Tillgång till alla APPar på Market?

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av lennwac, 5 aug 2010.

1. lennwac

lennwac Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan allihop.
    Har nyss köpt en olåst 8100 på Expert. En trevlig bekantskap än så länge.
    Utom för en "liten" sak. När jag går till Android Market så hittar jag inte en del appar som jag söker. Till exempel appen för SWEDBANK, Sveriges Radio och andra. Vad kan det bero på tror ni? Går jag till exempel in med telefonen på SWEDBANKs hemsida och trycker på länken för APPEN så finns den inte på Android Market. Samma sak för Sveriges Radio.
    Vad gör jag för fel?

Tacksam för tips!

Ha det bra.

Med vänlig hälsning

Lennart

2. Marvin-Ior

Marvin-Ior Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

inget fel... vissa appar finns inte att få tag på, varierar på modeller.. beror på div. saker... jag å bruden får inte upp samma appa å hon har en u8220 å jag har en u8100... dock ser hon å jag samma (saldo och bankdroid)

3. Marvin-Ior

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

får be nån tanka hem det åt dej å lägga in det på ditt sd å sedan köra det därifrån... brukar funka

4. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Vissa appar går att installera om man kör med appbrain och Fast Web Installer (en app som gör att du kan remote installera apps från din webbbrowser). Har inte kollat på de du snackar om, men du kan testa och kolla.

5. lennwac

lennwac Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Provade app brain o fast web installer appar n a finns där men det går inte att installera. Installation hänger sig o ja
    g blir tvungen att återställa luren till fabriksinställning. Surt. Några andra tips?

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Inte så mycket hjälp men: Glöm inte att klaga hos Swedbank på att den inte fungerar på din telefon. Glöm bara inte att vara vänlig när du klagar.

7. Marvin-Ior

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kör *.apk från sd-kortet... nån du känner bör ha den... hade jag kunnar hämta den så hade jag kunnat maila den..... men så var då inte fallet

8. Marvin-Ior

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nån som har ett tips på hur man får hem apk:n till datorn istället??

9. sshädow

sshädow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Lite info...

Det finns en uppsjö med saker som filtrerar bort app:ar ur Market men i ert fall är sannolikt i första hand QVGA upplösningen som ställer till det. Tydligen stöder inte Android emulatorn i SDK:n QVGA så vissa utvecklare publicerar inte sina applikationer för QVGA eftersom de helt enkelt inte testat dem i den upplösningen. Dock fungerar de allra flesta program trots detta i QVGA.

Det går dock att "hacka" Vending.apk (Market app:en) så att den identifierar sig mot Market som en HVGA telefon.

Att byta ut sin Vending.apk kräver dock en root:ad telefon och goda grundkunskaper. Det är naturligtvis inte riskfritt men jag är övertygad om att det borde gå att lösa.

Det finns även tricks för att komma åt betalappar (man måste dock fortfarande betala för dem).

Jag har ingen U8100 så jag kan inte testa detta men jag kör både Android 2.1 och 2.2 på en f.d. Windowsmobil i QVGA med full tillgång till app:ar som man normalt sett inte kommer åt en QVGA enhet.

Om det är någon som tycker sig ha tillräckliga grundkunskaper om Android och är _fullständingt_ medveten om att allt hackade är på egen risk och är riskfyllt (även om jag antar att man alltid kan flasha om telefonen om det går åt skogen?) så kan jag bidra med lite tips och en hackad Vending.apk för Android 2.1.

Om ni söker på "video" i Market, hur många träffar får ni då (Jag får 822 träffar med Android 2.2 och QVGA)?

Last edited: 17 aug 2010
  11. sshädow

sshädow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Exakt 400 träffar, Android 2.1 med QVGA, utan några modifieringar eller något.

Nu vet jag inte hur det fungerar på Android, men med gamla goda mobiler som körde J2ME appar var varje program tvunget att kompileras för en enda upplösning eftersom spel och sådant tydligen inte bara kunde skala till lämplig upplösning när det väl var installerat (eller?). Hur funkar det på Android? Laddas ett program med i största möjliga stödda upplösning kan det väl skapa en del problem, eller?

Last edited: 17 aug 2010
  12. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nejdå på Android skalas det mesta rätt. Det finns en parameter som styr detta som heter ro.sf.lcd_density. Den är 120 på en QVGA enhet och 160 på HVGA samt 240 på en 480x800 enhet (t.ex. Nexus One, Desire m.fl.)

Vissa program kan se lite konstiga ut eftersom de förutsätter en aspect ratio på 2:3 (HVGA) medans QVGA enheter har 3:4. Det kan göra att allt inte ryms på "höjden" men de allra flesta applikationer fungerar faktiskt helt OK i QVGA även fast de filtreras bort av Market.

13. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Köpte en U8100 på Export i lördags och root:ade den och bytte ut min Market mot en hackad sådan igår. Får i skrivandets stund 530 träffar på "video" och hittar de applikationer jag normalt sett saknar på en o-hackad QVGA market.

Jag har dock en ganska god idé vad som mer behöver göras för att få över 800 träffar och det handlar om att lägga till och/eller editera filer i /system/etc/permissions/ Ska undersöka det närmare men då telefonen har rejält sämre utbud på användbara kommandon i /system/bin än vad jag är van med och dessutom inget hårdvarutangentbord så är det lite svårjobbat.

Har även petat in en QVGA anpassad DeskClock.apk (Googles standard klocka + alarm m.m.)

Återkommer med mer info och instruktioner när jag klurat lite mer...

14. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Över 1000 träffar på "video" (med några tilllagda permissions filer) men Market verkar autoupdatera sig så man får avinstallera uppdateringen då och då annars trillar antalet träffar till strax under 600.
    [​IMG][​IMG]

Last edited: 23 aug 2010
  15. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    En litet smakprov på hur långt jag kommit med detta. Har troligen även löst problemet med att den hackade Market uppdateras med en icke-hackad.
    Det är dock inte helt enkelt för en novis att göra det som krävs så jag ska se om jag kan fixa i ordning custom rom baserad på Expert rommen men detta och lite till. Alternativt kanske jag bara gör ett skript och lite instruktioner för att iaf förenkla det lite.

16. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

De hade varit najs

17. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Jag skulle gärna se det samlat som ett skript. Om du gör en "rom" också så inte mig emot.

18. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag ska testa om jag kan göra en boot.img, typ som superbooten som rootar (med en nyare version av Superuser Permissions) och slänger in en hackad Vending.apk, en permissionsfil som ljuger och säger att telefonen har autofokus samt det lilla skriptet jag använder för att fejka en US operator (ger tillgång till betalappar). Det vore absolut enklast att installera. Man skulle också kunna göra det som en update.zip men då måste man ha en recovery image installerad för att det skall fungera.

19. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon: