Text Tfn -> dator utan internet

Diskussion i 'Applikationer' startad av Skipper, 19 apr 2010.

1. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag jobbar till sjöss och har hemsidan Min Loggbok där jag lägger ut en loggbok från mitt jobb. Mycket uppskattad hemsida.
    Jag har tidigare använt min Palm handdator för att skriva dagliga anteckningar. Med några dagars mellanrum har jag syncat med datorn och redigerat hemsidan med text och foton.
    Nu har jag bytt Palmen mot en Legend. För att inte ruinera mig på att synca via nätet med uppkopplingar i utlandet vill jag kunna flytta text direkt mellan Legenden och datorn. USB eller Bluetoth. Använder inte Outlook och har inga planer på att börja med det. Men det måste ju finnas någon app som kan synca till datorn! Vanlig text helt utan finesser duger bra.
    (Har faktiskt hittat en väg - B-folders. Men att använda ett krypterat kassaskåpsprogram för att flytta några rader text känns inte vettigt)

Ingen app som kan läsa och skriva till en vanlig txt-fil på SD-kortet t.ex?
    Tips?

2. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Last edited: 19 apr 2010
  3. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Documents to go har jag använt flitigt med Palmen, dock inte till Loggboken. Tidrapporter med Excelfiler, reservdelslistor i Excel mm. Men som du skriver, funkar inte utan betalversion, och att fixa en sån verkar inte funka än... Hoppas på att det kommer igång på Market snart.

Hittade faktiskt av en slump en halvbra lösning nyss...
    Easy Note kan spara på SD-kortet. En sån sparad note blir en ren txt-fil och går att öppna med datorn. Funkar tyvärr inte andra vägen av någon anledning. Det hade varit perfekt att kunna flytta över mina små anteckningar från Palm Desktop till Easy Note den vägen, men det hade nu inget med min ursprungliga fråga att göra.

4. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Finns en app som heter "Text Edit" som verkar va det su söker..

Där kan du spara textfiler på minneskortet och sedan självklart även öppna därifrån..

5. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ska kolla den.
    Tack!

6. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Åäö som vanligt problem, men... det funkar från Legenden till datorn och det var det viktigaste.

7. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jaså, blir det problem med åäö?
    Drygt..
    Egentligen är det ju lätt att slänga ihop en liten smidig text-editor.. får se om jag får tid över till det framöver.

Har du provat söka på notepad i market? Det var så jag hittade den där appen..

8. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ska kolla lite bättre på market senare. Jag har inte riktigt kommit på vad jag ska använda för sökord tidigare, text editor verkar vettigt.

9. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Blev det problem med å ä ö efter du hade fört över filen till datorn?
    För i telefonen verkar det ju gå att spara åäö..

Jag testade precis att skriva en fil i Text Edit med åäö, sparade den, förde över till dator.. och åäö funkade fortfarande..

Last edited: 19 apr 2010
  10. Skipper

Skipper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tfn -> dator funkar bra.
    Dator -> tfn - åäö blir romber med frågetecken.
    En textfil som gjordes i datorn, öppnades först i tfn sen i datorn - åäö funkar inte.

Idealet vore nästan att man kunde redigera Easy Note från datorn, men det kanske inte är så enkelt att fixa.
    Allra bäst vore naturligtvis en desktopvariant av kalendern i telefonen som man syncar direkt via USB eller BT precis som Palm/Palm Desktop.

11. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Mmm.. får tänka vidare på det här och se om jag kommer på nån bra lösning. :)

12. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker det låter som om det sparas någon metadata för filen som inte stämmer mellan olika OS. Vilket är ganska vanligt problem med rena textfiler mellan olika OS. ;)

13. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Annars kan du ju prova att ställa in encodingen när du sparar din textfil i datorn..

14. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Konstigt att det inte funkade för dig, för mig funkade det alldeles utmärkt. Prova encoding UTF-8 om du inte redan har gjort det.