Fråga: Tillbaka till stock ROM

Diskussion i 'Xperia Z2 - ROM-filer och utveckling' startad av hbgjjgjh, 12 aug 2014.

  1. hbgjjgjh

    hbgjjgjh Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu har min Z2 gått sönder (hårdvaruproblem) och jag skulle behöva lämna in den men för att inte göra samma misstag som förra gången då jag glömde ta bort rooten på min S3 och fick garantin borttagen vill jag återställa telefonen till orginal (så gott det går iaf).

    Jag förstår att jag måste lägga in stock ROM. Däremot är jag osäker på hur det fungerar med kernel. Jag har DoomKernel installerat idag, behöver jag byta ut denna också blir det stock med ett stock ROM?

    // Patrik
     
  2. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Original kernel följer med i FTF-filen. Så bara att flasha in den senaste firmwaren. Skulle även rekommendera att återställa TA och låsa bootloadern innan du skickar in den.
     
  3. hbgjjgjh

    hbgjjgjh Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för det snabba svaret. Jag är med på att återställa Bootloadern däremot är jag osäker på TA (googling på återställa TA gav inte så mycket :P)
     
  4. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Tog du inte backup på TA/DRM innan du låste upp bootloadern så är det tyvärr kört. Men vet inte om Sony bryr sig om det.
     
  5. chrissoid

    chrissoid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2014
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Bumpar lite här!

    Ska sälja min xperia z2 imorgon, och sitter på doomkernel och CWM.
    Killen vill ha den heeelt stock. Läste att man kunde "ominstallera" telefon med pc companion, men hittar inte hur?
    Någon som kan hjälpa mig med mitt problem?
    tack på förhand mvh christian
     
  6. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Bara att uppdatera med PCC. Om du redan har senaste mjukvaran så väljer du att reparera. Om PCC inte fungerar p.g.a. något du lagt in i mobilen så kan du flasha in original-firmwaren.

    Här är senaste nordiska FTF-filen om du behöver den:
    https://mega.co.nz/#!SdhjnAKY!yUT8bKqCaq7rcwlZJ3W7TjpaNuxB2Y3MkR80qVKhjSs
     
  7. chrissoid

    chrissoid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2014
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har senaste programvaran nu, dock en rysk som jag lyckades lägga in med flashtool. Men då borde jag egentligen kunna köra en reparation nu för att få nordiska? Innan gnällde pcc bara om att telefonen skulle uppdateras, men det gick inge vidare med upplåst bootloader och allt som va. Men som sagt, när jag nu har den senaste firmwaren, även om den är rysk så borde väll pcc kunna ta hand om det. Tack så mycket för hjälpen. Skönt att man alltid kan vända sig till detta forum :-D
     
  8. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag tror PCC endast går på vilken firmware du har i luren. I så fall får du flasha in den nordiska.
     
  9. chrissoid

    chrissoid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2014
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Och det borde gå via flashtool igen då? Bara att få fram hur man får telefonen i flashmode. Lyckades sist, men förstod inte hur hehe. Mvh
     
  10. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

  11. chrissoid

    chrissoid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2014
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag tackar så hjärtligt för hjälpen, det funka finfint :) tack!
     
  12. Sevensummits

    Sevensummits Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag är ju inte då duktig på detta och är helt grön på allt med detta, jag är heller ingen höjdare på engelska och skulle behöva ha hjälp att återställa telefonen till som den var när jag köpte den, när jag startar den nu så står det DoomKernel.
    Hur gör jag? någon vänlig själ som kan hjälpa mig
     
  13. husebuse

    husebuse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Du laddar hem ftf som är länkad i inlägget ovan, flashar in den med flashtool, sen låser du bootloadern med hjälp av flashtool (anslut i flashmode sen klickar du på blu), sen kan du för säkerhets skull ansluta telefonen till pc-companion och välja att återställa telefonen och ominstallera senaste mjukvaran, funkar detta så är telefonen återställd och bootloadern är låst. Dock tycker jag att om man ska kränga telefonen vidare och har låst upp bootloadern utan att ta TA-backup så kan man ju vara sjyst att berätta det. Sony kan nämligen se om bootloadern varit upplåst annars och garantin gäller inte oavsett fel.
     
  14. Sevensummits

    Sevensummits Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som sagt är inte så haj på detta, de som hänt nu är att telefonen startar omsig och fastnar vid Doomkernel loggan, går inte att stänga av telefonen heller??
     
  15. bdkswe

    bdkswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej, är det någon som har ftf till 17.1.A.2.55.
    Är sugen på att roota men vill kunna flasha tillbaka till den firmwaren. Då den är väldigt enkel att roota med towelroot.
     
  16. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    If you are having bootloop either flash stock ftf or reflash doomkernel. Use flashtool for both:) pm me if help is needed. I work for sony.

    RAM GUY Recognized Developer Themer Hacker and Sony Employer