Problem: Tiden är ur (hand)led

Diskussion i 'Motorola' startad av Avarell_Dalton, 29 maj 2015.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag gillar torra skämt och ber om ursäkt.

    That beeing said. Min klocka. En Moto 360 gör mig galen. Alla problem verkar vara relaterade till tiden.

    1. Alarmen, där har jag problemet att de inte alltid fungerar som de ska. Det kan komma en väldigt svag/kort vibration, kanske ingen alls? Skärmen lyser upp en kort stund och har jag tur ser jag det. Alarmen är väldigt viktiga för mig, en dealbreaker sas

    2. Nu har klockan börjat visa fel tid, 12 timmar fel för att vara exakt. Eller om den hoppar mellan 24- och 12-timmarsvisning. Det har jag kanske missat. En omstart fixar den lilla egenheten. Alarmen fungerar som vanligt, som de brukar med hänvisning till punkt ett.

    3 Inställda alarm försvinner, inte alla, ett random, bara sådär, lite när det inte passar.

    En reset av klockan gör ju någon form av ominstallation. Det känns ju så eftersom man får göra om de vanliga inställningarna, para mot telefonen, urtavlan är default osv. MEN alarmen ligger kvar!!! Känns inte som en ominstallation.

    Jag fick 5.1.1 på min Nexus 5 igår så då vet ni vad jag parat med. Jag har inte ominstallerat Wear eller Motorolas Connect. Inte heller har jag installerat om typ Runkeeper. Ingenting på telefonen egentligen men larmen har väl ingenting med telefonen att göra (tyvärr)?

    Motorola, Jag har väldigt stor erfarenhet av Motorola (säljare i branschen tidigare). Jag fattar idag inte varför jag köpte en Motorola. Var det inte så att tillverkarna var helt bakbundna när det gäller operativet och layouten? Så att alla skulle få uppdateringarna ungefär samtidigt? Ändå sitter jag här (av uppenbara skäl) och väntar på den uppdatering Swedroid säger att alla ska ha fått (ish). Inte ser jag nån annan här på forumet som fått den heller.

    Displayskydd som ett tips. Köpte när jag fick min klocka i december ett billigt tempered glass. Fettmagnet och hög friktion. Byttes igår mot ett Nillkin. Innan jag satte på skyddet satt jag och myste utan skydd, mmm. Satte på Nillkin och mmm. Bättre genomskinlighet inbillar jag mig också. Kan jag rekommendera.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du skulle eventuellt kunna testa att plocka bort alla dina Android Wear-appar från telefonen och själva Android Wear-applikationen. Se också till att ta bort BT-kopplingen mellan klockan och telefonen.

    Resetta därefter klockan och parkoppla enheter igen. Testan sedan endast med alarmen - kvarstår problemet?

    Du kan ju vänta med processen till dess att 5.1 anländer och se om det löser problemet först.
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jo jag får väl förstås testa att avinstallera. Det känns bara så luddigt vad som faktiskt är wear-appar. Det är en hel del som har access till klockan, musikspelare, google fit, kamera, runkeeper. Det är en himla massa som skickar notifikationer, hangouts, gmail, väder. Listan blir ju milslång när man tänker efter.

    förresten om någon undra så kör jag amerikansk engelska som systemspråk. Intressant iakttagelse att om man kör engelsk engelska så måste man fan säga [ei] om man avser "a" och det låter väl dialektalt tycker jag (jo, jag tänkte såklart på röststyrning)
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    En uppdatering.
    Efter en reset på klockan parade jag den med en Nexus 4 och precis nyss efter ett par dagar så fick jag då mitt första missade alarm.

    Installerade appar på telefonen som jag själv installerat och som interagerar med klockan är Runkeeper och Dsub bortsett wear och Motorolas Connect (Anslut tror jag).

    Alarmen känns ju liksom separerade från telefonen, de är inte synkrona och går bara att ställa från klockan. Jag känner just nu att det är en bugg i operativet. Tråkigt att Motorola är så sega ut med uppdateringen... Hjälper inte den blir det retur av klockan.

    Verkar rätt ensam med detta problem men jag skriver ändå om någon annan skulle stöta på det. En reset på telefonen verkar meningslös
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Har haft 5.1.1 på klockan några dagar och den har missat ett larm så här långt och klockan visar fortfarande fel tid på förmiddagarna emellanåt. Har gjort tillräckligt nu. Resetat klockan flera ggr, långtidstestat med annan telefon (vilken normalanvändare har fler att prova med?) Har INTE testat att avinstallera alla appar som installeras automatiskt efter en reset eller vid nyinstallation av annan telefon utom rena wear-appar, inte för att jag hade många, en eller två.

    Så jag antar att detta är sista posten i ämnet, jag ger upp, sätter mig i ett hörn och ångrar att jag köpte en Motorola-klocka även om jag inte egentligen tror att det är deras fel, nån ska ju ta ansvaret...

    Annat som stör är att klockan fungerar bäst om man har engelskt systemspråk, eller minst dåligt rättare sagt. Du kan skicka ett sms om du ber den på engelska och säger ett engelskt meddelande, sånt suger.

    Om du ska ut och springa säger vi så vill du styra musik och runkeeper, som exempel. Om du då sveper bort runkeeper eller ljudkontrollen får du svårt att få tillbaks den, det är ett omoget system
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Alarmen på klockan är mycket riktigt separerade från telefonen. De hänger inte alls ihop utan är helt olika appar. Ikonerna för Clock på telefonen och Alarm på klockan är snarlika vilket gör att man kan luras till att tro att de hänger ihop.