Guide: [Toolbox] Oneplus One, root, recovery, bootloader unlock m.m.

Diskussion i 'OnePlus One - ROM-filer och utveckling' startad av Macke.M, 16 okt 2014.

  1. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Här kommer en kort guide på hur man låser upp bootloadern, rootar och installerar custom recovery på våran 1+1 :teeth:

    Nu slipper man vara expert för att komma åt telefonens alla möjligheter :)

    Använde mig utav en såkallad "toolbox" eller ett samlat program för att utföra alla kommandon som behövs för att installera nya ROMs, kernels osv.

    Engelska guiden står här, [NEDLADDNINGAR HÄR]:
    http://forum.xda-developers.com/oneplus-one/development/toolbox-oneplus-one-toolbox-t2808987

    Engelsk genomgång med video för att snabbt och enkelt bli klar :)
    https://www.youtube.com/watch?v=5O2e_R_TbVg

    Först av allt: ladda ner toolboxen -> packa upp den på förslagsvis skrivbordet eller valfri plats på er dator -> öppna mappen du precis packade upp "OPO" Följ nu guiden stegvis nedan :cool:

    Steg för steg utav mig!
    1. Gå in på inställningar -> Om telefonen -> Klicka 7 gånger på "Version" -> nu är utvecklaralternativ tillgängligt.
    2. Tryck på bakåt en gång -> tryck på "Utvecklaralternativ" -> Under rubriken felsökning, kryssa i "Felsökning utav Android"
    3. Stäng av mobilen.
    4. Starta mobilen med volym uppåt intryckt samtidigt som strömknappen -> telefonen bör nu ha "Fastboot mode" på displayen -> koppla in USB-kabeln till både mobil och dator.
    5. Öppna mappen "OPO" igen -> Öppna "OPO_Toolbox"
    6. Tryck Unlock Bootloader, OBS!!! All data på telefonen försvinner, så har ni viktiga bilder, filmklipp med mera, spara dessa innan på ett säkert ställe <3
    7. Telefonen startar nu om sig -> låt den boota upp sig -> stäng av helt -> starta om med volymknapp upp intryckt som steg 4 -> telefonen bör nu visa "Fastboot mode"
    8. Under "Install recovery" välj den du föredrar, är du osäker på vilken så välj "TWRP Recovery" -> tryck på "Flash" -> Telefonen bör nu efter cirka 30 sekunder starta om sig till recovery menyn, välj bara "reboot -> system"
    9. Låt telefonen starta upp sig och medans du väntar tryck "Root" i programmet -> tryck OK på rutan som kommer upp -> kopiera filen "UPDATE-SuperSU-v2.02" i mappen som kom upp till telefonens minne, lägg den direkt i "rooten" alltså inte inne i någon mapp.
    10. Stäng av mobilen helt -> starta med strömknapp+volym neråt intryckt samtidigt, telefonen bör nu starta i recovery mode -> Tryck "Install" -> skrolla längst ner till "UPDATE-SuperSU-v2.02" -> välj den och dra i rutan för att installera -> Tryck "Reboot"
    11. Klart! Nu är det bara installera root appar, flasha ROMs och kernels eller vad ni känner för :)

    Nyttiga länkar till Custom ROM's, kernels med mera på XDA Developers:
    Oneplus One forumdel = välj vad du vill läsa om: http://forum.xda-developers.com/oneplus-one
    ONE Android Development (ofta ROMar med grund från stock ROM): http://forum.xda-developers.com/oneplus-one/development
    ONE Original Development (ofta ROMar som är helt byggda från grunden utan tillverkargränssnitt): http://forum.xda-developers.com/oneplus-one/orig-development

    Ordlista (förslag på uttryck att förklara mottages gärna):
    ROM: Android versionen man har installerad, t.ex. Samsung med Touchwiz gränssnitt är en ROM, eller Nexus modellerna med "vanilla andorid" som har en så ren variant på android är även en ROM, "Custom ROM" är t.ex. Cyanogenmod eller Paranoid Android som finns tillgängligt för många olika android lurar!
    Root: med telefonen "rootad" har man nu tillgång till administratör rättigheter precis som att man i Windows på PC inte kan komma åt alla funktioner från ett gäst konto.
    Superuser: med korrekt rootad telefon har man nu en app kallad "superuser eller SuperSU" som styr vilka program du vill ge olika rättigheter.
    Kernel: Det är själva hjärnan i operativsystemet som styr hur mjukvaran samverkar med hårdvaran, vissa kernels tillåter t.ex. överklockning (högre prestanda) och underklockning+ev. undervoltning (lägre batteriförbrukning när telefonen är i viloläge) av processorn precis som man kan med vissa PC.
    Recovery: även kallad "custom recovery" om man bytt ut stock recovery till t.ex. TWRP (Team Win Recovery Project) eller CWM (ClockworkMod), används främst till att flasha ny ROM, kernel m.m. Den bästa funktionen av alla enligt mig är att man kan ta en fullständig säkerhetskopia på telefonen ifall något skulle gå fel när man prövar en ny ROM eller Kernel, att ta en sådan säkerhetskopia kallas "NANDroid backup" och görs enkelt inuti din custom recovery.
    Bootloader: det är i princip samma sak som en PC's Bios som startas före operativsystemet startas upp, ofta levereras telefoner med låst bootloader för att motverka rootning och installation av custom ROMs och behöver därmed låsas upp för att få möjlighet till root och allt gott som tillkommer :), men med dagens verktyg och program är det i stort sett en ofarlig process som även går snabbt!
     
    Last edited: 19 okt 2014
    jonsson.gbg, Hegga, skrewie och 1 annan gillar detta.
  2. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Super! Tycker att denna förtjänar en sticky. indikaindika; eller vem som nu gör sånt.
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Klistrar den tillsvidare. Låt oss veta om den ska plockas ned igen!

    // mobilt
     
    Hänglås gillar detta.
  4. unikum

    unikum Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    behövs inga drivrutiner? var hittar man sådana isf?
     
  5. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tack för guiden.
    En fråga, vaför måste man låsa upp bootloadern för att roota? Det har jag inte behövt på tidigare telefoner.
    Jag vill bara har root för att kunna köra några appar som kräver det så det känns onödigt att låsa upp bootloadern för det.
    Mvh
     
  6. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Nu måste man låsa upp bootloader. När den hade r33 funkade det men när r38 kom blev det stop tyvärr.
     
    Cap_a gillar detta.
  7. rafflan

    rafflan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    För en nybörjare, vad finns det för fördelar med att roota sin oneplus one? Vad blir bättre förutom att man kan ändra om designen typ?