Fråga: Tillbaka till stock

Diskussion i 'One M7 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av Crusty, 23 nov 2013.

  1. Crusty

    Crusty Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ok, ena högtalaren har pajat och jag behöver lämna in telefonen på lagning. Så nu behöver jag återställa telefonen men tycker det är lite oklart vad exakt jag måste återställa.
    Jag har: Rootat, lagt in twrp och sen flashat viperone.

    Har läst HTC1Gurus guide som man hittar här:

    http://www.htc1guru.com/guides/return-stock-guide/

    Har fixat s-off, men vad mer behöver jag göra för att telefonen ska se så stock ut som möjligt? Har en backup på orginal-rom'en som jag körde innan viperone. Antar att jag ska återgå till den? Samt ta bort tampered, fixa bootscreenen där det står att jag mixtrat.. för att till sist relock och s-on?

    Vore väldigt tacksam om jag fick en lista på vad jag ska fixa, kan leta fram infon själv.
     
  2. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
  3. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har flashat cwm i min one och bootloadern är öppen. Den är även rootad.
    Jag kan låsa bootloadern så det står relocked.

    Men jag vill få min HTC one till helt stock igen.

    Min hboot är 1,55
    Cid är h3g__g04
    Android 4.3

    Var kan jag hitta rätt ruu till min mobil?

    Räcker det om jag låser bootloadern och sedan flashar in ruu? Blir min recovery o allt annat stock?

    Vill kunna få ota uppdateringar osv..
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Du ska göra som det står i xdatråden länkad ovan! Det enda som kan avslöja dig sen är om du väljer att inte fixa relocked och tampered i bootloader men det står där hur man fixar det.

    En RUU innehåller tillskillnad från en ROMzipp du flashar för skojs skull bland annat radio, recovery, rom, hbooot och massa fler filer jag inte brytt mig om att memorera namnet på :-) Det är bara att öppna och kolla!
     
  5. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad jag har förstått är att jag inte kan få S-Off eftersom jag har hboot 1.55.

    Jag såg också att touchen kan sluta funka om man sätter in annan firmware om man själv har nyare firmware i mobilen. Då behöver man en viss kabel för att styra mobilen med en mus så man kan hämta OTA uppdateringar.

    Jag hitta denna på HTCGuru som passa min CID: Guru_Reset_M7_2.24.771.3
    Det är TRE skit o det stod UK på sidan. Så jag undrar ifall svenska språket kommer finnas?
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    Har du upplåst bootloader kan du få s-off med rumrunner på 1.5! www.rumrunner.us
     
    Last edited: 28 nov 2013
    Ruggedmen gillar detta.
  7. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nice. Ska nog ge mig på detta för att få mobilen helt stock.

    Ska köra rumrunner för att få s-off för att sedan kunna ta bort tampered samt relocked.

    Sedan ska jag flasha in htc gurus reset ruu. Den jag nämnde någon inlägg ovan.

    Då har jag stock recovery förmodar jag. O sedan så får jag ladda ner alla ota uppdateringar så jag har det senaste.

    Är jag på rätt spår?

    Det jag är orolig över är att min touch kommer sluta funka eftersom det är säkert äldre rom jag kommer mata in. Det är fan svårt att hitta korrekta rom till htc. Finns inte direkt någon motsvarighet till Sammobile.com.

    Samsung var mycket enklare att roota debranda osv..

    Min var låst till tre men jag låste upp den. Min är säkert tre brandad. Hade helst velat få den obrandad o 100% stock.

    Borde aldrig pillat från allra första början :thumbdown:
     
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Om du har soff så kan du ändra cid och dra in en bättre ruu än den du länkade ovan. Jag vet inte vad HTC guru gör men du lät inte så nöjd med det alternativet.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  9. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om jag gör till soff så kan jag ändra cid till en obrandad version menar du?

    Htc guru har en sida där han förklarar hur man återställer till stock o det är något med att om man flashar på en äldre mjukvara en den man redan har så slutar touchen på mobilen o funka.

    Då behöver man en speciell "on the go kable" som de kallas. Den har usb ingång på ena ändan och Micro usb på andra. På den kopplar man in en mus tydligen och får då en muspekare fram på mobilen. Där får man gå till inställningar och ta emot alla uppdateringar. Sedan när man har fått de senaste så ska det funka.


    Men iallafall. Vet du någon bra ruu? Helt original? Som har recovery hboot o rom stock
     
  10. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja du kan ändra cid med fastboot om du har s-off. Jag vet bara hur du får tag på stock gpe. Det borde väl gå att hitta 4.3 med sense på xda antar jag

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  11. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad är gpe för något?
    Ska försöka göra soff med rumrunner.

    Nja jag kan inte hitta stock 4.3 på Xda. Dom har inte uppdaterat sidan verkar det som.
     
    indika gillar detta.
  12. benny_olsson

    benny_olsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag hade liknande problem då micken lagt av, var tvungen att skicka den på service.

    Använde 'the Guru Bootloader Reset Tool' för att få bort 'tampered' och låsa bootloader
    http://www.htc1guru.com/guides/guru-bootloader-reset/

    Flashade Guru Reset M7 2.24.771.3
    http://www.htc1guru.com/dld/guru_reset_m7_2-24-771-3-zip/ (är en Tre-lur)



    Var rätt stressad att få iväg luren. Hade inte tid att fixa S-on, var lite nervös att dom skulle klaga på detta. Telecareservice i Ljungby tog emot luren, skickade vidare den till Danmark för reparation. Den reparerades aldrig (den dödförklarades antar jag), utan Telecare skickade ut en ny som jag ska hämta ut i Trebutik.
     
  13. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja men jag är i samma sits men jag ska inte lämna in min lur o den funkar utmärkt. Fast jag vill ändå få den stock.

    Jag har laddat ner exakt samma guru_reset_M7_2.24.771.3 fil som dig. Fast när du flasha in den, vilken android version hade du samt vilken fick du efteråt?

    Så det jag får göra är att låsa upp s off. Min bootloader är redan öppen just nu. Sedan flasha in guru_reset_M7_2.24.771.3.
    Försvinner tampered o låser bootloadern sig automatiskt?

    Kommer det stå relocked eller locked?
     
  14. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har fått s-off tack vare rumrunners
     
  15. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Försökte lite snabbt köra adbmini men jag kunde inte hitta luren.

    Ville börja med att få bort tampered.
     
  16. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har fått bort TAMPERED på min lur genom detta
    http://www.htc1guru.com/guides/htc-remove-tampered/

    Nu när jag tänker efter så är min ROM original, det enda som inte är original är min recovery (vilket är CWM).

    Det borde gå o flasha dit original recovery? Någon som har någon input angånde detta?

    För får jag dit original recovery också så är det bara till att få bootloadern LOCKED (ocheventuellt s-on) så borde den vara helt stock väl?
     
  17. benny_olsson

    benny_olsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    När du flashar in Guru Reset M7 2.24.771.3 så får du ett val om du vill flasha in original recovery. När du flashar in the Guru Bootloader Reset Tool kan du välja att du vill ta bort 'TAMPERED' och även låsa bootloader.
     
  18. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag menar Google Play Edition. GPE.
     
  19. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo men förmodligen är den android 4.2.2 (alltså guru Reset). Och jag har android 4.3.

    Jag hade gjort det nu direkt men jag tror min touch kommer sluta funka. När du gjorde det så gick det förmodligen som smör eftersom du hade android 4.2.2. Detta är endast en gissning.

    Men vet du om man kan installera Guru Reset M7 2.24.771.3 utan något annat än recoveryn? Jag var nära att göra det ville se om jag skulle få fram någon meny där jag kan välja flash recovery endast men det kom inte så jag sket i det.

    Grejen är att jag har laddat hem stock recovery som är img fil. Jag kan ju direkt flasha den men jag använder mig av diverse htc toolkits för att utföra detta. Men adb hittar inte min lur längre konstigt nog.
     
  20. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag flasha in stock recovery o nu när jag försöker gå in på recovery så kommer det fram en triangel med utropstecken i mitten. Vet någon något om detta?