Tips till programmerare?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av lixenstrand, 17 nov 2009.

  1. lixenstrand

    lixenstrand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjenare tjenare!

    Har lite funderingar på om man skulle ge sig på att kanske programmera något apps.

    har två sköna idéer som jag skulle vilja ta fram.

    1)en ENKEL apps för att kolla upp bussar på jlt (jönköping).. just nu kostar det om man vill göra det, eller så måste man gå in på deras hemsida och det tar för lång tid i mitt tycke.

    2)kunna köpa smsbiljett genom en knapptryckning, fortfarande genom jlt. Detta borde ju vara hyfsat enkelt då det redan finns ute ett par stycken apps för just detta. dock på andra orter.


    Skulle vilja ha lite tips och trix för en nybörjare :)

    Hoppas någon kan vara snäll och hjälpa en framtida programmerare (?):rolleyes:
     
  2. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ta reda på ifall JLT har ett öppet API som vem som helst kan programmera mot för att få information om vilka bussar som går när etc. Ifall de inte har det så behöver du låta din app skicka sök-förfrågningar mot den öppna webben, och själv plocka ut rätt information från HTML-svaret. Det går absolut att göra, men som första projekt tror jag det är att ta sig lite vatten över huvudet. Att köpa SMS-biljett däremot, är betydligt mycket enklare; googla på att skicka SMS med Android, så ska du se att du hittar en del information om vad du vill ha.

    Att komma igång med programmeringen har dock väldigt lite att göra med vad du specifikt vill att din app ska kunna göra. Den första tröskeln du behöver komma över är att faktiskt komma in i programmeringsmiljön för androids SDK. Jag blev ombedd för ett tag sedan att tipsa om länkar som hjälper till med att komma igång med android-programmering. Klistrar in mitt svar:

    Först av allt rekommenderas Eclipse som IDE, för att det finns bra verktyg som integrerar bra med SDK:t.

    SDK
    http://developer.android.com/sdk/index.html

    Eclipse
    http://www.eclipse.org/downloads/

    ADT för Eclipse
    http://developer.android.com/sdk/eclipse-adt.html

    Det där var installation. Vidare till utveckling:

    Komma igång
    http://developer.android.com/guide/developing/eclipse-adt.html

    Bry dig inte om det som står om signing/publishing; det kan man ta när det blir aktuellt.

    Hello World
    http://developer.android.com/guide/tutorials/hello-world.html

    Sedan har de Hello’s på det mesta, så ifall du bara kommer på vad den funktionen du är ute efter heter på riktigt, så kan man ofta googla på det. Vill du veta hur t.ex. en Spinner (dropdown) fungerar, så är det ett hett tips att söka på ”android +Hello Spinner”

    Utöver det finns det hur mycket exempelkod som helst i SDK:t. I eclipse kan du välja att lägga till ett nytt Android-projekt och peka det till en existerande plats, och leta upp appen ”ApiDemos” i SDK:t, och köra igång i emulatorn. Där finns exempel på det mesta som man kan göra i Android.

    Att tänka på:

    - En Activity är den aktuella vyn, lite som en Page i .NET. För att öppna en ny activity skriver du startActivity(new Intent(this, NewActivity.class));
    - Du stänger en activity med finish(). Det är samma sak som att trycka på tillbaka-knappen i emulatorn. Activity visas ovanpå varandra, lager på lager, så om du finishar en, så är den öppnande activityn i bakgrunden. Ifall du skriver startActivity(...); finish(); direkt efter varandra, så startas en ny Activity, och den aktuella dödas, så att när du finishar den nystartade, så kommer den att gå tillbaka till den som ligger ännu ett steg längre bak om det finns någon, annars gå ur applikationen helt och hållet.
    - Det är bäst att lära sig skriva all XML för hand. Editorn är skit.
    - AndroidManifest.xml är din web.config. Där kan du t.ex. säga att applikationen får använda internet, och speca vilka Activities som finns.
    - Ifall du deklarativt tilldelar ett element ett ID, så använder du @+id, ifall du refererar till ett annat element, använder du @id:
    <Button android:id=”@+id/btnOK” android:layout_below=”@id/txtSearch” android:layout_width=”FILL_PARENT” android:layout_height=”WRAP_CONTENT” />
    - ‘R’ är en magisk klass för allt autogenererat innehåll. Alla layouts finns under R.layout, alla ID:n du tilldelar dyker upp under R.id, etc. Button btnOk = (Button) findViewById(R.id.btnOK);
    - android.R är motsvarigheten till R, för allt som kommer från android, som alltid finns med. T.ex. default-layouts på listitems, eller default-grafik (android.R.drawable)

    Det är väl det man behöver för att komma igång. Sen är resten java, och det är ju inte toppen alltid, men det är rätt så lätt för det mesta. Emulatorn är långsam och dålig, och behöver startas om ofta. Google har byggt ett eget JSON-bibliotek till Java, som heter GSON, som är mycket smidigare än alla XML-lösningar för Java, ifall ni ska hålla på med webservices.
     
    Last edited: 17 nov 2009
  3. lixenstrand

    lixenstrand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kanon! Tack så hemskt mycket! :D
     
  4. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Bra guide! Tack för tipset om GSON, det har jag inte sett tidigare. Hade rätt svårt för det lib som följer med Android per default.