Tips på bra mobiltelefonabonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Darwin, 3 maj 2010.

  1. Darwin

    Darwin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena!
    Kan först bara säga att jag har närmast 0 kunskap om abonnemang till mobiltelefoner.
    Det jag söker är tips på bra mobiltelefonabonnemang (alltså bara abonnemang, inte med tillhörande telefon eller dylikt). Det ska allra främst ha ett billigt surfpris (och ett relativt högt maxtak?), och om sms också är billigt skulle jag inte tacka nej. Alla kostnader som rör själva ringfunktionen spelar däremot närmast ingen roll alls, då den sällan används.
    EDIT: Någon som har koll på hur många MB man ungefär kommer upp i på en månad vid "normalt" användande?

    Tacksam för svar!
     
    Last edited: 3 maj 2010
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Eftersom du inte ringer mycket bör du nog som jag satsa på ett kontantkort. Jag valde Telenor Kontant, till det kan man få obegränsad surf för 69:-/mån som dras från saldot på kontantkortet. Telenor har även något kontantkorts-alternativ som är förmånligt för dem som skickar mycket SMS.

    m v h Henrik
     
  3. ggdfx

    ggdfx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har du ett csn-kort? Då ska du satsa på nåt av dessa:

    Tele2
    http://www.csn-kortet.se/studentrabatter/telefoni-och-bredband/telefoni/tele2_mobiltelefoni

    Månadsavgift: 19kr
    SMS: 3000 Gratis
    Surf: 89kr/mån för 1gb

    eller

    Halebop
    http://www.csn-kortet.se/studentrabatter/telefoni-och-bredband/telefoni/halebop

    Månadsavgift: 29kr
    SMS: 3000 Gratis
    Surf: 3Gb 99kr/mån

    (Har du inte csn skulle jag satsat på halebop hallå, då är månadsavgifte 59 ist för 29..)


    Min lott föll på halebop pga mer surf. Skönt att inte känna sig begränsad. Sen så vad som är normalt användande är svårt att säga. Men det kan lätt springa iväg om du kollar på youtubeklipp, lyssnar på webbradio eller dyl.

    Lite svårt att säga vad som är normalt men detta är min ungefärliga användning..
    Jag lyssnar på ca 2 timmar i grooveshark (som spotify), gör ca 5 besök på olika hemsidor (ej mobilversioner), något filmklipp och spelar ett spel som kräver lite internetanslutning. Med detta kommer jag upp i ca 80mb/dag.
     
  4. Darwin

    Darwin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för era tips!

    Jepp, jag har csn-kort, och det där från Halebop låter onekligen intressant måste jag säga.
    Jag testade att gå in på Halebop, gick till butiken, skrev in mitt CSN-kort-nummer och klickade på Abonnemang: Halebop Vänner Student. Men väl där ser jag inte inte något val för mobilsurf. Kommer det först efter att man tryckt på "Beställ"-knappen? Eller lägger man till det efteråt när man har abonnemanget? Heh, jag är lite rädd för att trycka "Beställ" då de har mina uppgifter på CSN och jag vill inte beställa riktigt än, utan bara kika.
     
  5. ggdfx

    ggdfx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Surf lägger du till i efterhand genom att du kontaktar deras support.
     
  6. Mist

    Mist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Telia har ett nytt kontantkort där det kostar 499:- så får du 5000sms/månad i ett år. Alltså ca 42:- per månad för sms.

    Vill du ha abbonemang så skulle jag rekommendera Halebops.

    EDIT:Är du student så är Halebop bäst.
     
  7. Darwin

    Darwin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så jag måste först beställa ett abonnemang, och därefter mejla dem och säga att jag vill ha surf också? Säkert att det inte kommer att strula till sig? Vill inte jätte gärna sitta med ett abonnemang utan surf ...

    EDIT: Läste på http://www.halebop.se/abonnemang/tjanster/surfa_i_mobilen/ att man får Surf Plus genom att kontakta kundtjänsten: "För att beställa tjänsten Surf Plus kontaktar du vår kundtjänst.". Ville bara verifiera det. Men får nog bli det då. Tack så mycket!
     
    Last edited: 4 maj 2010
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nästan alla operatörer har mobilsurf som en tilläggstjänst som man lägger till på ett befintligt kort/abonnemang. Och det brukar gå utmärkt att göra på deras version av "Mina sidor" på webben.

    Det funkar i alla fall för Tele2 och Telenor och jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka även hos Halebop.

    Ofta kan man dessutom beställa det genom att skicka ett SMS med texten "surf" eller liknande till ett särskilt nummer.
     
  9. ggdfx

    ggdfx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Yes.. Det går smidigt och bra.. Min surf började gälla vid midnatt efter att jag hade beställt det, fick jag inte reda av dom, nåt att ha i skallen så att du inte börjar surfa direkt när dom säger att det är aktiverat.

    Kontakta dem via chatten, det tycker jag är skönast iaf. Då får du verkligen snabbt svar. Inte för att det tar lång tid med mail, men då måste man ju vänta nån timme och det orkar man ju inte :P
     
  10. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Halebop för 29:- i månaden med 3000 SMS är ju stört bra! :D
     
  11. ggdfx

    ggdfx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Minst sagt, jag är skitnöjd.
     
  12. Kentomen

    Kentomen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    650
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Last edited: 30 maj 2010
  13. Daniilo

    Daniilo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men blir inte tele2 billigare med sina 19kr/mån?

    Vad har jag missat? :)
     
  14. Axer

    Axer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    http://abonnemang.nu

    Eller kontantkort och då rekommenderar jag antingen Telia (Årskort på SMS och Surf!) eller Telenor om dom har bra täckning i staden du bor i...
     
  15. Sportmats

    Sportmats Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det finns ju bara en operatör om du vill ha garanterad täckning och det är Telia. Det är ju bara att kolla i tidningen Mobil också, så ser du vilken operatör som ständigt vinner alla tester - Telia.
    Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan välja lågbudgetskräp som Tele2 och att stödja ett norskt företag med Telenor. Bor man i Sverige ska man stödja svenska företag. Så är det bara. 3 nämner jag inte ens eftersom de inte ens är värda att nämna i sammanhanget.