Fråga: Tips, hjälp kring flash

Diskussion i 'Nexus 4 - ROM-filer och utveckling' startad av HenkeOSD, 21 apr 2015.

  1. HenkeOSD

    HenkeOSD Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag äger världens bästa mobil. En Nexus 4:a. Var super nöjd med min gamla optimus one så det blev en ny n4 när den kom. Den ha varit med om många kalla fjällturer och långa perioder under solen i Afghanistan. Den har alltid levererat.

    Men.. Efter lollipop så loopar den bara bootanimationen med prickar när jag ska starta den. Tar 20-30 starter innan den väl kmr igång. Denna ovisshet går inte att leva med. Telen i sig ser ut som ny med 2 dygns batteritid så jag vill gärna slippa byta luren.

    Lösningen kanske är att flasha eftersom det verkar vara mjukvarurelaterat? Som nybörjare på ämnet så undrar jag ifall det är värt att prova. Tänkte mig cynogen men har ingen aning om mina appar kmr fungera t.ex. Swedbank och bankid.

    Finns det någon som kan redogöra lite för och nackdelar?

    MVH Henke
     
  2. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Första steget är väl att kolla hur man gör när man flashar - jag har skrivit en generell guide som ligger i min signatur. Använde den senast i helgen när jag hjälpte en kollega att flasha om hans lur från 4.4.3 till 5.1 med bibehållen userdata.

    Om nu luren verkar krångla, så är det det första jag skulle göra (om du inte har upplåst bootloader hjälper det inte förstås - för då tappar du userdata när du låser upp den.)

    Men mitt råd - ta backup på det du är rädd om (bilder, etc) och blås sedan in senaste 5.1 från factory image och se om problemet försvinner. Om det är strul med t.ex flashminnet så är det bara onödigt att införa en ny osäkerhetsfaktor i form av en annan ROM.
     
  3. HenkeOSD

    HenkeOSD Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! Precis sånna här tips jag letar efter. Har i jakt på en lösning b.la. återställt mobilen så user data är inget problem. Har inte rört bootloadern så ska ta mig en titt på din guide och blåsa om med original som jag trivs så bra med.