The mobile radio active bug

Diskussion i 'Allmänt' startad av donaldduck, 20 jun 2016.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har inget med radioaktivitet att göra.

    En bug som finns i varianter av Android 5 och 6, hos många/alla tillverkare av telefoner. Google känner till den men har på flera år inte löst problemet. En del verkar inte ha problemet överhuvudtaget, en del får det alltid. Finns både i Android i originalutförande samt i andra dialekter som Cyanogenmod.

    Google erkänner problemet men prioriterar det lågt, har inte löst det helt på flera år. Länken nedan visar problemet.

    https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=190396

    Min primära fråga är om någon hittat en fix för problemet? Har sett flera olika lösningar men ingen verkar fungera fullt ut, förutom att starta om telefonen.

    SYMPTOM

    I mitt fall kommer det oftast när jag har dataläge på (LTE) OCH får ett inkommande telefonsamtal. ”Radion” (mjukvaran för telefondelen) är då aktiv efter samtalet och drar batteri. Se den bifogade bilden. Den branta lutningen nedåt längst till höger i bilden är buggen. Kan även få problemet utan att jag gör annat än att använda telefonen till att göra något som kräver Internet.

    Det vanligaste fallet verkar vara att man använder en app, som t.ex., Chrome browser, och när man avslutar användandet hänger Radio kvar och drar batteri. Svårt att felsöka, problemet är intermittent. En del verkar inte ha problemet överhuvudtaget, andra med samma telefon har problem.

    Kör Cyanogenmod 13 och kan där köra ut en fel-logg. Man kan där se att något skett men jag lyckas inte dra några slutsatser över vad som orsakat buggen.

    TILLFÄLLIG FIX?

    Ibland fungerar det för mig att slå ”numret” *#*#4636#*#* och sedan i menyn slå av- och sedan på Radio. Hjälper dock bara ibland. Har läst de som säger att det skall hjälpa att tillåta rooming men har inte provat.

    Problemet är mycket irriterande och vet ni något så hör av er.
     

    Bifogade filer:

    indika gillar detta.