Tipsar om original skärmskydd

Diskussion i 'Xperia Play' startad av dannejanne, 6 dec 2011.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag gjorde misstaget att pilla bort skärmskyddet som satt på från fabrik pga ren nyfikenhet och folk på XDA som sa att de tyckte skärmen vart bättre efter det.

    Personligen upplevde jag skärmen som sämre efter det (något ljusare och känsligare dock) då fingeravtryck syntes väldigt väl på ljusa bakgrunder vilket inte förekom alls lika mycket med original skyddet på, som skyddar mot just flott till stor del.

    Så i ca. en månads tid gick jag och åmade mig pga att skärmen vart så flottig hela tiden och ångrade således att jag tog bort original skyddet. Men nu har jag hittat original skydd att köpa från webb butik i Sverige.

    Så jävla skönt nu när jag fått på det igen. Bilden blir inte alls lika förstörd av flott som utan det. Samt att det skyddar skärmen. Skyddet blir lättare repigt dock men det går ju att byta.

    Clear Skärmskydd till Sony Ericsson Xperia Play

    Annars finns de att köpa billigare från ebay (dock ca. 2 veckor leveranstid).

    New Original Screen Protector for Sony Ericsson Xperia Play R800i | eBay

    De är lätta att applicera då de fästes med statisk elektricitet. Säger bara slurp så suger de sig fast. Några bubblor kan behöva strykas ut under processen. Man bör även befinna sig i en så dammfri miljö som möjligt. Jag har nu lyckats få det lika bra som original utan en enda dammfläck under.

    Jag har ingen samhörighet med någon av sidorna jag länkar till.
     
  2. Xplay

    Xplay Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra bra, snart dags att byta.
    Det var iof med ett extra när man köpte, men det satte jag på direkt eftersom jag inte visste det satt på från fabrik..stupid.
     
  3. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag behöver eventuellt byta snart också men är egentligen mer intresserad av hur du fick bort det som satt på från fabrik. Mitt verkar sitta som sten, är halvrädd att börja pilla där med våld.
     
  4. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Kom inte folk fram till för ett tag sen (med hjälp av SE's support) att det som sitter på telefonen från början inte är ett repskydd, utan snarare ett splitterskydd? Dvs det repskydd man fick med i lådan med telefonen var inte "extra", utan det var det enda.
    Finns ju ingen anledning att ta bort splitterskyddet, låt det vara kvar och sätt repskyddet på det så som det är tänkt, så kör jag och det funkar prima. :)
     
  5. K4L

    K4L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fan vad dyrt, nästan 100 kr för ETT skärmskydd som det kan fastna damm på lätt (tänker på "klistret").
    Samma får du på ebay, där betalar du dock 10-15kr för 3-5st.
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag pillade bort det med nagel. Tog ett tag att få upp ett hörn men när det väl var lite uppe så gick det hyfsat lätt att dra bort det.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Men det lär ju knappast vara original skydd? Länka i så fall. Men är inte intresserad utav några andra skydd.
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Beror väl på hur man ser det. Splitterskydd är det också men varför räknas inte det som repskydd också då det skyddar skärmen? Det är något speciellt mineralglas material som även skyddar bra mot flott på skärmen. Att köra med 2 st. skydd känns ju lite överkurs. Dels blir bilden ännu dimmare samt att touchen blir än mindre känslig än med bara ett skydd.
     
  9. K4L

    K4L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det står ingenstans på den där MobileStore sidan att det skulle vara original heller. Kollade på den sidan lite snabbt och det mesta dom har kommer ifrån ebay, så jag skulle inte förvåna mig om skydden kom därifrån också.

    Edit:
    På tal om skärmskydd så kom mitt Zagg InvisibleShield precis :)
    Tror jag betalade ~80kr inkl frakt (50% rea) :)

    [​IMG]
     
    Last edited: 8 dec 2011
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    De jag länkat fästes med statisk elektricitet (inget behov av vätska). De känns precis som skyddet som satt på original (och skyddar lika bra mot flott) så därför tror jag de är original men man vet ju aldrig. Mailade han som säljer på ebay och han påstår att de är original (nåt mineral glas material). Såg att de från svenska sidan applicerades likadant så därför tror jag även dem är väldigt snarlika original i alla fall. Själv köpt från båda sidor och även om de skiljer aningen i formen så är det samma material/process för att sätta på dem (statiskt).

    Jag körde ett Zagg skydd på min Z förut en gång. Det rök dock ganska fort pga att det var en väldans friktion på det skyddet när man drar fingret och det var skitsvårt att få det att sitta bra. Hoppas du får bättre ordning på det och gillar det!

    Dessa som sitter på SE telefonerna från fabrik är de enda skydd jag gillar utav de jag har provat hittills.
     
    Last edited: 8 dec 2011
  11. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Jag visste inte om att det satt ett skydd på från början och då var det redan för sent när jag hade satt på zagg-invisible shield, Och det slutade med att jag slet av både zagg och originalet. men jag hade ett skydd som man fick med och nu använder jag det bara.

    Och från bilderna som finns på det du visar till är det bara några små ändringar som att ljus sensorn inte är övertäckt på det medan den är det på originalet.

    Men tack för tipset på var man kan skaffa skydd som är så lika som möjligt till originalet :)
     
  12. K4L

    K4L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hmm.. är det inget "klister" på dom menar du?
    För det är precis det där som är mitt problem med såna där billigare skärmskydd, att jag varenda gång (nästan 10 försök hittils :P) alltid lyckas få något jättelitet dammkorn att fastna på klistersidan och det stör jag mig på något otroligt. Det är anledningen till att jag köpte InvisibleShield, hade det på min förra mobil och då slapp jag damm under skyddet.

    Så om det inte är klister är ju dom där skydden förmodligen perfekta för mig... o_O

    Så vitt jag vet så satt det inget skydd fastmonterat på min Neo, har tittat väldigt väldigt noga flera gånger, just pga att alla andar Xperiamodeller verkar ha ett skydd monterat från början. Men jag hittade inget. Fick dock med ett skydd i lådan till mobilen, försökte sätta på det men failade (det var klister på det skyddet), men sen fick jag ett likadant skydd av en annan Neo-ägare och har lyckats få på det, det finns ett litet litet dammkorn som knappt syns men det stör mig tillräckligt för att jag skulle beställa skyddet från Zagg. :ehm:
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hmm kan inte svara 100 procentigt på om det är någon form av klister på eller inte eftersom jag gör allt för att undvika att ta på ytan som man fäster med. Under processen så fastnade det någon gång något litet dammkorn på ytan under men jag tog en liten nyckel och skrapade bort den biten och det gick utan större problem och lämnade inga märken efteråt.

    Vad jag har förstått så ska de fästat statiskt men det kan ju vara någon form av klibbig yta också. Självhäftande är de i alla fall och det gör inget om man håller på att fästa, dra upp, fästa, dra upp i processen (om det är klister är det inte väldigt "starkt"). Men enligt erfarenhet ska man smacka på det så snabbt som möjligt och sedan skrapa ut eventuella bubblor (vart någon liten men inte mycket pga att skyddet är relativt stelt och inte slappt som Zagg skydd). När man väl fått på skyddet helt så rekommenderas inte att pilla upp det igen för de är ganska stela och hårda och pillar man upp det i en kant så böjs det till och fäster inte rent mot hela ytan sedan.

    Jag är också allergisk mot dammkorn under. Lyckades dock nu senast få mitt dammfritt som från fabrik i stort sett för jag gjorde det ute och nu i vintertider så ska det ju inte vara några partiklar i luften som på sommaren direkt.