Till alla som klagat hur ja skriver

Diskussion i 'Off Topic' startad av mantis79, 25 jul 2011.

1. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Ja typ googla ordet slå upp det i en ordbok. Jag brukar alltid googla ord jag är osäker på för den rättar en alltid och det brukar vara väldigt bra rättingar.

Tråden handlar om skrivsvårigheter.

2. mantis79

mantis79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Och hur vet du det? Lätt för folk som inte har dyslexi sitta säga det bara göra si eller så ta o läs lite om det istället vad det innebär att ha dyslexi innan du öppnar käften

Sent from my X8 using Tapatalk

3. mantis79

mantis79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

För dom som inte vet vad det innebär att ha dyslexi är det djävligt lätt sitta säga gör si eller så det finns olika grader av dyslexi för min del går det bra läsa kortare texter långa texter är värre det förstår ja inte va det står så som sagt till dom som sitter kritiserar ta reda på fakta innan ni yttrar er om nåt ni inte vet ett skit om. Till er andra tack

Sent from my X8 using Tapatalk

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Du beter dig som om du skulle vara den enda jäveln i världen med dyslexi.

Jag klagar inte på hur du skriver, mantis, jag säger bara att du kan rätta dina fel. Inte till 100%, men till en viss grad.

Last edited: 26 jul 2011
  5. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    @mantis man kan 'editera sina inlägg istället för att skapa ett nytt. Även i tapatalk:-)

Sent from my U20i using Tapatalk

6. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

What Reconnnn said!

Jag tänker inte säga så mycket om det Mantis79 skrev. Läsa och skriva kan vara ett helvete för många. Jag har alltid kunnat läsa väldigt bra, däremot så har jag under stor del av grundskolan haft extrahjälp med min stavning. Är verkligen inte värst för min del. Har träffat många som verkligen har svårt för sig på riktigt, det är inget som någon borde behöva stå ut med egentligen.

Dock så finns det som Reconnnn säger ganska många hjälpmedel man kan ta som hjälp om det skulle behövas. Den listan är mer eller mindre precis hur jag går till väga. Alla rättstavingsplugins klarar inte alla ord, då brukar jag googla istället. Jag kan få lägga ganska lång tid på en text ibland, men det är det oftast värt.

Tycker det är fel att folk skriver att Mantis79 och andra inte försöker hårt nog. Visst finns det många som bara är genuint dåliga på att stava och skyller på dyslexi utan att egentligen ha det. Men att ge någon som verkligen är drabbad på riktigt skit för hur de beter sig känns inte helt rätt. Det blir bättre med tiden, men alla har inte ett intresse för att skriva hela tiden. Gör man då bara lite korta inlägg då och då så tar det ganska lång tid innan något eventuellt händer. Jag hade turen att jag som liten uppskattade läsning och senare även att skriva mycket själv, det "räddade" mig om man nu kan säga så. När det ska vara dubbel bokstav eller inte är fortfarande något som inte kopplar helt för mig alla gånger men det är nog det enda lilla jag märker av idag med som tur är.

Last edited: 26 jul 2011
  7. pakerfeldt

pakerfeldt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Men herregud, vad är det med din attityd egentligen? mantis är modig nog som vågar berätta om sin dyslexi, det är verkligen inte alla som vågar det. Det finns ingen som helst anledning att trycka ner personen på det där sättet. Vad vinner du på det?

Dyslexi är en neurologisk sjukdom och beror inte på lathet på något sätt, som många verkar tro. Jag visade tråden för tjejen (som jobbar som logoped) och hon tycker det är beklämmande att se på vilket sätt mantis bemöts. Dyslexi går inte att "träna bort" i bemärkelsen att man kan bota den. Däremot kan man lindra symptomen genom att bl.a. utnyttja hjälpmedel. Reconnnn listar bra hjälpmedel som faktiskt kan användas av alla, inte bara folk med skrivsvårigheter. Jag själv slår ofta upp ord jag är osäker på även om jag inte har skrivsvårigheter.

8. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ursäkta min attityd, men jag blir trött på personer som påstår att skulle sagt något jag inte har sagt. Jag har inte någonstans sagt att man kan träna bort dyslexi helt, men till viss del (alltså använda hjälpmedel)

9. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Jag håller med om att din attityd i den här frågan lämnar mycket att önska. Du framstår som en dryg översittare som saknar empati. Facemeat visar också lite såna tendenser. "Du kan nog fixa till det, om du ens vill", du inser att det låter rätt illa va? Jag tror inte på något sätt att Mantis söker ett frikort utan helt enkelt förklarar hur det ligger till.

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag är en person som saknar empati för det mesta, och jag kan inte hjälpa det. :(

11. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Okej, fine, han kan/vill inte göra något åt saken men han ska ändå starta sina trådar i rätt tavla, t.ex. skapar han en tråd om kattsand så ska den ligga i off topic och inte i x10 mini-delen för att han är där oftast och läser/skapar inlägg.
    Fattar du? Bara för man har dyslexi ska man inte få skapa trådar där de inte hör hemma.
    Sure, jag har inte dyslexi och kanske inte förstår hur det är men jag hade flera klasskompisar som har dyslexi och de försökte iallafall ändra på sitt sätt att skriva genom att använda en rättstavningskontroll, etc. etc.

12. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Låt grabben stava hur han vill. Jag gillar honom hursom.

13. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Sure, han kan stava hur fan han vill men han borde lära sig skapa trådar där de ska vara..

14. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Instämmer om att trådar ska man försöka starta i rätt forum men sedan är det en sak folk måste förstå om dyslexi här, det finns olika former av det och väldigt olika grader, jag har själv lätt dyslexi och viss ordblindhet dock är mitt milt och tack vare speciallärare i grundskolan har jag inte märkbara problem med det, detta är inte så ovanligt men de finns de personer med väldigt grav dyslexi, en klasskompis från gymnasiet kunde skriva en mening och stava "och" på 4 olika sätt genom meningen utan att ens se det när han läste igenom det sedan och kunde knappt se det ens när någon peka ut det för honom så det kan vara stor skillnad från person till person.

Nu vet jag inte om mantis79 använder rättstavning eller inte och inte hur grov dyslexi eller annat han har, visst att säga till om vart han postar saker köper jag som sagt men att sedan attackera hans handikap och snacka som att han inte vill fixa det m.m. är så, låt oss kalla det idiotiskt för att uttrycka det milt, tror du han vill ha svårt att göra sig förstådd? eller tycker det är skoj att folk troligen konstant påpekar att han inte kan skriva?

btw ev. stavfel skylls på att det inte finns ett rättstavningsplugin för Svenska vad jag kan hitta till FF6.0

15. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Även om tråden inte skulle placera där den blev placerad från början så kan jag förstå varför TS placerade den där. Då denna tråd inte var till för att skapa en diskussion på hela swedroid om hans stavningsproblem utan snarare upplysa de som brukar läsa det han skriver om hans problem.

Om detta var tanken vore det dumt att placera tråden i Off Topic eftersom då kommer många av dem TS vill ska läsa tråden missa den och fortfarande inte förstå varför han stavar dåligt.

Jag tycker alla ska ta det lite lugnt trådar blir fel placerade hela tiden och vi moderatorer flyttar dem gärna om vi tycker de är felplacerade. Det är ingen stor grej. Jag tror vi har flyttat trådar som de flesta som skriver i denna tråd har skapat och jag vet att vi har låst trådar för både Facemeat och Sir Knight har skapat.

16. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Och vad exakt ville du mena med det?

17. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Har du lässvårigheter? Fixa! :P

18. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Zip it...

Jag tror han syftade på att jag gnällde på att han postade sin tråd på fel ställe, vilket jag inte gjorde...

19. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Att alla kan göra fel och eftersom det är ni två som bråkar med TS så valde jag att skriva era namn.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

20. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag bråkar inte med TS ffs...

Det jag menar är att det finns ett sätt att hjälpa (inte lösa, men hjälpa) hans problem (ordlistor mm), om han är villig att vilja få det hjälpt. Jag kanske uttryckte mig på ett konstigt sätt förut.