Toshiba FOLIO 100?

Diskussion i 'Toshiba' startad av kaal, 4 okt 2010.

1. ma1999

ma1999 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om du inte behöver en platta nu - VÄNTA !

Nej inte reklam för något som skall komma, bara varning för det som finns.
    OK, Folion är skit, det får vi höra och därtill får vi höra att xxx är så mycket bättre.
    Därför började jag fundera, skall jag lämna tillbaka Folion och köpa en annan maskin, vill inte ha en iPad och har inte råd med en Galaxy Tab, men de andra är ju "så bra".
    Så jag surfade runt lite för det som stör mig på Folion har väl inte de andra ??

Viewsonic G-Tab
    "I have the viewsonic, let me tell you if you think archos rushed theirs out wait til you get this one. ...
    - my wifi works 20% of the time
    - you need to reboot whenever you put int an sd card for it to see it
    - random factory resets on it’s own.
    - touchscreen keeps going dead in spots.
    - screen angles are terrible(only real hardware complaint)
    Viewsonic says they don’t know what’s defective hardware and what will be fixed with FW, and FW will come “sometime in the next month”...

Archos 101
    "...After screen calibration, the screen works... fine. Bugs out sometimes, but as a N1 user, I'm used to it. Now comes the bad part: the viewing angle of this screen is absolutely terrible. You will need to get used to holding it in a specific position, and don't hope that your friends next to you will be able to see anything on it."

"I have spent all afternoon having nothing but problems with my just received Archos 101. Most of the issues are due to the touch screen but also the firmware. I had to do a low level system restore to get it out of a perpetual rebooting... I called the supplier who I purchased it from and they said 25% of those shipped out are being returned."

Så,
    1) Vill du ha en maskin som funkar rakt av, VÄNTA, (eller kanske Galaxy Tab, Ipad)
    2) Skärmen på Folion är hemsk, ja, tydligen samma "skit" på alla andra i prisklassen.
    3) Är du ok med att vara första, behöva modda och flasha, så är Folion rätt ok !!

/\/\artin

Last edited: 1 dec 2010
  2. Lobac

Lobac Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Testade det nu, men ingen förändring...
    Prövade även att köra igång SD-kortet utan att det sitter i.
    Då får jag upp samma text, som jag skrev om i inlägget innan.

Några fler idéer?

3. ma1999

ma1999 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om maskinen (i recoveryläge) inte hittar SD kort och inte heller "bootad" så är nog kortplatsen (hårdvaran) defekt.
    När du sätter in kortet, känner du att det "snäpper fast" i bottenläge ?

Har SDkort funkat öht i Folion för dig ?

/\/\artin

4. Lobac

Lobac Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ja, det fungerade fram till att jag gjorde uppdateringen till Foliomod v01.

5. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Om ni har Spotify Premium så rekommenderar jag att ni uppdaterar till den nya versionen av Spotify som släpptes idag. Den är 1000 ggr bättre än den var innan, nu visas programmet i horisontalt läge och anpassar sig till 1024x600 och känns som ett riktigt program för en tablet.

6. Lobac

Lobac Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Problemet är löst. Tack ni som forsökt hjälpa.

7. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Ser ut som du fått svar på din fråga hos XDA:

I had similar problem, until I read in the Toshiba menu that we must use SD card formatted in a camera, and not on PC. I reformat SD card using my camera, copied the update.zip file onto it, and was able to install.

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=9539770&postcount=740

Uppdaterat: Glömde att uppdatera tråden innan jag postade, såg att du redan hittat svaret. :)

8. xoloinc

xoloinc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror alla Android pads mer eller mindre är nedköp om du inte är förberedd på vad du köper. OS:et är inte anpassat för pads än, vilket bidrar till all software är hacks och hacks slutar i bugs. Ska du har en billig pad, som främst Folion är så tycker jag den är helt ok.

Jag är egentligen jättenöjd med min Folio. Har kört ipad med ca 5 månader. Dock så har den legat i en låda på jobbet sista 3månaderna (är inte så mycket för casual gaming).
    iPad har mycket fint. Fin skärm. Enkelt fungerande Os. "Slick" design (även om jag själv skäms om/när jag har tvingats plocka upp den på allmänna platser). Bra ljudchip och 3D stöd som är "grym". Och extremt extremt inlåst och begränsad.

Kräver en del tips & tricks för att få Folion att fungera som man vill. Skärmen kan vara lite slitsam ibland, men ok för min del ändå. Sen överväger ting som att jag utan problem ser fullskärmsvideo med flash utan problem. Den klara spela upp hd film med mkv. stöder torrent klienterna och remoting till utorrent. och mycket mer som jag dagligen använder den till. + den finns ute på marknaden till ett rimligt pris.

Dock, så är det utifrån väldigt personligt perspektiv. Jag har kört android sen G1:an. Har 5 android enheter hemma (Desire stock, Huawei 1800u stock, Folio, G1 cyanmod 2.2, Asus EEE Android 1.6 x86 m touchscreen och istort omlödd och ombyggd) och har haft min beskärda del av mästring av Android som Os, samt genomlevt många bugs genom tidernas(androids) start och dess fixar. Så jag räknas nog kallt till kategorin "Early Adopters".

Och det är lite det man måste förutsätta att man får. Android är ungt. Och mer öppet och stött av många. Android tillåter flera olika tillverkare adapterar deras varianter. Och Android är inte gjort för pads. än.
    Hårdvarumässigt, visst kunde toshiba sänt med en bättre skärm. Och byggt en helt metalcase, och..... men frågan är folk hade varit villiga att betala för det, då os fortfarande inte kommer vara fit for fight än en tid framöver.

Vill man ha "just works" så ser jag bara iPad som enda alternativet. Dock med de begränsningar som även den lider av.

Last edited: 2 dec 2010
  9. xoloinc

xoloinc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

körde in AWD.Launcher och homeswitcher på stocken idag. Oj, vilken skillnad det blev. Rekommenderas klart om ni inte testat. Blev en helt ny pad.

10. Statsminister

Statsminister Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Sitter och är valet i kvalet på att beställa en Folio, hjälp mig!! :) Har ju läst allt som går att läsa här på Swedroid, många säger ju att den är skräp mer eller mindre. Ni som har köpt den, och faktiskt valt att ha den kvar, hur nöjda är ni nu efter att ha haft eran folio några veckor? Hur bra funkar det med custom roms osv? Ös på med kommentarer och hjälp mig lite nu.

Föressten, koppla in USB minneskortläsare och spara över bilder från tex CF kort är inga problem eller?

*EDIT*

Wtf, saknar maskinen GPS??!?!?

Last edited: 2 dec 2010
  11. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Folion har ingen GPS, däremot har jag läst någonstans att den skall kunna positionera var man befinner sig. Men jag tror att detta görs med hjälp av Wifi...

Jag är faktiskt nöjd med min Folio, med den senaste romen ifrån XDA så fungerar den faktiskt bra. Med senaste versionen av Spotify som stödjer tablets så blir den riktigt bra.

Surfa med Flash, pinch-to-zoom (Folion stödjer upp till fyra samtidiga fingrar), spela Angry Birds och fungerande Android Market är några av de saker som Folion klarar med senaste romen. Notera att inget av detta fungerar med Folion "out of the box"...

Man skall inte glömma att Folion har Nvidia Tegra 250 i sig vilket gör den väldigt kraftfull, man har bara skrapat på ytan än så länge, det finns stor potential med hårdvaran. Tyvärr så utnyttjar inte Toshiba detta med den version av Android som skeppas med.

Skall man klaga så är betraktningsvinkeln på skärmen dålig.

12. Statsminister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Läste lite on Folion på thephonehouse hemsida och undrar lite över deras info:

Folio 100 Tablet är en surfplatta för dig som vill se på film, surfa, spela spel och hålla kontakt med dina vänner på ett smidigt sätt. Surfplattan Folio 100 Tablet tar mindre plats och innebär ett enklare sätt att surfa och konsumera media på än med en konventionell dator. Med Android 2.2 kan du skräddarsy din Folio 100 Tablet med appar som till exempel, Angry Birds, Vem ringde, Arla Köket, Hemnet och Spotify.

Toshibas Folio 100 har en skärm på 10,1 tum, väger bara 760 gram och har Bluetooth och w-lan enligt 802.11 b/g/n. Operativsystemet är Android 2,2 och Folio 100 stöder Flash 10. Toshiba Folio 100 är driven av en Nvidia Tegra 2-processor. Köp till HDMI -dockan så kan du spela HD-film på din TV!

-Det står alltså att Angry Birds fungerar, detta trots att den inte gör det med original rom? Har jag fattat det rätt?

-Det står även att man kan se på HD film om man köper dockan, går inte det utan den?

Mvh Jonas

*edit*

Säljaren sa att maskinen är lovad uppdatering till Gingerbread, nån som hört nått om det?

Last edited: 3 dec 2010
  13. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Angry Birds fungerar inte "out of the box" utan kräver att man installerar en custom ROM. Att se på HD film går bra utan dockan då Folion har inbyggd HDMI-port. Det smidiga med dockan är att man får med en fjärrkontroll och samt att dockan också har HDMI så att man slipper koppla in det i Folion varje gång. Samt att man har ett ställe där man kan sätta Folion när man inte använder den och att den så samtidigt laddas.

14. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag har mailat The Phonehouse och bett dem att ta bort informationen om Angry Birds då det inte stämmer. Får se om de svarar...

Med tanke på att Toshiba inte ens kan fixa fram en uppdatering till Android 2.2 med stöd för OpenGL ES 2 och att de enligt mitt tidigare inlägg inte verkar veta vad som orsakar problem med multitouch och pinch-to-zoom så skulle jag inte satsa mina sista slantar på att det kommer med en Gingerbread version... Vi får förlita oss på XDA och custom Roms istället. :)

15. Statsminister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Okej, det är ju lite små dåliga news. Jag är nämligen på väg till The Phonehouse i skrivande stund för att inhandla en Folio efter mycket velande.

Hur ser communityt ut på tex XDA när det gäller Folion, kommer man kunna "räkna" med att det kommer mer och bättre roms osv. Eller finns risken att dom överger maskinen för att satsa på andra tabbar, vad tror du/ni?

Stöder den customromen som finns ute nu OpenGL ES 2?

mvh Jonas

16. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Det är tackvare XDA som jag har kvar min.
    Om du lägger in FolioMod v1.0b så kommer du kunna spela Angry Birds och
    använda multitouch/pinch-to-zoom samt att Android Market fungerar.
    Och det finns också en betaversion av Flash 10.1 för Folion att ladda ner via XDA. Då kan du se på t.ex. Svtplay i 720p.

Jag tror att man kommer att släppa många releaser framöver.
    Man skall komma ihåg att Tegra 250 plattformen i Folion är mycket bra.
    Dessutom släpps det många andra tabbar nu som är baserade på samma Tegra 250 plattform så man kan säkerligen dra nytta av dem också.

17. underbrallan

underbrallan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Jag måste bara säga att den blir bättre och bättre folion...
    La in 1.0b idag damn its good...
    Det ända jag kan gnälla på nu är skärmen från vissa vinklar...

P.s älskar nya spotify....

Archos who??

Sent from my Folio 100 using Tapatalk

18. Statsminister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Låter fint som snus det! Skall GENAST ta och instrallera detta FolioMod :)

*edit*

Skit måste man ha ett SD kort, det går inte med typ USB? :/

Last edited: 4 dec 2010
  19. underbrallan

underbrallan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Nej tror inte det. .....det är nog sd som gäller

Sent from my Folio 100 using Tapatalk

20. Statsminister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Nu fick jag in custom romen, wunderbar!

Nån som fått Google Earth att funka? Flash, vart finner jag det som funkar?

Last edited: 4 dec 2010