Tips på svensk bank

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av bluppblupp, 10 aug 2019.

  1. inact_0049

    inact_0049 Guest

    SEB tar 120kr/år för internetbanken?

    EDIT: Läste lite noggrannare och det kostar 120kr/år om man vill betala räkningar, men själva internetbanken i övrigt är gratis.
     
  2. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    För att kvalificera som guldkund hos LF Göteborg så ska man ha
    • Ett aktivt lönekonto med kort
    Så där slipper man inte undan avgift genom att bli guldkund. Som tidigare sagts är LF egentligen inte en bank, utan flera olika under gemensam profil.
     
  3. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Men som guldkund får man ett kostnadsfritt kreditkort, som ersätter bankkortet. Så blir utan avgift till slut :P (men man måste aktivt avsluta kontokortet).
     
  4. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Det stämmer inte med vad min kontaktperson på banken säger, jag frågade honom uttryckligen detta och han svarade att som guldkund kan man kan få ett kostnadsfritt kreditkort utöver ditt vanliga kort. Möjligt att LF Göteborg är ovanligt snåla, eller så har de dålig koll på sina egna regler.

    Det finstilta på hemsidan tyder dock på att han har rätt:
    • Kreditkort utan årsavgift ***
    *** Efter sedvanlig kreditprövning, har du sedan tidigare betalkort betalar du ingen årsavgift för detta.


    Information om Guldkund - Länsförsäkringar
     
    Last edited: 10 aug 2019
  5. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jag är guldkund hos LF i Göteborg, och fick bort min kortavgift istället för att ta ett gratis kreditkort.

    Kanske beror på vem man pratar med. Men det går :)

    Blev guldkund genom att ha hemförsäkring, bilförsäkring och sparar 500kr varje månad på ett fondkonto. Tack var det blir min bilförsäkring ungefär 50% eller 3500kr billigare per år, jämfört med näst billigaste försäkringsbolag. Men det där är ju väldigt individuellt, men för egen del sparade jag in en hel del på att byta från SEB till Länsförsäkringar.
     
    Znork gillar detta.
  6. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Fiffigt, får kika på det nästa gång det är dags att omförhandla försäkringarna. Har försäkringarna hos Trygg-Hansa för tillfället. Egentligen är årsavgiften för det vanliga debit-Visat jag har hos LF pengar i sjön också, köper inget på det då jag har kreditkort från annan bank med bra bonussystem.

    Eftersom ämnet är tips på bra bank så måste jag dock sätta mig på tvärs lite och varna trådskaparen för att LF är i mitt tycke något överhypad som bank. Jag hade storbank förut och även om de tvättar pengar åt rika ryssar så är Swedbanks internetbank vida överlägsen LF i funktionalitet och användarvänlighet. Har du fonder och vill veta hur utvecklingen varit de senaste tre månaderna, och tror att du ska få fram den informationen om du klickar på din fond, som hos alla andra banker? Nix! Du får rulla hela vägen ner till botten, och klicka på "Fondutbud". Då teleporteras du utanför inloggat läge, där du kan jämföra fonder. Du får alltså leta upp dem igen, eftersom den externa sidan inte har någon aning om vilka du äger.

    Dock är gränssnittet rätt fult, med ett tema av liten text och "beige", och det är lite av ett genomgående tema för LF, det är fult och ofta ganska svårläst, knappar för att återvända till banken efter utfört uppdrag (t.ex. anslutning till e-faktura) är ibland markerade "AVBRYT", vilket inte är särskilt pedagogiskt. Swedbank svarar även i telefon snabbare och har bättre öppettider för personlig service, även om servicen i övrigt är jämförbar, när man väl kommer fram. När du får en e-faktura hos Swedbank så får du ett mejl om detta, hos LF så får du ingen notifikation alls, du får helt enkelt komma ihåg att logga in då och då och kolla.

    Jag bytte till LF lite för att jag tänkte att gräset verkade grönare på andra sidan och ville minska mitt stöd till ryska oligarker, men då jag bara har LF som bank så får jag säga att de som bank faktiskt bara är rätt medelmåttiga.

    Men kan du skaffa en helhetsdeal med alla försäkringar + ha ett fondsparande som du petar in 500 kr i månaden till och ovan nämnda kort kan det såklart funka bra.

    Men håll övriga fonder och aktier på Avanza (som vilken normalt funtad person som helst hade gjort).
     
    Jockmokk gillar detta.
  7. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER


    Exakt. Jag har använt Skandiabanken nu i över 10 år just för att den är gratis. Istället för deras bankkort som kostar så använder jag gratis kreditkort men det finns även gratis debit kort som pfc.

    Jag bytte precis till länsförsäkringar bank men där måste jag använda deras tjänster och bankkort då och då för att få deras bonus som är på 20% (20% på alla försäkringar bil, skoter, hem).

    Hade haft kvar Skandiabanken alla gånger då deras app är inget fel på.
    Så fortsätt med Skandiabanken och säg upp ditt bankkort och skaffa komplett kreditkort om du vill få betalt utan större möda eller skaffar du pfc för ett gratis bankkort.

    Tror inte du hittar många banker som du kan använda utan att betala för idag.
    Eller om du har alla försäkringar hos länsförsäkringar så lönar det sig att betala 275kr Per år för deras bank + kort för att få upp till 25% rabatt på dina försäkringar.
    Själv sparar jag 400kr extra på bara bilförsäkringen genom att ha ett konto som kostar 275kr per år.
     
    katho, Znork, utor och 1 annan gillar detta.
  8. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Om internetbanken kan jag inte annat än hålla med, det blandas nytt och modernt med svårnavigerade sidor och fula gränssnitt. Appen är mycket bättre, även om det finns viss utvecklingspotential även där (men så är det hos alla banker)

    Sidan för att hålla koll på sina värdepapper är usel, punkt. Men som du skriver, det är det man har Avanza till :)

    Gällande telefonkontakten måste jag säga att jag inte håller med, men det kan jag tänka mig varierar beroende på vilket kontor och län man är ansluten till. Jag är mycket nöjd med svarstiden de fåtal gånger jag behövt ringa till banken, även besök på kontoret har gått mycket fort, betydligt fortare än jag någonsin upplevt på SEB eller Swedbank.

    Det fina med Länsförsäkringar är just helheten, planerar man att bara sköta sina bank-ärenden där kan det vara vettigt att kolla på andra alternativ. Jag hade personligen stannat kvar hos SEB om det bara var en bra bank jag var ute efter.

    Men återigen, det bästa är att sätta sig ner och kolla över sina försäkringar och bank-behov, långt ifrån alla 'tjänar' på att byta till Länsförsäkringar, gäller kanske främst dem som har bolån med bra räntor.
     
    Znork gillar detta.
  9. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Helt enig. En bra grej med LF:s vanliga kort är att de har lågt valutaväxlingspåslag, 1,5%, och inga uttagsavgifter inom EU även för uttag i annan valuta än Euro (som t.ex. CZK).
     
    utor gillar detta.
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ingen som har nämnt Danske Bank. Om man bortser skandalerna, vilket de inte är ensamma om så är deras "gamla" okej att använda. Internetbanken har också ett OK utseende. Betal/kreditkortet är värdelöst, men inget krav att ha för att få tillgång till internetbank, swish, och bankID.
     
    bernard gillar detta.
  11. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Lånar tråden för att fråga hur du upplever Nordea rent generellt. har idag SEB men är så less på att endast Samsung Pay (och Fitbit/Garmin) fungerar. Rätt sugen på Nordea som bank då de stödjer samtliga "stora" Pay-platformar!
    Annars är ju SEBs app trevlig och enkel att navigera, likaså hemsidan (tycker jag som haft den sedan tonåren).
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Värt o notera med Nordea är att man bara kan ha internetköp aktivt i 60 minuter åt gången på ställen som inte kräver Verified by Visa, vilket kan strula beroende på. nu har jag inte Nordea, men läst att folk haft problem pga detta
     
    Bakken gillar detta.
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Deras app är väl ett snäpp bättre än vad den var tidigare. Men jag har inga problem alls med Google pay eller mitt kort så jag kan väl inte klaga.

    Deras app har väl aldrig haft fungerande kundtjänst (chatt) för mig så det har varit lite drygt men kan fungera nu med deras nya app.

    Har väl inte så mycket till övers till Nordea egentligen men kortet och betala efakturor fungerar i princip smärtfritt.


    Edit: brukar inte köpa prylar som inte har verified by visa men när jag försöker brukar jag ganska ofta glömma av att öppna kortet och då får man oftast en notifikation i telefonen som berättar att man bör öppna det. Ganska smutt.
     
    Bakken och bernard gillar detta.
  14. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Så man måste alltså manuellt aktivera internet-köp gång på gång? Nu går ju dessa ofta genom Klarna men... Annars låter det ju faktiskt som en OK säkerhetsåtgärd sålänge det är lika enkelt som @Zooklubba@Zooklubba skriver :)

    Det låter ju positivt!
    Tror aldrig att jag kommunicerat med SEBs kundtjänst. Finns det tydliga problem som gjort så att du behöver göra det? Annars är chatten halvt oviktig för mig.
    Jag är lite tråkig så sätt att jag inte orkar bry mig så mycket om bankernas politik, än så länge. Det kanske blir annorlunda när lån etc. blir aktuellt. Så länge dem håller i mina pengar och inte kostar orimligt mycket mer än konkurrenterna (Nordea kostar 4-5 kr mer än SEB per månad enligt vad jag hittat fram). Jag använder både Android och iOS enheter, därav hade fullt stöd varit fördelaktigt!
     
  15. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    seb telefon kan ibland vara lång kö ,

    öppet 365 dagar Telefon Supporten
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Helt ärligt så minns jag inte varför jag kontaktat kundservice alls via appen. Senaste kontakt med någon i deras app har varit handläggare för bolånet och det gick galant. Deras system hade en hicka i en timme eller så för ett par månader sedan, då blev det kontakt via Twitter. (Kunde inte logga in kring 8-9 tiden kring löning)

    Det enda aber som appen har är att de har en timer på 15min som öppnar en skärm som bara visar att man nu är utloggad. Den visas oavsett vilken app du har igång och om du tex loggar in, trycker hem och stänger av skärmen i 60min så kommer den där jäkla skärmen visas så fort du låser upp telefonen igen. Men sådana saker ska inte gå i android Q.
     
    Bakken gillar detta.
  17. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    En vän fick samma info och skaffade det ändå. Därefter när han hade fått allt så sade han upp kortet i internetbanken och har resten, dvs internetbanken gratis numera.

    Jag använder själv Handelsbanken sedan flera år och betalar inget för internetbanken och är väldigt nöjd. Har tidigare testat Nordea och Skandiabanken, båda hade problem med driftstörningar på min tid och därför bytte jag från Nordea > Skandiabanken > Handelsbanken.
     
  18. robiebwoi

    robiebwoi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2016
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vad är det för fel på deras bankkort?
     
  19. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Deras debitkort kostar att använda. Du kan lätt ersätta det med t.ex. P.f.c., Revolut, m.fl.

    Men jag kanske var snabb i bollen om deras kreditkort, fokus på platinum.. eller?
    Det kostar 1799kr/år, men det har likt Revolut (metal) fördelar som reseförsäkring, och lounge pass (gratis fyra gånger, men sen kostar det 230kr/besök). Men om du jämför med Revolut metal, som kostar ca 140kr/mån så har du alla de fördelarna som Danske ger, samt noll i valutapåslag, mycket bättre app än danske osv.

    Summering, nej även om kreditkortet ger OK fördelar, om du reser mycket så kan det tyvärr inte slå Revolut metals fördelar. Men om du bara är ute efter ett debitkort då är P.f.c. ett bättre alternativ om du söker en svensk aktör. Annars är Revolut bättre alla dagar. Dock ska man behålla lönekonto hos Danske, och enbart använda övriga fintech kort genom att överföra det belopp du kommer spendera.
     
  20. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Nordea kanske kommer få minusränta på lönekontot:

    Nordeaägare öppnar för minusränta på lönekontot | SvD
     
    bernard gillar detta.