Övrigt: Tillbaka till Framtiden - eller????

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bamsefar, 30 jul 2023.

1. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Sitter här och lurar lite på detta med kostnaderna för nya mobiler alltså...

Det började såklart med Samsung Fold 5 presentationen - nallen kostar 22.000 sek enligt listan typ.

Min första Android lur var en HTC Desire, inköpt 2010 - köpte en till mig (brun) och en till min fru (vit såklart). Vill minnas att de kostade 3500 sek styck, men jag kan såklart ha fel.

Alltså ja en Fold 5 har större skärm osv ja jag vet det....!

Men alltså, i princip är de två mobilerna väldigt lika = båda går att ringa mobilsamtal på. Och surfa (även om HTCn har en massivt mindre skärm). Och att använda som media spelare, miniräknare osv.

HTCn har en bra storlek, självklart tack vare den mycket mindre skärmen - men med mindre skärm och storlek så kommer batteriet också vara 1/3-del så stort. Självklart borde det ju påverka negativt, men jag minns inte att jag laddade den så ofta direkt.

Faktum är att jag hade en "vanlig" NEC mobil telefon som gick en vecka med samtal någonstans runt 2000? kanske - finns det någon mobil som ger en vecka standby + telefontid? Den klarade av data trafik helt ypperligt då jag surfade via min Pocket PC på den tiden.... Jag jobbade faktiskt i London på den tiden, pendlade mellan Stockholm och London varje vecka. Laddad bara hemma i Stockholm - bara en sådan ska alltså...!

Så vart vill jag komma?

Jo jag gillar prylar, nörd är jag kanske inte alltid, men helt klart en early adopter - eller har varit i alla fall... Jag byter inte längre laptop när en ny lättare kommer ut, för min Microsoft Surface Book 2 (som har måååååånga år på nacken nu) fungerar aldelese utmärkt trots ålder - nej jag kan inte köra Win11, men hell jag kan göra allt i Win10 så vad skall jag med Win11 license kostnaderna till? Tillför inget - skulle jag nu byta OS så skulle det bli Linux, men det är lite en annan historia kanske.

I vilket fall, jag är teknikintresserad kanske vi kan kalla det. Jag gillade Fold när de kom ut, tänkte att nu slipper jag plattan hemma. Och har en platta med mig (uppfäld Fold 3 alltså) när jag inte är hemma - great. Men batteritiden är sunkig... Min gamla Sony Xperia XZ Premium höll ut i 4 dygn, hälften av vad min gamla NEC fixade, men ungefär som min HTC Desire klarade om jag minns rätt. Ett dygn fixar min Fold 3, eller två arbetsdagar och en natt - if I am lucky..... Men då får jag BARA använda yttre skärmen (som självklart tack vare sin storlek drar mindre energi). Go figure, vad skall jag då med en Fold till om jag inte får använda den stora skärmen? Never mind att den inre stora skärmen med sitt veck har en tendens att gå sönder efter det att man använt den, eller att plastfilmen släpper och i sin tur skadar den vikbara displayen....

Således, dagens villhöver mobil, en Fold 5, kostar 22.000 - det är hälften av en Asus Fold Laptop som jag också villhöver. Men ingen av dessa två behöver jag - det jag har fungerar, de levererar vad de gör. Och vill jag skjuta bra foton så tar jag ändå fram min Sony A7R - den duger den med.

Latest is not greatest anymore!

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Det där beror ju väldigt mycket på behov (och inte bara villhöver), det är kanske överdrivet för mig att ha en S23U (fold känner jag inget behov av) men jag använder mobilen en hel del, en liten del för mitt jobb (är egenföretagare men köpte mobilen privat, kanske dumt men gjort är gjort) och för att hantera min ADHD, använder mobilen mycket för avkoppling (har svårt att koppla av annars, inte minst när jag sitter vid datorn, då blir det oftast att jag jobbar istället och jag behöver faktiskt släppa jobbet ibland).

Kristy gillar detta.
  3. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 285
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Det har trots allt kommit lite billigare alternativ. Google Pixel 7a, OnePlus Nord och liknande. Man klarar sig rätt bra med såna.

Kristy, stelex, katho och 1 annan gillar detta.
  4. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Får nästan en känsla av att "Bamsefar" är min egna okända farsa, eller är det ett av mina okända sladdbarn? Därför jag tänker nästan exakt som du. :D

Är själv mycket elektronikintresserad men vid köp köper jag gärna begagnade prylar i nyskick till 1/10 del av nypriset... ha ha ha ha... :money: