Tips och erfarenhet från AT200

Diskussion i 'Toshiba' startad av erito77, 22 maj 2012.

  1. erito77

    erito77 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej gott folk,
    hittade en AT200 på blocket för runt 2000kr... tycker ni att det är värt pengarna?
    Hade tänkt ha den främst för studier och lite underhållning (film, internet mm) har en lång sommar med jobb i Norge :)
    Har läst runt lite här i forumet vad gäller byggkvalite o dyl. Har dock inte hittat info om det är möjligt att föra över filer via USB från tex ext HD eller USB-minne..

    Tacksam för lite hjälp
     
  2. UncleRedz

    UncleRedz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har inte provat med extern HD, men gissar att det fungerar så länge den externa HDn har egen ström försörjning och filsystemet stöds.

    Plattan har USB-Host, så via OTG kabel så kan man koppla in USB minne etc. Jag har provat med USB minne och kamera, vilket fungerar bra. Du kan även använda MicroSD-kort för extra lagring. (Plattan stödjer även exFAT.)

    Även USB minnes-kortläsare fungerar, dock måste det vara en kortläsare som fungerar som en enhet oavsett vilket kort man kopplar in. Exempelvis jag har en kortläsare som stödjer typ 7-8 olika kort typer, CF, SD, etc, som när man kopplar in den i Windows, så dyker den upp som 3-4 olika enheter. Den fungerar inte på Android. Däremot har jag en annan multi kortläsare som när den kopplas in i Windows, dyker upp som enbart en enhet, den fungerar bra på Android.

    Jag köpte plattan till stor del av anledningen att den har inbygd MicroSD kortplats samt stödjer USB-Host samt är väldigt lätt och smidig. Valet stod mellan denna och Sony Tablet S. Idag är jag inte säker på om jag hade gjort samma val, till stor del på grund av byggkvalite och buggig firmware.
     
    erito77 gillar detta.
  3. erito77

    erito77 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tusen tack för hjälpen!
    Då chansar och köper den, (för 1850kr på blocket), bra att USB-minne stöds då kan jag nog ha nytta av den till studier. Min externa HDD är utan stöm-källa och av märket samsung (ultrabärbar 1TB) vilket är synd att den inte går att använda.
    Vad gäller byggkvaliten och buggar så är det tydligen välkänt (läst runt i olika forum) hoppas att det kommer någon form av uppdatering som fixar det evt. ICS som vissa säger att det redan finns för amerikanska marknaden, men jag kunde inte hitta nåt på Toshiba europe (inte äns att att moddelen finns på deras produktlista)
    Har redan an av toshibas dyrare moddeler av bärbar dator som jag är super nöjd med, men surfplattor verkar inte vara deras starka sida!!
     
  4. UncleRedz

    UncleRedz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tycker plattan blivit lite bättre efter senaste (och enda) uppdateringen som kom för ett tag sedan (2 maj?).

    Toshiba USA har släppt ICS till plattan, dock har Toshiba USA ingen aning om vad som händer i Europa, så de kan inte säga något om och när den kommer till oss. Jag har varit i kontakt med Toshiba UK och de hävdar bestämt att det inte finns några planer på att släppa ICS i Europa, även om den är släppt i USA.

    Däremot säger Toshiba Norden att inofficiellt så har de en ICS release planerad i Juni och förklaringen till att det dröjer i Europa är översättningsarbetet som krävs för releasen här. Efter norden supportens besked så kontaktade jag UK supporten igen och frågade om dom verkligen var säkra på att en release inte är planerad och att jag hört annat från andra delar av Toshiba, varpå jag fick ett småsurt svar om att det definitivt inte finns någon release inplanerad för denna plattan i UK.

    Hur man ska tolka det där vet jag inte, det är inte orimligt att översättnings arbete tar ett par månader (inklusive verifiering av översättningen), även om det bara rör sig om översättning av Toshibas egna appar och det finns säkert begränsningar i vad Toshiba supporten vet och vad de får säga. Vad man kan tycka är orimligt är om de lägger tid och pengar på att anpassa ICS till plattan och sedan bara släpper firmwaren till USA marknaden och struntar i övriga världen. Så det är väl bara att vänta och se vad som händer.
     
    erito77 gillar detta.
  5. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Med ICS i plattan är den riktigt bra. Tryckkänsligheten verkar vara bättre den också, efter ICS. Nu är plattan helt plötsligt en fröjd att använda. :) Innan ICS var den... ok. Inte mer än så. Den snyggaste plattan hittills, tycker jag! :) Trist att Toshiba är så jäkla hemliga med sina uppdateringar, bara. Å andra sidan var min första androiod en HTC Hero, så jag är rätt härdad vid lååångsamma uppdateringar. ;)
     
  6. UncleRedz

    UncleRedz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tycker också plattan har gjort ett rejält lyft efter uppdateringen. Upplever den som stabilare och med betydligt bättre flyt. Nu är jag betydligt mer nöjd med den än innan. :-)

    Jag har inte hunnit prova ännu om ADB fungerar, lyckades aldrig få det till att fungera med förra FW'en. Är det någon som provat?