Tips: Tips på kompatibel och rekommenderad mjukvara/hårdvara till telefonen

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av Mythic, 9 jan 2013.

  1. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    All ändring av mjuk/hårdvara på telefonen sker på egen risk, jag tar inget ansvar. Att flasha en rom/kernel/recovery till FEL telefon är ett effektivt sätt att tillverka en tegelsten av telefonen. Se till att det specifikt står i9210, i9210t, i727 eller Skyrocket i namnet på filen. i9100 eller i777 kommer bricka din telefon. Jag länkar enbart till beprövad mjukvara som fungerat för mig till min mobil och som jag kan rekomendera.

    Donera en summa till killarna som håller igång utvecklingen:

    Talustus

    Tacka även vincom som skrivit de guider jag länkat till samt tillhandahåller root och odin som jag länkat.

    Guider

    Xda tråd till i9210t(i allt väsentligt samma mobil):

    Guide till skyrocket(i princip samma mobil fast en annan knappuppsättning och ljud verkar det som)

    Verktyg
    Steg från Original för backup av appar: Odin flasha recovery -> Recovery flasha root -> Titaniumbackup gör backup av appar

    Steg i Recovery för ny rom: Backup - System restore/Formatera System/Dalvik/Cashe - Flasha Rom/Kernel/Gaps

    Odin 1.85

    Root

    Titanium Backup Det är inte alltid möjligt att återställa appar från en äldre android version i en nyare, men om man hämtar appen från playstore igen är det nästan alltid möjligt att återställa enbart data till appen.

    Fungerande och rekommenderad mjukvara

    För senaste Recovery och Rom(eventuellt enbart kernel) besök Teamskyfire på IRC
    (Se till att ha senaste modemet genom att gå till stock och gör en ota uppdatering)

    url:irc.dream-irc.de
    port:6667
    Grupp:#TeamSkyfire

    Boot för filer nås med:
    /MSG [Andro-B0t] XDCC LIST

    se till att tacka och var ödmjuk mot utvecklarna.

    cm-10.2-20131026-UNOFFICIAL-i9210t stabil 4.3
    cm-11-20140527-UNOFFICIAL-i9210t äntligen en fullt stabil 4.4

    då kitkat låser sd kortet för skrivning, kan detta vara intressant. Har fungerat utan problem för mig.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=jrummy.sdfix

    ps. se till att använda rätt recovery och baseband
    TWRP-2.7.0.0-GTi9210T-Dream -recovery flasha med odin(läs guide)
    gapps-kk-20140105-signed -gaps till 4.4 flasha efter rom med recovery
    I9210COVLP5_Baseband_tal -baseband flasha med recovery




    Original

    (om man vill återställa sin mobil helt tillbaks till original-utförande igen: registrera och sök på i9210, min kom med I9210XXLPH)

    Samsung Firmware

    Tillbehör

    Skärmskydd till Skyrocket kommer INTE passa på grund av olika knappuppsättningar. Skärmskydd måste specifikt vara anpassad till i9210 eller i9210t.

    Skal till Skyrocket passar vår modell, skal till andra SGS2 varianter kommer dock INTE passa pgr av kameran och skärmen som skiljer sig.

    Batteri Samsung EB-L1F2LVZ Extended Battery 2100 mA passar till vår telefon med lite filning i kanterna av plasten. Den har NFC och ger en bättre batteritid.

    Tips vid batteri är att ha Wlan, GPS, LTE, NFC samt knapp ljud och knappljus av när de inte används. Görs lättast med Notification powermenu som kommer med de flesta custom rommar. Gnow eller google search samt voicedialer har även rapporterats som stora ström tjuvar.

    Denna telefon som första 4g mobil har en separat 4g modul till skillnad från nyare modeller så 4g tar extra mycket ström för oss. Något man bör ta i beaktande.
     
    Last edited: 19 jun 2014
    chokolatte, jibbon, guybrush och 3 andra gillar detta.
  2. barton323

    barton323 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fråga

    Är TWRP säkert att installera genom ODIN för root utan att få problem med knapparna ?
     
  3. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag har inte läst om nån som fått det problemet med TWRP speciellt inte med den jag länkade då den är gjord för vår mobil. Jag flashade den 3ggr igår utan problem i testsyfte. Dvs 2ggr tillbaks till stock och sedan in med recovery. Tror det varit CWM som använder knappar för navigering som varit boven för de som råkat ut för problem tidigare. Men jag är rätt ny med telefonen så jag kan inte säga säkert varför folk råkat ut för detta. Tror nån nämde CWM 5.0.26 eller nått som boven i den härvan i nått forum.
     
    barton323 gillar detta.
  4. tealine

    tealine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Är det nån här som kör med CM nightlies från Skyrocket?

    Funkar det bra, eller får man samma jäkla reboots några gånger per dag som man fick med den (senaste) "officiella" CM10 som Tallastus gjorde till i9210-t? Har inte idats lägga in twrp och cm10 sen den riktiga uppdateringen kom
     
  5. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har själv inte provat då jag har svårt med rommar som uppdaterar varje dag. 3-4v är mer lagom för mig. Gick inte att länka till specifik post men taget från i9210 forumet.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1593061&page=116

    Quote:
    Originally Posted by ozi83
    Thanks for the reply, I already have TWRP installed (I might update to the latest version from the downloads post).
    Is CM 10 nightly's with latest dream kernel considered stable enough for a work phone and all major features working?

    Sent from my SAMSUNG-SGH-I727 using Tapatalk 2
    I've been running Nightly's for about a month now and have had no random reboots.

    Issues:
    When connecting a 3.5mm audio plug to play music in my work vehicle it hangs if I do not have the screen unlocked beforehand. (not every time though)

    Sometimes the audio turns to static (loud scratchy crackling noise) while watching a video, pressing buttons etc.

    I'm currently running:
    CM10 Nightly 06/01/13
    Dreamkernel 1.8.3
    Gapps 11/10/12

    Note: Every time you install the latest Nightly you will need to take these steps.

    1. Install ROM
    2. Install Dreamkernel
    3. Wipe cache/dalvik
    4. Reboot

    Also get goomanager from Play Store here
    goomanager will notify you of Nightly updates and also allow you to download them directly to your phone for installation.

    edit: Kom ihåg att alltid göra en full wipe om du byter rom bara och vad beträffar goomanager har jag hört att cm har sin egen ota nu för tiden men jag har som sagt inte testat själv.
     
    Last edited: 11 jan 2013
  6. guybrush

    guybrush Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  7. Tetsujin

    Tetsujin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hola,

    Jag kör just nu:
    Cyanogenmod Nightly skyrocket 2013-01-14
    Dreamkernel 1.8.2 (med 1.8.3 kunde jag inte lägga till APN av någon anledning) för att fixa knappar + ljud.
    Google Apps for JellyBean, 30.11.2012

    Körde tidigare cm-10-20121010-UNOFFICIAL-i9210t men hade ett helvetes problem med random reboots. Tröttnade, gick tillbaka till stock ICS men kom direkt på varför jag rootade och började köra CM i första läget. Nu fungerar det utmärkt en så länge, får väl se när det blir något fel igen. :)


    [​IMG]
     
  8. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tror modemet inte uppdaterar med varken kernel eller rom i denna mobil förutom då man flashar stock, så kan vara ett modemproblem när det gäller apn och signal. Det modemet jag länkat fungerar bra för mig och skall vara det senaste läckt 24 dec.
     
  9. Blekfet

    Blekfet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så om jag bara vill roota och köra vidare med stock ICS (tele2), räcker det med odin, twrp och root(superuser-filen)?
    Första gången så nöjer mig med att bara roota just nu. :)
     
  10. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jepp, bara följ guiderna jag länkat. Flasha TWRP med Odin, därefter Root med TWRP rensa cashe och dalvik starta om och kör superuser appen.
     
  11. Blekfet

    Blekfet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Var ju superenkelt, bort med bloatware och in med lite nyttiga apps så nu har jag att pilla med ikväll! :D
     
  12. barton323

    barton323 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kan man inte fixa ljudet på högtalarna på något sätt ?
     
  13. almost-famous

    almost-famous Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Hej! Har du lust att skriva hur du gjorde? Utformad som en guide.
    Fick du problem med knapparna? Rootade du en 4.0.4 ?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  14. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Barton ljudproblemet med högtalartelefoni i Slimbean är rom relaterad och kommer troligen vara fixad i nästa version men har att göra med brusreduktionen som skapar ett eko. Om du minskar brusreduktioner minskar även ekot. Har du nått annat problem på någon annan rom så är det förmodligen rom relaterat. Utan Dreamkernel på custom roms får man inget ljud alls från högtalaren ifall det är det som är ditt problem flasha dreamkernel.

    almost-famous det fins guider länkade i första posten. Här är en direkt länk, kan inte bli mycket tydligare.

    "Flasha TWRP med Odin, därefter Root med TWRP rensa cashe och dalvik starta om och kör superuser appen."



    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1773659
     
    Last edited: 24 jan 2013
  15. almost-famous

    almost-famous Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER


    Tackar, kör du en annan rom? TWRP, är det en annan form av Clockworkorange? Som jag är van vid på Blade.
     
  16. vos262

    vos262 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja de skulle man kunna säga.
    TWRP - team win recovery project är en recovery linknande Clockworkmod.

    Från deras hemsida:
    "We started from the ground up by taking AOSP recovery and loading it with the standard recovery options, then added a lot of our own features. It’s a fully touch driven user interface – no more volume rocker or power buttons to mash."
     
  17. guybrush

    guybrush Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har den officiella ICS romen från Samsung Sverige. Har aldrig trixat med några inofficiella/community romar eller leaks.


    Följde guiden i första posten här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=67977

    Men använde filerna från första posten här (den här tråden): https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=89100
    dvs Odin, TWRP (istället för CWM från ROOTa tråden) samt superuser filen.


    Inga problem alls, följde bara instruktionerna och nu har jag en telefon i lika fint* skick som innan, fast rootad. Bör poängteras dock, jag har inte flashat någon JB rom, utan enbart rootat telefonen!

    Knapparna var väl ett problem som hade med CWM att göra, har jag för mig? och Mythic länkar som sagt till TWRP, som funkade "kanoners" (som kidsen säger) för min del.




    * Nåja...det är Samsung Galaxy S2 LTE...hur j*vla "fint" skick kan den vara i liksom..
     
    jibbon gillar detta.
  18. nub

    nub Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    i9210t, i727 eller Skyrocket filer kommer att fungera på i9210 utan att jag får brick? så jag kan installera allt som står på den här sidan på min i9210?
     
  19. fiskmås

    fiskmås Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 5 mar 2013
  20. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja om du följer de guider som är länkade så skall det inte vara några problem.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1652398
    extremt grundlig guide