Tizzbird N1

Diskussion i 'Allmänt' startad av Threezool, 18 april 2012.

1. Crocodile

Crocodile Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Dessvärre kan man inte använda samma verktyg som till cx-01 för att packa om firmware. Håller på med ett verktyg till tizzbirden som gör man kan flasha med den inbyggda fw update saken. Mer info kommer.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

2. Crocodile

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jahapps, jag lovade en liten guide för root och unsecure boot så jag får väl försöka skriva ihop nått..

1. Pilla bort gummi skyddet som förhindrar man får ut SD kortet. Jag använde en liten elektronikskruvmejsel och lite våld.
    2. Med den lilla skruvmejseln kan man sen trycka in SD kortet en bit till och sen kommer det ut.. Så ut med kortet.
    3. Antingen har man en sån micro SD - SD kort som iaf passa i min laptop eller så kanske man har mini SD läsare eller nått men in i en linux maskin skall den :)
    4. Jag körde med Ubuntu 12.04 men funkar med alla linux distar som har ext4 support i kerneln. I med kortet och kör man ubuntu kommer den automontera 4 partitioner. i mitt fall /dev/sdb[2,3,5,12]
    5. Tanka hem http://downloads.noshufou.netdna-cdn.com/superuser/Superuser-3.1.3-arm-signed.zip och packa upp filen.. där finns system/xbin/su och system/app/Superuser.apk
    6. mountpointen för /dev/sdb2 är den man hittar xbin katalogen och kopiera su och superuser.apk (som root dock):
    sudo cp su MOUNTPOINT/xbin/
    sudo chown root:root MOUNTPOINT/xbin/su
    sudo chmod 6755 MOUNTPOINT/xbin/su
    sudo cp Superuser.apk MOUNTPOINT/app
    Det är denna partition som blir monterad som /system i android.

Om man vill så kan man avsluta här, avmontera paritionerna och stoppa in SDkortet så har du su och superuser appen installerad.. om man däremot vill ha insecure boot med så läser man vidare :)

7. Tanka hem http://olle.bz.nu/boot-unsecure.img
    8. En bra ide här: sudo dd if=/dev/sdb of=/root/minbackup.img så får man en komplett avbild av SDkortet.. ca 3.7 Gb och sen en av själva boot partitonen: sudo dd if=/dev/sdb1 of=/root/boot-secure.img
    9. sudo cat /dev/zero > /dev/sdb1
    sudo dd if=/path/to/boot-unsecure.img of=/dev/sdb1
    10 PROFIT!

DISCLAMER: Detta funka för mig.. sen om det funkar för andra är en annan sak, det är viktigt med BACKUP! dd är en bra vän.. får man en komplett backup.. borde t.om gå fint att dd if=/dev/sdb of=minbackup.img och sen ta den och dd:a in på ett annat SD kort om man skulle vilja.. sen en vfat resize (om kortet är större) på /dev/sdb12 (vfat delen) så får man mer plats med :)

Nu fortsätta pilla på firmware som skall kunna flashas in på normalt vis så man slipper pilla bort gummit om man inte vill.

kallemyran, Alixw74, m00ndancer och 1 annan gillar detta.
  3. Ljunkan

Ljunkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan ej kolla något hd material alls. laggar som fan. Står att sticka är ansluten i 150 mbit. Stickan är max 1 meter från router. Inget fel på mitt nät annars.

streamar ca 7-10mbit när jag försöker se hd material. Men det är tydligen inte tillräckligt, för det är otittbart.

Fan, hade stora förhoppningar på N1:an

Har senaste firmware.

Någon annan som har liknande problem?

*löst* Använd NFS när du mappar upp. Måste installera tizznfs på pc.

Last edited: 18 september 2012
  4. m00ndancer

m00ndancer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känt problem, enl Tizzbird SE så är det meddelat tillverkaren (Samba problem)

5. Crocodile

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

root och cifsmanager så är problemet borta heh. Ett annat alternativ är BSplayer free som har en egen CIFS klient i sig.. den kan du ju testa. Glöm inte installera BSplayer codec för Arm V7 oxo så du får hw supporten med. Rätt nice spelare då den automatiskt hämtar hem undertexter med!

6. Alixw74

Alixw74 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ah ok!

7. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

AAh, det börjar arta sig... måste bara fixa en ny wifi router hmm... inga problem dock var ju på väg att införskaffa en...

8. Threezool

Threezool Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ni får gärna rekommendera appar att installera till stickan för streaming av musik, film osv samt diverse bra appar att ha på stickan som går att använda via en tv.

Så kan jag sammanställa det i första inlägget.

9. m00ndancer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. popperx

popperx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Wifi

Konstigt att så många har problem med wifi om det beror på konfig av router etc. Jag har aldrig sett en annan produkt med så mycket wifidiskussioner. Själv har jag 3 av 4 blå bågar i signalstyrka på ikonen och i inställningar säger den att förbindelsen är bra. Ändå laggar det ibland massor och ibland kan jag streama hd. Såg ett helt program på SVT play med full upplösning häromdagen, nu kan jag inte ens spela mp3 från samma server (dlna). Min GNex har aldrig haft några problem över huvud taget ens om jag lägger den bakom N1:an, även när den har färre blå bågar.
    Provade kanal 11 (det högsta min router klarade) men det var inte bättre. Nåt skit är det i drivaren.

Har någon gjort nåt och fått tillfredsställande stabil wifi?

11. m00ndancer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har konstaterat samma sak.
    Med en usb hd kan jag spela upp 1080p 30fps 26Mbit mp4. Via wifi, inte en chans. Jag har en 802.11n AP en meter ifrån och det är i princip stillbild. Inga kanaler som stör. Jag ska testa ikväll mot min PS3 mot samma AP.

Skickat från min ZTE-BLADE via Tapatalk 2

12. m00ndancer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gränsen för vad jag kan få ut med 54mbit verkar gå vid 10Mbit så det var ingen bra test... ska kolla med min laptop. Det verkar som om man behöver en usb till ethernet. Hoppas att någan kan fixa drivrutiner...

Last edited: 19 september 2012
  13. fredroid

fredroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21
    Man behöver inte cifs manager. De NFS-enheter man har mappat upp i Tizzbird Launcher finns tillgängliga för andra program i mappen mnt under root. Klockrent!

14. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Jag kör med TizzNFS i Windows 7 och har en D-LINK DWR-923. TV, PS3, hemmabio, VHS(!) och N1 i en hörna inom ca 2 meter. Streamade Cabin in the woods 720p utan problem nu ikväll. Har inte haxxat med några kanaler eller något.
    Laggade som fan dock innan jag kunde uppdatera firmware.

15. m00ndancer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Din 720p film är antagligen under 10Mbit.
    Allt som är 720p är inget problem, I alla fall inte det jag har testat. Inte heller youtube klipp med 1080p (max 8Mbit)

16. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag har aldrig kunnat streama nånting trådlöst som är över 7Mbit i bitrate, inte med någon mediaspelare. Kanske skulle funka med laptop på 5GHz.

Om man hade en mediaspelare som kunde buffra ordentligt kanske det skulle gå, men jag tror man har lite för höga förhoppningar om man tror det ska fungera klockrent med 1080p över 2.4GHz, framförallt om man bor i hyreshus med massa grannar som stör.

17. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag köpte en Zyxel NBG4615 N300. Och den gjorde helt klart underverk... Mycket mer respons i remote appen (telefon remoten) och nu känns den mycket mera potent igen. Fick även igång firmware uppdateringen (GMS specialaren) så nu är jag hyffsat nöjd. Dock streama 1080p filmer är tufft via WiFi... men men...

18. firezao

firezao Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Hur funkar den med svtplay tv4play eller viaplay skulle vara kul att veta innan jag köper min. Finns tydligen på netonnet

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

19. Crocodile

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Nu finns sshfs i play store :) streamade 1080p med den utan lagg och hack.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

20. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nice!

Får leta en SSHFS "server" till Windows då antar jag...

Någon av er som testat Splashtop? Testat en del RDP klienter för android men denna vart ju grym som attan (VNC baserad antar jag)... sjukt kul. 1 fördel är ju att den faktiskt ställer om upplösningen på Win/(även OSX antar jag) till den upplösning du har på klienten vilket gör den riktigt nice (i vårt fall 1280*720).
    Tizzremote på telefonen och splashtop är ju riktigt coolt...
    Hmm... skulle vara kul med ett eget forum för denna, där man kan dela info ang appar som fungerar bra osv...

Sedan verkar inte Kanal 5 Beta fungera alls på min...
    TV 4 appen fungerar hyffsat, SVT appen har för låg bitrate (via webben kan man få den bättre antar jag). Via Play har jag inte testat...