Tips på actionspel för tablet till en AD-patient

Diskussion i 'Spel' startad av Kloppstock, 24 sept 2020.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    6
    Hej.
    Jag har aldrig hålle i en pekplatta, än mindre köpt den ännu ska jag förtydliga, utan det kommer jag göra baserat på vilket spel (till vilken typ av platta) som blir lämpligast.

    Min unga Alzheimersjuka morsa måste repetera visual attention "responce learning"-autopilot navigationsstrategier
    ala Call of Duty vars innebörd ni kan fördjupa er i nedan.

    "Older adults using mental maps (spatial strategy) have more brain activity and grey matter in their hippocampus. They smoke fewer cigarettes, are less likely to take drugs and drink half the alcohol compared to response strategy users."

    Vi vill diametralt motsatt, återge mer dopamin & beroende efter sprit & cigg ;) till morsan

    Men jag behöver hitta ett spel med ett annat mål än att skjuta skallen av folk, att samla saker likt
    i motsvarigheten till navigerings-strategierna vi utsätts för i shooters som simuleras i en virtual plus laybrint
    baserar på Unreal tournament motorn

    Navigational strategies were assessed with the 4-on-8 virtual maze (4/8VM), a task previously shown
    to dissociate between hippocampal-dependent spatial navigational strategies (2) and caudate nucleus-dependent stimulus-response (1) navigational strategies

    Bild
    A view of the virtual environment used in the 4 on 8 virtual maze. Note...


    "Mental mapping refers to one of the two strategies to get around in the environment: the spatial memory strategy. It relies on the hippocampus and involves building relationships between environmental landmarks, such as buildings or parks (2) to form mental maps of an area.

    On the contrary,
    the response strategy depends on the caudate nucleus and involves learning a route by performing a sequence of movements from specific points like "turn right at the hospital" (1)
    With practice, this strategy becomes a habit, like when we go to work on autopilot."


    Habitual action video game playing is associated with caudate nucleus-dependent navigational strategies
    Habitual action video game playing is associated with caudate nucleus-dependent navigational strategies

    "We found that action VGPs had a significantly higher likelihood of using a response learning strategy (80.76%) compared to nonVGPs (42.42%).
    Consistent with previous evidence, actionVGPs and nonVGPs differed in the way they deployed visual attention to central and peripheral targets as observed in the elicited N2pc component during an ERP visual attention task.
    Increased use of the response strategy in action VGPs is consistent with previously observed increases in striatal volume in video game players (VGPs)."

    Playing shooter video games damages the brain, study suggests

    Video games have been shown to benefit certain cognitive systems related to visual attention and short-term memory, but were suspected to damage the hippocampus.

    Öka volymen i striatum är vad vid eftersträvar i morsans specifika atypiska AD-variant där hippocampous är mer förskonat

    Habitual action video game playing is associated with caudate nucleus-dependent navigational strategies | Request PDF

    "In spatial navigation research, a classic dichotomy between hippocampal-dependent and dorsal striatal-dependent memory emerged with Packard and McGaugh’s (1996) demonstration that hippocampal function supported a “navigate-to-place” strategy, as opposed to a dorsal striatum-dependent response-learning strategy.

    In this classic experiment, inactivation of the hippocampus resulted in a blockade of place learning, whereas inactivation of the caudate (a component of the dorsal striatum) resulted in a blockade of response learning. As discussed above, this classic dissociation has found extensive parallels in human navigation research"

    Får ni några heta speltips? baserat på den här infon
     
    Last edited: 24 sept 2020
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur avancerat får spelet vara?

    Tänker tex Nintendo Switch kanske vore lämpligast rent praktiskt iom fysiska kontroller plus att den tål lite stryk bättre, om den tex. åker i marken.

    Lego-spelen? Harry Potter? Minecrafr? Det är spel där man navigerar i en 3D-värld och samlar saker, men de är kanske för komplexa för ändamålet?

    För något som är mer repetitivt med samma miljö hela tiden, vilket tillåter att man spelar mer på autopilot, vore kanske Mario Kart (med alla hjälpfunktioner aktiva) eller dylikt mer intressant?
     
    Last edited: 25 sept 2020
  3. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    6
    Medelsvår Alzheimers gör att jag inte vet i förväg hur hon kommer klara handkontrollen, spontant tror jag att pekskärm med rullande pekfinger för att röra sig framåt i första person är det enda möjliga, ifall detta skulle vara möjligt spår jag det omöjligt för oss båda ;) att hantera en handkontroll med många knappar.
    Enligt den här bilden får vi placera den på ett bord med någon form av stödkrage, eller hur har dom gjort?
    Spela spel i surfplatta – WestSystem

    (minskar ju iaf risken att tappa den i golvet om den inte ska vila i knät, eller upphållas med hjälpa av handkraft)

    Det måste vara gratisspel också för det finns inga garantier för att hennes uppmärksamhet kan hantera det här projektet öh.

    Plattformspel (eller tredjepersons 3D Plattformsspel stimulerar hippocampus har jag lärt mig så det är inte vad vi vill åt.
    Som kuriosa kan jag nämna att hon skulle tycka att det är för barnsligt med Minecraft och Lego är för svårt, eller tvärtom ;)

    Det är inte en helt dum ide med racingspel för då får man in egocentriska aspekten

    "To reach the goal (bridge on the river), the subject can reproduce a sequence of left-right body turns (egocentric strategy) or use environmental cues (allocentric strategy)."

    Men finns det racingspel till surfplatta i första persons perspektiv? också?
    den här bilden
    Allocentric versus egocentric spatial processing. Allocentric spatial...
    säger för mig allt om varför just första persons perspektiv likt en VR-hjälm behövs

    Striatum=Egocentric
    Hippocampus=Allocentric

    https://www.frontiersin.org/files/A...08-00803-HTML/image_m/fnhum-08-00803-g001.jpg
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Ett av de första spel jag spelade på en surfplatta så höll man surfplattan som en ratt och vred hela plattan för att svänga, gasade gjorde man då med höger tumme mot skärmen och bromsade med höger tumme.

    Det var det spel som fanns i Samsungs egna appbutik och jag minns inte namnet på det.

    Det borde finnas spel med det upplägget fortfarande men jag vet inte hur man ska hitta dem men det är kanske ett upplägg som skulle kunna fungera.
     
  5. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    6
    Är det alltså det enskilda? spelet som avgör huruvida man kommer vrida surfplattan för att navigera kärran framåt?

    Absolut rätt spel, det hänger ju samman med att Alzheimer patienter inte längre kan köra bil

    Det låter som att det är en Samsung padda jag ska ha, efter att jag sökt igenom deras
    egna appbutik som jag hoppas du har en direktlänk till?
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Den enda länk jag kan hitta är denna!

    Spelet jag hade hittar jag tyvärr inte och jag har tyvärr ingen aning vad jag ska söka på för att hitta det, jag hittade det av en slump den gången.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att de flesta spel ur tex. Ashpalt-serien går att styra på det sättet. Dels kan man välja att se det ur förstapersonsprespektiv, och dels kan man styra genom att använda själva enheten som ratt. Egentligen brukar det gå i de flesta bilspel. Kanske testa med de äldre versionerna först då de är enklare till upplägget.

    Går man igenom inställningarna brukar det också finnas olika hjälpfunktioner, tex att man slipper gasa manuellt osv.
     
  8. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    6
    Tackar, då borde jag ju kunna testa i min smartphone även om jag gissar att det inte går att styra genom att använda själva enheten som ratt?
    Är alla appspel kompatibla med båda smartphone och surfplatta?

    Vilka surfplattor är det nu som är kompatibla med Google Play?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, testa på din telefon först. I princip varenda spel du hittar i Google Play fungerar på surfplattor också, är ingen skillnad på Android.

    Alla surfplattor förutom Huaweis senaste M6 fungerar med Google Play i princip.
     
  10. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    6
    Är Samsung som heleg talar om I-pad? vilket skiljer sig från Androider

    Vet du om det går att med smartphone ratta bilen genom att snurra telefonen?
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Nix, iPad är inte Android.

    Alla Samsungs spel borde funka på hyfsat bra på da inte för gamla Samsung-mobiler även om de är designade för platta, allt blir bara lite mindre. Det är inte som i Apples värld där iPhone och iPad till stor del kräver olika appar.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det fungerar att ratta bilen genom telefonen med.
     
  13. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    6
    Det blev Asphalt 8: Airborne
    Asphalt 8 funkade för syftet (enda nackdelen är att programmerarna sket i att implementera en exit game knapp)

    Men jag skulle vilja ha flera förslag som inte är racing, för det kan hända att morsan tycker det går för fort,
    jag måste ha ett backupspel i första persons perspektiv ala Call of duty där man ska samla på sä skit.