Torka frukt och grönsaker själv...?

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 17 okt 2021.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag är ett enmanns husåll som sköter all min egen matlaglagning själv, ett mycket enkelt och något enformigt kosthåll. 98% består av frukt, grönsaker, potatis, bröd och havregryn. En del ärtor och bruna bönor blir det också. Av kött, enbart kyckling. Inga konserver.

    Mitt shoppingmönster är också relativt underutveclad, en gång per 2-3 vecor. Använder frysen ganska mycket till bröd (rågbröd från Lidl), frysbara grönsaker, potatisbullar och kyckling.

    Ett problem är mitt shoppingmönster och hållbarheten på frukt och grönsaker inte stämmer överens, med det resultat att jag ofta går tom för dessa, och lever då på bröd, havregryn och potatisbullar, ärtor och bruna bönor.

    Nu har jag fått en ny idé, torka frukt och grönsaker själv. Det finns ju lite olika apparater för ändamålet, (ugn är inte ett alternativ för mig), men jag har ingen kunnskap om detta.

    På Swedroid hittar man ju medlemmar med kunnskap om alt möjligt, så jag söker råd från någon som kan det här om att torka mat själv, hur man gör och vilken apparat som funkar, etc...
     
  2. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte hur du bor, men om du har tillgång till ett kallare utrymme typ kallgarage (eller ett extra kyl/sval) håller sig många frukter lätt en månad där. Jag brukar rulla in äpplena jag får så här års i silkepapper och lägga i en låda i garaget och sedan håller de fram till jul. Apelsiner håller också väldigt länge om de förvaras svalt.
     
    flipp och geobjork gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @Kristy@Kristy. Jo men det stämmer 100 som du säger, dock...

    Jag bor i en 45 kvaderatere på åttonde våning, med en fin inglasad balkong. Använder balkongen exakt som du nämnar, dock med en viss risk för frysgrader på vinteren och +40 när solen står på om sommaren. Har koll på tempen inifrån lägenheten, dock har jag fått bl a potatisen sönderfrusit ett par gånger. Har också testat med en liten bägara med rent vatten, och blev mycket förvånat över hur "lätt" det fryser till is.
    Mitt tänk med torkning är att alltid ha tillgång på speciellt frukt, som jag förbrukar ganska mycket av. "Bygga upp" et litet lager som inte är så jätteberoenda av lagringstid.

    Laga mat tillhör inte alls någon favoritsyssla i mitt hem, dock har jag med ålderen lagt om till ett så hälsosamt kosthåll som möjligt med mitt primitiva näringsmönster.
     
  4. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    790
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Kan något sånt här passa kanske ?
    Finns säker olika varianter på storlek, funktioner och även pris.

    ED5 Frukt- & svamptork
     
    geobjork och Kristy gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag förstår. Nej då är det inte så lätt. Det var en ren chansning för det var vad jag kunde bidra med. Torka kyckling och kött i ugnen åt hunden har jag gjort massor med gånger, men aldrig torkat frukt. Jag vet att det finns frukttorkar att köpa, men har ingen erfarenhet av vad som är bra. Hoppas någon annan har det. Lycka till! :)
     
    geobjork gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    För att utjämna temperaturen på balkongen, ställ dit stora kärl med vatten, ju större mängd vatten desto längre tid tar det att frysa på vintern respektive att värma upp på sommaren.

    Frystemperaturen på vattnet kan du sänka genom att tillsätta salt (om du vill ha under noll grader på vintern), genom att ha i väldigt mycket salt så höjer du fryspunkten (det finns andra metoder med men de verkar vara besvärliga eller rent utav hälsovådliga.

    Vitsen med fryspunkten är att du håller kvar temperaturen i luften genom att vattnet avger energi för att frysa och det tar då längre tid för luften att komma ner i temperatur när temperaturen utanför sjunker.

    På sommaren så upptar vattnet energin från luften och det tar längre tid att höja temperaturen i utrymmet.

    Annars är ett alternativ att köpa ett extra kylskåp, ställ då in det på en lagom temperatur för att bevara grönsakerna och frukten, ex.vis 12 grader.

    Angående din fråga att torka frukt så finns det ett antal svamptorkar på marknaden, de brukar säljas på hösten och jag kan tänka mig att butiker vill tömma lager nu när svampsäsongen är i stort sett slut så det borde gå att få tag i svampbilligare torkar nu.
     
    Kristy och geobjork gillar detta.
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Mitt huvudfokus i tråden är att försöka finna ut om att torka frukt och gönsaker. Det att lagra otorkad utnyttjar jag redan till max av vad jag har möjlighet till.

    Ja, jag har sett det finns endel svamptorkar på marknaden, och undrade om det i stort sett var samma som torkare för frukt och grönsaker? Det finns ju en del rätt avanserade torkare, men till priser långt över vad jag är ute efter i syftet att finna ut om detta är något som passar in med mitt "hushållningssystem". 4-600 är prisläget jag är villig till.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har ingen erfarenhet av ämnet. Men jag hade nog köpt en billig frukt och svamptork t.ex. denna:
    Frukt-/svamptork | Roterande funktion | MENUETT | Jula

    och sedan testat mig fram. När man sedan vet hur det fungerar och vad man vill ha kan man överväga att köpa något dyrare.

    Edit:
    Jag ser nu att den svamptorken var slut nästan överallt tyvärr. Men den kanske kommer in igen. :)
     
    bernard och geobjork gillar detta.
  9. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Den där ligger definitivt innanför vad jag kundet tänka mig. Har du själv erfarenhet av just den modellen?
    Om min lokala Julabutik hadde haft den i lager, så skulle jag åkt ut direkt och hämtad en. Har satt upp mig på bevakningslistan!
     
    svenix och Kristy gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Kristy och bernard gillar detta.
  12. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det är nog svårt att få någon ekonomi i att torka köpta frukter och grönsaker, möjligtvis om man har egna odlingar eller kan få gratis typ äpplen på hösten.
    Problemet är kostnaden för apparaten samt elen, som lär bli ännu dyrare framöver

    Det är skillnad i sådana länder som Italien, där man kan torka tomater enbart med solen som energikälla.

    Men äpplen kan torkas utan el även häruppe i Norden, svärmor brukar göra det.
    Men inte är de goda inte, tycker inte jag IVF.

    Jag gör äpplemos av överskottsäpplen, och konserverade äpplebitar, äpplesylt - dvs närmast halvfabrikat som passar perfekt att laga äppelpaj av.

    Får man gratis bär eller plommon, och man inte vill koka sylt på dem eller frysa ner dem, kan man göra rårörd sylt, med 50-50 bärmos och socker. Den kan hålla sig ett helt år om man har ett svalt utrymme, i bästa fall.
    Det gör vi med alla våra egna bär, alla sorter, men vi har ett helt stort kylskåp på sommarstället att lagra burkarna i.

    Rårörd sylt är mycket godare än kokt sylt.
    Nackdelen är förstås sockerhalten.
     
    jogge och Kristy gillar detta.
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Ja det är samma maskiner, vi har en enkel från Severin som vi använder till att torka svamp och frukt/grönsaker, funkar utmärkt.

    ~450kr.

    https://www.amazon.se/Torktomat-dehydrator-stapelbara-höjdjusterbara-dörrinsatser/dp/B000FMM7KE/
     
    Kristy gillar detta.
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Nästa vecka har Lidl en SILVERCREST frukttork för 399:- i sitt reklamblad. Såg på Internet att det också låg ute en video om den på YouTube.

    På YouTube ligger det en hel del om olika. Det var nog på YouTube jag skulle startad min utbildning om hur man torkar frukt och grönsaker. Det tog mig mindre än 20 minuter att finna ut att torka mat är inget för mig alls. Jag har helt missuppfattat den branchen.

    Hadde räcknad med att bygga upp ett lager på 2-3 kilon så man alltid har det till hands, men det kommer att ta minst ett halvår med konstant torkning. 8 till 10 timmar att torka ett äpple och ett par bananer. Då är det nog enklare att ändra shoppingmönstret så man alltid har frukt och grönsaker hemma. Det där pilleriet orkar jag inte hålla på med.
     
    svenix och Kristy gillar detta.
  15. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Ja dels det, och sedan försvinner ju alltid en del av vitaminerna i torkningen så det går definitivt inte upp mot färska varor näringsmässigt. Torkad frukt ser jag mer som "nyttigt godis" - men det är gott! :)
     
    jogge och geobjork gillar detta.
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja gott är det. Jag fick idéen då jag hadde lite hackad lök som låg på et fat några dagar. Det la jag på leverpastejmackan tillsammans med skivad gurka. Det var så gott att jag har nu alltid hackad lök på et fat i skåpet.

    Sen kommer jag ihåg när jag i yngre dagar brukade vara i Chinatown i NYC. Där solgte dom torkat allt möjligt, och favoriten var små räkor som var torkade med skal och huvud och det hela. Bästa räkorna jag har ätit, dock lite skumt att äta för mycket, dom svällde så man blev illamående.
     
    Kristy gillar detta.
  17. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Smakerna koncentreras ju då man torkar varorna, så det är något man gör mycket t.ex. i Asien (oxo givetvis för det är varmt och frysar är inte lika vanligt som här givetvis), vi brukar torka kött i uterummet på sommaren, men som du märkte, det krävs att man dricker ordentligt när man sen äter det :-)

    Så passa på till sommaren att torka i ditt uterum, att hålla på med torkmaskiner är givetvis en möjlighet om man t.ex. har tillgång till självplockad svamp gratis, men det är ett pill, och det tar mycket ström, men torkad, mald karl johan i sås är inte att förakta.
     
    Kristy och geobjork gillar detta.