Tonval fungerar inte på vissa telefonnummer

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av peppo, 29 jan 2024.

1. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Mobiltelefoner skickar inte toner när man trycker på sifferknapparna under ett samtal, det har de aldrig gjort sedan GSM och senare. Istället för att skicka en ton skickas en indikator till nätet som säger att användaren har tryckt på en siffra. Om samtalet går ut på det gamla vanliga analoga nätet så är det istället mobiloperatören som genererar tonen åt dig.

Med andra ord är det med största sannolikhet Fellos implementation av DTMF som strular.

Implementationen skiljer sig mellan GSM/UMTS och VoLTE. I GSM och UMTS är det mer integrerat, medans i VoLTE så sker denna signalering på RTP-lagret. I praktiken borde det inte göra någon skillnad, men jag misstänker att Fello har köpt in sitt IMS-system från någon annan (billigare) leverantör än vad nu Telia använder, så det är nog där skon klämmer i så fall.

För den som vill läsa den tekniska specifikationen så finns den att hämta hos 3GPP:
    https://portal.3gpp.org/desktopmodules/Specifications/SpecificationDetails.aspx?specificationId=1404

Last edited: 31 jan 2024
    Heleg, Tjotte, Buzz och 1 annan gillar detta.
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Så att frågeställaren här upplevde skillnad mellan telefoner var bara ren tillfällighet?

3. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jag har ju Telia och samma problem som TS så det är nog Telia i så fall som har en dålig implementation, kan hända att det är en kombo ihop med Pixel-telefoner?

4. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har inte stenkoll på RTP, men baserat på hur resten av VoLTE hanterats så skulle det inte förvåna mig om olika telefoner har olika implementationer som fungerar olika.

Buzz gillar detta.
  5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Finns tongenerator på Online Tone Generator - A free and simple way to generate DTMF dial tones. eller https://www.venea.net/web/dtmf_generator
    Plocka upp någon av sidorna i en dator eller annan telefon, ring din cykelverkstad och håll din Pixels mikrofon mot datorns högtalare. Det borde gå att navigera cykelverkstadens växel på det sättet.
    Inte som permanent lösning men för att testa och felsöka.

Eller appen https://play.google.com/store/apps/details?id=com.arcoirislabs.dtmfencdec.app&hl=sv&gl=US

svenix gillar detta.
  6. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 387
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Jag ringde (VoWiFi) numret och det fungerar bra att göra val 1 eller 2 med en Pixel 8 Pro och Hallon.
    Testade 2 gånger. 1 kom jag till butiken och 2 kom jag till verkstaden.

7. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag har samma problem med Fello och OnePlus, men inte med Samsung och Telia.

Jag har läst artiklar som säger att klassiskt tonval slutar att fungera när 2G/3G stängs ned. Det beror nog på detta, dvs att tonval inte genereras när man kör ren IMS

8. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag har grävt mer i problemet och det verkar vara oberoende av mobiltelefon (folk har problemet med iPhones också). Det verkar hänga ihop med kopplingen mellan operatörens telefonväxel (förr AXE, numera IMS-systemet) och telefonväxeln i andra änden. Problemet verkar vara att ena änden förväntar sig att man skall prata med toner och den andra vill ha informationen via tillägg i protokollet. Så det verkar vara mjukvarufel i vissa gateways. Att det fungerar mot vissa nummer och inte mot andra kan då bero på att man antingen skickar tonval och mottagaren inte lyssnar, eller vice versa. I detta fallet så misstänker jag att lyssnaren kräver analoga toner och får digitala koder...

Jag misstänker helt enkelt att det är gamla inkompatibla telefonväxlar i andra änden som är problemet...
    ...men telefonväxlarna kan ju inte bara sluta att skicka DTMF-toner till dessa...

9. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Nu lade jag ett ärende hos Fello, vi får se vad de gör åt detta. Det är säkert en inkompabilitet mellan deras växel och företagsväxeln på andra sidan...

10. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag har testat vidare och det fungerar med 3G, det fungerar med VoWiFi, men det fungerar inte med VoLTE. Så problemet är troligen i den IMS-gateway som används av Fello.

11. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Kan du länka till vidare läsning, ifall du hittat nån sida med detaljerad info?

Jag har Halebop och Pixel 6a. Jag testade ringa Umeå-numret till cykelverkstaden som anges i första inlägget. Först med VoWifi, sen med 5G (bör väl vara VoLTE i det fallet), med samma resultat bägge gångerna: Inga knapptryckningar registrerades alls för mig.

12. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag fick igång numret jag försökte med. Det verkar vara inkompatibilitet vid registreringar. Flight mode och sedan provar man igen, då kan det fungera...