite större?
    Det kanske bara är jag, men jag brukar ofta lyckas släppa en marshmallows när jag ska ångra, vilket förstör lite av iden med knappen....

2. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Gillar inte riktigt idén om att förhindra användaren från att göra saker. Tror på att ett spel är roligare om det är friare och att det i detta fall inte finns tillräckligt stor anledning att göra det mindre friare.

3. fruxo

fruxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingolf: Ja, har sett fler kommentarer om knappstorleken. Jag får nog helt enkelt göra dem lite större. Kanske beroende på skärmstorleken.

softarn: Ja det har du ju rätt i. Detta borde dock bara påverka just detta fall, men jag har inte bestämt nåt än. Iofs kanske det är en bra byggteknik för att spara marshmallows på.
    Alternativet är väl att göra om de banorna det går att "fuska" så på, på nåt sätt. Det kanske är lite förvirrande för dem som spelat banorna innan dock.

4. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tycker inte det är fusk om man löser uppgiften det handlar ju bara om ens uppfinnings rikedom och det är ju något positivt.

Måste även än en gång säga att detta är ett otroligt bra spel som jag rekommenderar till alla som har en Android :D. Ser fram emot fler banor :D.

5. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ja lite förvirrande kanske, men tror inte att det kommer påverka användarens syn på appen.

Edit: Det jag menar är alltså att jag inte tror de kommer tycka det är dåligt eller så

Last edited: 28 oktober 2010
  6. fruxo

fruxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag sitter nu och kodar lite på betyg/poäng-systemet (skönt att koda lite igen efter några dagars uppehåll!). Funderar lite på hur poäng ska räknas ut och har en grundidé men har inte riktigt bestämt mig för detaljerna.

Har tänkt följande:
    Att klara en bana ger alltid 25 "grundpoäng".
    För varje bana anger jag "GOAL x" där x är antalet spaghetti man ska klara den under för att få 100 poäng. Klarar man den på t.ex 30% fler spaghetti än det målet får man bara 50 poäng.
    Sen tänkte jag att för varje spaghetti under mål-antalet får man också 5 poäng.

Ex: Har en bana mål antal 10 spaghetti och man klarar det på 8, får man 135 poäng (25+100+2*5)

I banväljarlistan kan man se ett tregradigt betyg (typ stjärnor eller karameller) som är baserat på denna poäng. Men själva poängen är det som jämförs i highscorelistor.

Jag funderar nu på om även antal använda marshmallows ska påverka betyget? Skulle det vara bra/dåligt/självklart?

Man kan eventuellt ha andra sorts bonusar också. T.ex extrapoäng om byggnaden är stabil, om den inte slagit ringarna på/av flera gånger, om man byggt över en viss höjd osv. Om man klarat det utan att nån spaghetti gått av.

Har någon nån annan idé, eller tips på fler bonusar?

7. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YXJV4KHGFZM?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;hd=1&amp;color1=0x006699&amp;color2=0x54abd6"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YXJV4KHGFZM?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;hd=1&amp;color1=0x006699&amp;color2=0x54abd6" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

I 2:00 på videon spelar han Spaghetti Marsmallows!
    Kul att folk från Thailand spelar det :D

8. fruxo

fruxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj, jäklar vad fort FPS dök, med bara några få spaghetti och marshmallows. Är det lika illa med alla ~600 MHz telefoner?

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Testade nu i min Blade och det är ungefär lika. Inte riktigt lika illa som på videon men inte långt ifrån. På Heron kan det dock bli svårt att spela när konstruktionerna växer lite. FPS under 15 är inte ovanligt.

10. _booty

_booty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Låter som en bra idé på poängräkning fruxo, och jag tycker absolut man skall ha typ 3 stjärnor eller dyl. för varje bana då det triggar en mer att klara om dem än om man bara får poäng på en bana

11. Odium

Odium Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är väl bara att vara så simpel som möjligt, dvs. att man får typ en poäng per spaghetti och marshmallow man har kvar och sedan sätter man 10 poäng för en stjärna, 20 poäng för två stjärnor och 30 poäng för tre stjärnor. Du måste förståss anpassa antalet poäng per stjärna för varje bana.

12. Raketostkostym

Raketostkostym Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Underbart spel! :D Köpte innan jag klarat alla banor i Lite-varianten. ;)

Hmm, har inte stött på några problem här. När mina allra största konstruktioner rasat har det gått ner till ~20 FPS som lägst typ. Men 100% spelbart.

13. Mr.Divide

Mr.Divide Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Håller med tonen i tråden.. riktigt kul spel med imponerande bra fysik.
    Keep up the good work Emil!

14. Raketostkostym

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Detta fick mig att garva våldsamt när det lyckades. Visst ska man aldrig underskatta friktionen men hallå.. ;)

Och jag som kämpat så mycket med stora konstruktioner på den banan innan. :P

Verkligen ett riktigt underbart spel. Spelat igenom vissa banor massor med gånger för att kämpa ner materialet som använder till ett minimum, riktigt kul! Mina favoritbanor är väl just Cliffhanger, Tilting Bridge (Klarat den på 11 spaghetti!) och några andra andra. (Ingen av mina favoritbanor innehåller ballonger för övrigt *HINT* :innocent: ;) )

Last edited: 17 november 2010
  15. Raketostkostym

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Dubbelpost. >.>

Last edited: 17 november 2010
  16. fruxo

fruxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj, rätt skumt att det där verkligen lyckades!

Tack allesammans förresten för alla goda omdömen om spelet! :)

Det börjar verkligen bli dags för en updatering men har haft ont om tid på sista tiden. Betygsystemet är på gång, men för övrigt har jag implementerat detta:

-Screenshot funktion
    -Playground ("free build" mode)
    -Troligtvis lite snabbare på att rita grafiken, särskillt på längsamma telefoner men hur mycket återstår att se.
    -Laddning av user levels. Jag har inte gjort någon editor än, men man kan koda banor i text editor till att börja med ifall man vill. (vissa har vart intresserade av att göra banor)
    -Gjort det lättare att träffa undo knappen m.fl.

Får se om jag hinner göra en ny nästa vecka eller så.

17. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Härligt med uppdateringar. Folk är som besatta av det här spelet och de plöjer genom alla nya banor på några timmar så fort det släpps en uppdatering.

Jag tror att ett betygssystem med rating (liknande Angry Birds) kommer öka livslängden på spelet rejält, tack vare att folk då när de har spelat igenom alla banor istället fokuserar på att få högsta betyg på alla banor, vilket är betydligt mer komplicerat.

18. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Grattis! Ditt spel är "featured" på market! Förvisso bara Lite-versionen, men om du skriver en rad om att det finns en betal-version också kommer du nog sälja ett par stycken!

Bild: http://yfrog.com/f/n1mjmp/

19. fruxo

fruxo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha! Det måste vara därför antalet nedladdningar (och antalet sålda) plötsligt gått upp de senaste dagarna! Jag har undrat lite :)

Lite versionen innehåller ett menyalternativ för "buy full version", och nämner ju fullversionen när man klarat alla banorna. Så de hittar den förhoppningsvis :)

20. xq198

xq198 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

har lite versionen en ska köpa den fulla versionen nu! älskar spelet, är ny med android så hur kommenterar man på android market har inte hittat det än är jätte tacksam för svar!

Last edited: 27 november 2010