Torktumlare tips?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av leparagon, 25 aug 2021.

Taggar:
  1. leparagon

    leparagon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    34
    Hej!

    Tänkte försöka hjälpa mor byta ut sin torktumlare, vet att det finns värmepumpstumlare nu för tiden där man också kan avleda vattnet, och självrensade kondensatorer men hört en massa att dessa kan krångla och att luddet bygger på sig utan att kunna tömmas. Har någon tips på en modell som är så besvärsfri som möjligt?
     
  2. Menace_4k

    Menace_4k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung S21
    Platta:
    iPad Pro (2020)
    Generellt sätt så tycker jag Bosch/Siemens mid-end modeller vara både kapabla och enkla att använda. Kondens, fuktavkänning och möjlighet att dra slang från tanken till kondensvattnet ned till brunnen brukar i regel vara standard. Jag har en 6kg modell från 2009 som fortfarande fungerar hur bra som helst. Och när den kastar in handduken så kommer jag köpa Bosch igen....bra kvalitet, men om du ha det bästa så köp Miele, vilka utklassar allt på marknaden när det gäller prestanda, kvalitet och funktioner. Cylinda är också ett bra alternativ med bra kvalité och en egen design på trum upphängningen som ger mindre ljud och bättre livslängd. Kolla gärna upp tillverkningsländerna på tumlare i 4-5 tkr klassen. Lycka till.
     
    bernard och leparagon gillar detta.
  3. leparagon

    leparagon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    34
    Tack för svaret! Det är just Bosch/Siemens jag kollat på och det är just där det verkar vara stora problem med antingen den självrengörande kondensorn kajkar ut och inte går att nå för att åtgärda, eller att det samlar på sig 'sump' i en svåråtkomlig plats i de icke-självgörande. Undrar om det är så att kvaliteten sjunkit på senaste år? Svårt att förstå om de åtgärdat problemet eller inte heller..
     
  4. Menace_4k

    Menace_4k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung S21
    Platta:
    iPad Pro (2020)
    Min modell har ej dessa problem men jag har läst om det nu och det verkar ett vanligt störningsmoment. Så kvaliteten kan ha sjunkit. Därför så bör man kolla tillverkningsland, de italienska, östeuropeiskt tillverkade maskinerna är sämre tyvärr. Husqvarna och Elektrolux är annars andra fabrikat värt att kolla upp. Men idag är det lätt att bilda sig en uppfattning om man köper en bra eller dålig maskin med hjälp av recensioner osv på prisjakt, Pricerunner m.fil.
     
  5. Menace_4k

    Menace_4k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung S21
    Platta:
    iPad Pro (2020)
    Tretti.se är annars ett bra företag för inköp av vitvaror. Grundarna kommer från vitvaru branschen. Känner de flesta då jag själv drev en vitvarubutik i 12 år :)
     
    Last edited: 25 aug 2021
    bernard gillar detta.
  6. Menace_4k

    Menace_4k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung S21
    Platta:
    iPad Pro (2020)
  7. leparagon

    leparagon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    34
    Tack! Har för mig dock en del trassel med Tretti då man ofta ingår i avtal med typ ett danskt bolag (WAG?) som lyder under andra regler, bl.a. vad gäller reklamationer, garantier och ev returer?
     
  8. Menace_4k

    Menace_4k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung S21
    Platta:
    iPad Pro (2020)
    Åfasen, det kände jag inte till...ska kolla om det stämmer. Helt klart rörigt om så är fallet och minus för tretti i så fall.
     
  9. Menace_4k

    Menace_4k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung S21
    Platta:
    iPad Pro (2020)
    Eller besök ELONs butiker, där kan få personlig hjälp och själv kolla vart maskinen är tillverkad genom att öppna luckan se på dekalen som sitter där med info anslutning effekt osv.
     
  10. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Vi blåste tvättstugan precis och slog till på en ny torktumlare med värmepumpsteknologi. Det vi noterade direkt var att tvättstugan inte längre kunde användas till bastu när man körde torktumlaren samt att det inte blir lika fuktigt. Jag slår ett slag för att slå till på en med värmepumpsteknologi iaf. Sen vilket märke tänker jag inte uttala mig om. Vi köpte en Samsung bara för att den skulle matcha våran tvättmaskin.
     
    Menace_4k gillar detta.
  11. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Det viktigaste är ju självklart att den har wifi. Torkar den även tvätten så är det mest en bonus... :D
     
    rodak gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tänkte inte ens på det, men nu när du sa det kollade jag upp senaste kvittot jag fått av dem, och det verkar ju stämma som du säger. Avtalsparten är WAG Logistics A/S:
    upload_2021-8-25_15-20-57.png



    De skriver dock följande:

    Jag vet inte hur det är med tillverkargarantin sedan dock, men normalt sett är det ju 24 månader inom EU för hemelektronik från seriösa märken. Det vore väl främst om vitvarorna var gråimporterade från en region utanför EU det skulle bli problem med garantin (?).
     
    Menace_4k gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har haft Bosch när det gäller tvättmaskiner. Så jag har stor tilltro till dem vad gäller sånt.
     
  14. sprotakk

    sprotakk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Kan vara ute och cykla nu, men är det inte så att man skickar varorna från Danmark för att slippa kemikalieskatten?
     
  15. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    118
    Vi har en Bosch med självrengörande kondensor. Den har stoppat igen två gånger, det blir klegg på en sensor som behöver lossas och rengöras. Lite pilligt men funkar. Men när vi slutade med sköljmedel så upphörde detta problem helt. Ett bra tips!

    En annan sak med värmepumpsmaskiner är ju elförbrukningen. Man sparar ju någon krona per torkat maskin! Dock tar det längre tid att torka. Jag har för mig att vår gamla maskin var klar på mindre än två timmar oftast, men den "nya" som vi haft nu i 5-6år tar uppåt tre timmar när den är full.