Fråga: Till er som har HTC One idag: 3-dot on-screen menyknapp?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av -WR-, 18 apr 2013.

  1. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Jag har i flera videos sett att HTC One ibland visar en menyknapp (tre prickar) på skärmen i vissa appar. Här är ett exempel på det.

    Det är samma menyknapp som finns i HTC One X och som man kan ta bort genom att mappa multitaskknappen att fungera som menyknapp.

    Min fråga riktar sig alltså till er som redan har telefonen: kan man ta bort den menyknappen från skärmen? (OBS! min tyska är inte den bästa, men det låter som att han säger att det INTE går att ta bort den)
     
  2. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Inte för att jag har en One i handen men så vitt jag förstått så fanns det en funktion att remappa bakåtknappen i tidiga versioner av telefonen. Jag såg flera videos från release-eventet där denna funktion fanns. Man kunde då dubbelklicka på bakåtknappen för att få upp menyn.

    När sedan telefonen släpptes så var dock denna funktion borttagen och så vitt jag vet har den inte kommit tillbaka. Rykten gör gällande att det är Google som satt ner foten då en menyknapp strider mot deras riktlinjer för appar. Jag vet i ärligheten namn inte på vilket sätt men jag antar att det är ett sätt att försöka få alla appar att passa till nya Android där man sveper till höger för att få upp menyn på vänster sida av skärmen.

    Direkt efter att telefonerna damp ned i Tyskland och saknade funktionen så trodde alla att det blivit ngt fel och att det skulle rättas till i kommande firmware, något som tyvärr uteblivit.

    Så vi får nog leva med tre-punkts-knappen ett tag till så till vida att man inte rootar och fixar det på så vis, eller att alla apputvecklare följer Googles riktlinjer. Tyvärr...
     
    Last edited: 18 apr 2013
    -WR- gillar detta.
  3. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Oj. Det där låter inget vidare. men stämmer det? Samsungs har ju en menyknapp på alla sina telefoner. Hur kan de sätta bestämma om huruvida HTC kan implementera en dubbelklickfunktion på bakåtknappen? Jag har svårt att få ihop det.
     
  4. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Jovisst. Jag håller med om att det låter lite konstigt. Det fanns en tråd på xda där man diskuterade detta för länge sedan, men jag har inte följt den på ett tag så jag vet inte hur det nyaste skvallret går. (Jag kan heller inte hitta den i nuläget tyvärr...)

    Att använda liknelsen med att Samsung = Android och att Google då inte kommer åt Samsung lika lätt som "lilla" HTC rimmar heller inte väl då Google de facto suttit ned med Samsung och diskuterat hur man ska folk att återigen förstå att Android = Google och inget annat.

    Något stämmer inte här, helt klart så. Vi får leta efter trådar på xda så lär vi få veta ganska snart. Jag hoppas dock att det kommer en uppdatering som tar tillbaka den funktionen som den var på release-eventet.

    /fogy
     
    Last edited: 19 apr 2013
  5. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Uppdatering: Vissa hävdar att det var en bugg i den lanserade mjukvaran som gjorde att funktionen med att remappa bakåtknappen försvann och att koden för densamma fortfarande finns i ROMen.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2239838&page=2

    Om så är fallet så borde nästa uppdatering också innebära att funktionen återkommer. Bara att hoppas...
     
    -WR- gillar detta.
  6. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Saxat från XDA:

     
  7. debengue

    debengue Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag rootade min HTC One och tagit bort den men hjälp av xposed

    Sent from my HTC One using Tapatalk 2
     
  8. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 173
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
  9. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Nu när ni flera av er har fått. kan man välja bort den här menyraden?
     
  10. Aletheia

    Aletheia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Inte i standardutförande, så vitt jag vet. Men det är väldigt enkelt att åtgärda om man har costom recovery. Antingen flashar man en .zip fix eller en rom som har löst problemet.
     
  11. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Så om man inte flashar så får man leva med det? Det låter inte så bra. Vad säger HTC om det, kommer de komma med ett alternativ att ta bort det, såsom de gjorde med One X?
     
  12. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vill med ha bort den men inte så sugen på roota än.... fick mobilen idag (2/5)

    Bra att man kan ha HTC som en knapp. ;) nån som har testat?
     
    Last edited: 2 maj 2013