Testkör mot telefonen

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by uncoloured, Jun 17, 2010.

1. uncoloured

uncoloured Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har precis börjat utveckla lite för Android, riktigt kul och klockrent att det finns många duktiga utvecklare här i Sverige!

Använder Eclipse SDK enligt konstens alla regler... Har kommit till stadiet då jag vill börja testköra lite mot min riktiga Desire, men är osäker på detaljerna. När man kör mot emulatorn så installerar den ju APKn, som sedan finns kvar, plus databaser från applikationerna osv. Blir en del skräp i emulatorn så att säga.

Hur blir det i telefonen? Apps från market kan man ju ta bort via market, hur tar jag bort allt skit (aka mina apps) från luren? Jag vill ju inte lusa ned min brukstelefon ;) Helst skulle jag ju vilja att telefonen wipar allt som uppstått under apptestet.

Bonusfråga: När man för över en färdig APK-fil till telefonen och installerar, hur avinstallerar jag ett sånt program? (utan att ladda ner en uninstaller från market)

Tack på förhand!

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror nog att du är så illa tvungen att ladda ner en filhanterare från Market. Med Astro kan du både installera och avinstallera APKer som ligger på minneskortet.

3. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

du avinstallerar programmet via inställningarna, går alldeles utmärkt, filer som du skräpat ner SD-kortet med kan du ju radera via mass-driver-interfacet.
    Finns inget behov av någon astro eller uninstaller eller dylikt.

4. uncoloured

MINA ENHETER

Självklart! Är ny på Android så jag har inte allt i bakhuvudet... ;) Men visst går det ju att hantera installerade apps under Settings. Om jag har förstått dokumentationen korrekt så ryker även alla associerade databaser etc. när man avinstallerar - korrekt?

Edit: Och i Settings -> Applications -> Manage Applications kan man ju även se hur mycket olika data en app har, kanon! :teeth:

5. woody

woody Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Och om man inte orkar vänta på listan med applikationer som kan ta ett tag och ladda kan man även avinstallera med:
    adb -d uninstall paketnamn

Det ska vara paketnamn och inte namn på applikationen eller namn på apk-fil

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

just det woody.... det hade varit snyggt med ett ant-script som gör det kanske :)

7. sandos

sandos Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns för övrigt ett antal applikationer på market som är snabbare än den inbyggda managern på att avinstallera applikationer. Men nu blev det nog lite off-topic ;)

8. uncoloured

MINA ENHETER

Tackar för tipsen, mycket användbart.

Då har jag en annan fråga på detta... Jag har satt upp min utvecklingsmiljö i en virtuell Ubuntu med hjälp av VirtualBox. Är det någon som hittat en fiffig lösning på att koppla in telefonen i debugmode, mot den virtuella burken?

9. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du aktiverat USB-stödet bland inställningarna för din virtuella dator? Händer det något när du stoppar i telefonen?

10. uncoloured

MINA ENHETER

Kan säkert lösa detta, tänkte bara om någon hade några guidelines.. ;)

Stoppade in luren med debugmode, det mesta spelade men det fattas någon drivare (hade hoppats slippa installera USB-drivern på värdmaskinen ;) )

Den virtuella maskinen hängde sig när jag kopplade på telefonen via interfacet. Men som sagt, det löser sig nog - I'll let you know.