Timer med dimmerfunktion

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av xKit, 28 aug 2022.

  1. xKit

    xKit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    9
    Har länge försökt hitta en timer (antingen "smart" eller "dum/manuell") med inbyggd dimmerfunktion, men det verkar inte existera överhuvudtaget? Skulle vilja använda den till att styra lite lampor för artificiell soluppgång. Vet att det finns "smarta lampor" och specialväckarklockor som i princip kan göra samma sak, men vad jag är ute efter är en simpel timer-dimmer-kombo som jag kan koppla in valfri LED-belysning i och få den att dimmra upp långsamt på morgonen (0-100% under ca 5-10 minuter helst).

    Med tanke på att det finns dimmers som kan styras med t.ex. appar eller fjärrkontroll så har jag svårt att tänka mig att det är något problem rent tekniskt att kombinera detta med en timer?

    Har de senaste 4 åren kört en hemmabyggd lösning med en vanlig timer och en Velleman-dimmer-byggsats från Electrokit som förvisso gör jobbet, men med nackdelen att dimmern är beroende av strömmen som passerar genom den och således bara fungerar bra med gammaldags glödlampor. Hade dock varit trevligare att kunna koppla in en lite snyggare och modernare LED-belysning i en liten och kompakt timer/dimmer-kombo istället för en stor gammal sänglampa, en stor klumpig låda som jag byggt in dimmern i, plus slutligen en smart-timer som slår på/av hela maskineriet...
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Skulle tro att de flesta smarta dimmers även kan styras tidsmässigt med rätt appar/automation? Men om du letar efter något som bara kopplas in i väggen så är det nog hellre enkelt så att det inte finns för att det finns risker med att råka dimma saker som inte tål att dimmas.
     
  3. xKit

    xKit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    9
    Ja, jag menar en timer/dimmer som bara kan kopplas in i ett vägguttag, inte något för fast installation.

    Du kanske har rätt i att det är för att det är lite noga med vad man kopplar in i dimmern - men samtidigt finns det ju dimrar som kopplas in i vägguttag och styrs antingen med fjärrkontroll eller sladdkontroll, så samma begränsningar borde ju gälla för en dimmer med timerstyrning?
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Bra fråga, kanske är många länder där det inte är tillåtet så det inte är värt att utveckla?
    Men Nexa har MYCR-250 som kanske går att använda som tänkt. Dock måste du ha en 433Mhz gateway och kanske skripta lite för att få det att fungera som du vill...
     
    bernard gillar detta.