Tips på ny mobiltelefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hawake, 21 mar 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Hawake

    Hawake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej hej!

    Nu har min x10 xperia mini pro mer eller mindre börjat ge sig och jag har börjat titta på nya telefoner, och skulle vilja ha tips på vad som skulle kunna passa mig och går att få tag på i den svenska marknaden, eller åtminstone fungera med det svenska mobilnätet 3g/4g.

    Som jag nämde ovan har jag haft en x10 xperia mini pro innan som också har haft ett fysiskt slide-out keyboard vilket jag uppskattat väldigt mycket och skulle gärna se en telefon som också har detta, jag har googlat lite och fått fram Motorola droid 4, LG mach, Motorola Photon Q osv, men dessa telefoner verkar enbart finnas tillgängliga i USA och enbart deras mobil/telefonnät, vilket innebär att jag börjar misstänka att utbudet på fysiska tangentbordstelefoner i sverige/europa är dåligt, så jag har insett att jag kanske kommer att få behöva skaffa en mobiltelefon utan fysiskt tangentbord.

    TLDR; Jag söker efter en ny mobiltelefon för att ersätta min x10 xperia mini pro, jag vill helst ha en telefon med fysiskt tangentbord, om det inte finns ser jag gärna rekomendationer på en telefon som är lätthanterad för någon som använt en telefon med fysiskt tangentbord ända sen sin första smartphone.

    Värt att tillägga att jag skriver väldigt mycket på min nurvarande telefon, mycket i både SMS och i IRC/Webbläsare.
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du kan få köpa en HTC TyTN, fungerar på svensk 3G.

    :teeth:
     
  3. Hawake

    Hawake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oseriösa svar undanbedes.
     
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Du får ursäkta mig att jag går lite OT, men om du skriver mycket text och värdesätter ett effektivt skrivande, är inte ett bra mjukvarubaserat tangentbord något för dig då? Typ SwiftKey?

    Mig veterligen finns det ingen ny bra telefon med fysiskt tangentbord idag.

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~
     
  5. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Det finns ingen jätteny telefon med tangentbord. Men att köpa en ny av dessa modeller bör hålla två år tycker jag:
    Xperia Pro
    HTC Desire Z
    Mini Pro


    Jag vet att du hade en x10 mini pro. Vanliga mini pro sägs vara lite bättre och ha nyare mjukvara. Hade jag varit helt såld på fysiskt tangentbord hade jag nog fortsatt på det spåret även om det är modeller från 2011. Tyvärr finns det inte mer etablerat. Hoppas att det kommer en ny inom snar framtid.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  6. Hawake

    Hawake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    jag har tittat både på en xperia pro och 2011 års variant av mini pro, problemet är att de båda telefonerna har "utgått" och finns i inte att köpa någonstanns såvitt jag vet, jag sökte på prisjakt och det ända jag fick fram var nån oseriös norsk sida (med dåliga kundresscentioner!) som sålde xperia pro för nästan 3000:- och hade dessutom inte telefonen i svart färg.

    Anledningen till att jag skriver så mycket är för att jag har letat så pass länge nu, och frågat på flera olika forum och försäljare men har inte fått något direkt bra tips på vilken telefon jag bör köpa för att jag ska vara nöjd med telefonen baserat på vad jag gör med den, med detta sagt så har jag inget emot att köpa en telefon utan fysiskt tangentbord, det ända jag vill isåfall med den är att den ska vara lätt använd för en person som är ovan vid touch och att den ska vara enkel att skriva med när du te.x är ansluten till IRC eller skriver i en webbläsare samt sms.
     
    Last edited: 22 mar 2013
  7. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Nya Blackberry Q10? Ska väl släppas om någon dryg månad i Europa. Tror det blir svårare att hitta någon modernare telefon med fysiskt tangentbord.

    Annars kan du väl ta bästa nya Androidtelefon som din budget tillåter, installera switfkey och hoppas att du vänjer dig vid det. Borde inte ta så många dagar, men det är väl individuellt.
     
    Last edited: 22 mar 2013
  8. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Kanske finns det några på andrahandsmarknaden som har oöppnade? Jag själv gillar inte Querty, men med lagom stor skärm så t9 på Samsungs telefoner är det enda jag föredrar.. Men det e jag de.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  9. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Överge den där skittelefonen och välj en riktig lur. Exempelvis Nexus 4.

    Det kommer vara väldigt ovant i början och du kommer hitta småsaker som är lite jobbiga...
    Men ge det lite tid så kommer du aldrig vilja gå tillbaka till fysiskt tangentbord.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.