Tips på Chromebook, ca 13", helst max 4-5000 kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av N6290, 3 okt 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Tja! Då har min Acer Chromebook 14 gått sönder, eller rättare sagt skärmen har lagt av så behöver beställa en ny dator inom några dagar, hinner inte vänta på Black Friday eller liknande tyvärr. Datorn jag haft var 14"-skärm, vilket var lite för stor skärm för min smak. Den jag hade innan dess var 11,6"-skärm, vilket var lite för liten skärm för min smak. Så denna gång skulle jag vilja vara nånstans mittemellan, dvs runt 13"-skärm.
    Sist (2016) betalade jag 3000 kr för datorn, jag kom nog undan billigt pga black friday och kanske att kvaliteten var något lägre pga priset. Behöver inget alltför påkostat. Men tänker att ca 4k är lagom denna gång, då blir det kanske lite mer kvalitét än den jag haft tills nu. Om det är en bra match så kan jag betala mer, men max 5k tänker jag. Kanske har priserna ökat generellt sedan 2016 på Chromebooks?

    Övriga krav:
    * Minst 4 GB RAM. 6 GB en fördel men inget krav. (8 GB behöver jag nog inte, lär ju kosta en del extra, men skadar inte om det är en bra match i övrigt).
    * Minst 32 GB SSD-hårddisk. Har typ inget offline längre.
    * Stöd för Android-appar.
    * Helst inte touch, kommer inte använda det så lite onödigt om den stödjer det. Drar säkert batteri.
    * HDMI-uttag (såg att vissa saknar det nuförtiden, och istället har USB-C-adapter, men jag föredrar HDMI och ingen adapter, om det inte råkar vara bra match på övriga punkter då).
    * USB-C-laddning inget krav, men vore en fördel.

    Har kollat runt men mest sett sånt som inte passar. Någon som råkar ha sett något som skulle passa mig? :)
    Föredrar att beställa online från svensk butik, men bor i Göteborg om någon butik skulle ha bra erbjudande vid upphämtning på plats.
    Har haft Samsung och Acer innan (mina Chromebooks alltså), vad är era omdömen om övriga fabrikat, något man bör undvika?

    Mycket tacksam för förslag på dator att köpa!
     
  2. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    Nu vet jag inte vilken modell av Acer du hade, men jag har en Acer CB713, i5-8250U, 4gb ram och 64gb disk. I mitt tycke, då jag kör en del Linuxappar, så är 4gb på gränsen. Men skärmen på min modell är av 13,5", 3:2 och 2256 x 1504. Helt underbart fantastik. Datorn i sig är även den av underbar kvalitet. Efter 2 års användande är batterihälsan nog nu nere på ca 65% men klämmer nog ur en 5h ändå.
    Den har dock inte HDMI utan USB-C ut. Jag betalde drygt 3000 för den och är nog mitt bästa elektronikköp någonsin. Det hade även varit det om jag betalat det dubbla priset.
    Personligen skulle jag utan att blinka, eller (dumt nog) ens kolla på andra alternativ än att köpa en Acer igen om min Chromebook skulle gå sönder idag. Men då blir det nog en mer, eller lika, påkostad variant som denna (som jag ändå fick väldigt billigt), typ Acer Spin 713 med vettig CPU
     
    bernard gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar!

    Kul att du är nöjd mer Acer.
    Gällande Acer Chromebook Spin 713, som du nämnde i slutet av ditt svar, så hittade jag Acer Chromebook Spin 513, vilket verkar vara en något mindre påkostad variant. Verkar vara förmånligt pris hos Komplett just nu, 4000 kr. För 8 GB-modellen.

    Acer Chromebook Spin 513 13,3" FHD touch - Chromebook

    Jag funderar på den.
    Någon brist/tveksamhet ni upptäcker?
    Verkar vara en ny modell, från i våras. Antar att den får uppdateringar ett antal år. Och alla nya modeller ska ju stödja android-appar, även om det inte anges uttryckligen på länken ovan vad jag kan se.

    Den saknar HDMI, men får väl beställa en adapter isf. Ni som har erfarenhet, är det enklast att beställa en adapter HDMI-USB-C, eller är det enklare att beställa en helt ny kabel som direkt är gjord för HDMI till USB-C (jag antar att såna kablar finns), och slippa adapter? Jag använder mest kabel hemma ibland, inte jätteofta. Ska man koppla upp sin dator till tv på andra ställen än hemma så kanske adapter är smidigast, kabel är ju jobbig att släpa på. Länka gärna någon bra produkt, adapter eller kabel, om ni råkar ha sett sådan ;-) Föredrar svensk butik. Tror adapter ändå passar mig bäst hmm, framför ny kabel.
     
    bernard gillar detta.
  4. sali2003

    sali2003 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Det blev ett köp av Acer Chromebook Spin 513 från Komplett, länkad ovan. Väldigt nöjd med datorn, och väldigt nöjd med priset (4000 kr). Ser att priset höjts på länken ovan nu, 1500 kr dyrare. Har haft den en månad snart, inga klagomål än så länge. Har inte använt touch jättemycket, men ändå lite kul att kunna swipa upp eller ner på en webbsida så kanske kommer jag lära mig att uppskatta touch på en dator, vi får se. I övrigt gör jag knappt någon "tyngre" användning så prestandan har jag svårt att mäta, men visst känns den väldigt rapp.

    Återstår bara att beställa USB-C till HDMI-adapter. Tips på bra erbjudande på en sådan?