Problem: Tom hemskärm när jag stänger ner en app

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av Waterflow, 28 okt 2014.

  1. Waterflow

    Waterflow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5
    Varje dag så händer detta - jag jobbar i någon app och när jag stänger av den så är hela hemskärmen tom men börjar sen byggas på med de widgets/mappar jag har tills allt ser som vanligt ut efter ca 2 sekunder. Det är inte så varje gång men ibland och är ruskigt störande. När jag trycker på program knappen så tar det ½ sekund innan apparna syns, samma när jag trycker på Inställningar så tar det ½-1 sekund innan informationen syns.

    I allmänhet måste jag säga att den är laggig vilket är tråkigt. Snabbkameran från låsskärmen (den man drar vänster i linje med nödsamtal) tar 4-5 sek på sig att starta igång, tur att man istället kan hålla inne Volym ner och få fram kameran på det sättet (tar kanske 2 sek).

    Jag har 16GB versionen om det hjälper och V10l-EUR-XX.
     
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Provat att återställa luren?
     
  3. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Aktivera ART och möjligtvis installera en annan launcher.
     
  4. Waterflow

    Waterflow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5
    Nej men det verkar definitivt bli mitt nästa steg.

    Googlade på ART och satte på det. Får se om det blir bättre, tack!
     
    Last edited: 28 okt 2014
  5. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Launchern ligger normalt sett som alla andra processer som en sk cachad process när du inte använder den. När Android behöver mer minne för apparna du för tillfället aktivt använder, appen du ser, appar med körande services, appar som startar pga broadcasts, AlarmManager alarm osv, så kastar den ut cachade processer (förenklat men ganska nära sanningen). Ofta så kastas launchern ut sist av alla eftersom den används ofta men är det tillräckligt mycket annat som händer i din telefon så blir den också till slut utkastad.

    Har man en mobil med hyffsat mycket RAM som G3 så skulle jag gissa på för mycket appar som missbrukar services och/eller manifest registrerade broadcast receivers. Kan man delvis se i Settings -> Apps -> Running, man bör ha ganska stor andel markerat som free.
     
  6. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Tror inte att ART kommer lösa problemet, jag kör dalvik och stock launcher och har inga problem. Men hoppas det funkar för dig :)
     
  7. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    908
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    16 GB varianten har väl 2GB ram mot 3GB i 32GB modellen och det förklarar väl att många inte ser det här på sina G3or. Ramminne tar väl slut helt enkelt.
     
  8. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jo det är sant men det borde ändå inte vara så.
     
  9. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    I vilket fall som helst så är ART på 16GB-varianten ett måste för mig. På Dalvik var det riktigt hemskt att använda telefonen med lagg i menyer och annat.

    Däremot är jag inte så känslig mot omritning utav hemskärmen, samt att jag kör Nova Launcher, så svårt att säga vad som hjälper ;)
     
  10. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Dåså, aldrig provat 16/2gb versionen :)
     
  11. Waterflow

    Waterflow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5
    Det mesta av RAM används faktiskt, brukar ligga på 200-400MB free, 23 program är aktiva. Ser att andelen ledigt minne går upp/ner hela tiden.

    Tyvärr hjälpte det inte. Stängde ned Aktiva program med hemskärmsknappen och möttes av en tom skärm igen :P Orkar verkligen inte göra en systemåterställning men gissar att det nog är det jag får göra :( Lite segt att tappa alla sparfiler/inställningar. Roota och göra en backup med Titan är absolut inget jag kommer att göra. För mycket jobb för ingenting.
     
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    23 program med aktiva services? Eller räknade du in cachade processer också?

    Om det var så många med aktiva services så är det kanske dags att se över om du verkligen behöver allihop installerade för att se om det gör någon skillnad. :)