Toshiba FOLIO 100?

Diskussion i 'Toshiba' startad av kaal, 4 okt 2010.

  1. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har också haft problem med detta, för mig löste det sig när jag ställde om WPA Mode till "WPA or WPA2" istället för "WPA2 (Only)" samt satte routern till 11g istället för 11n.
     
  2. fidde

    fidde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Får prova med det, tackar så mycket
     
  3. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Läste precis att Nvidia har gått ut och sagt att man inte kommer att fortsätta och stödja Tegra2 (Harmony boards) vidare med uppdaterade drivrutiner och därmed ingen hårdvaruacceleration för senare versioner av Android. Man kommer att fokusera på Tegra2 och Ventana boards istället.

    Följande enheter är drabbade:
    Viewsonic gTablet and ViewPad7, Advent Vega, Toshiba Folio 100, och Notion Ink Adam.

    Det som är konstigt är att dessa tablets inte har funnits speciellt länge och redan nu börjar man sluta stödja dem. Folion har inte funnits ett år än...

    Detta har i alla fall gjort att jag inte kommer att skaffa någon ny Tegra tablet, jag sneglade på Asus Transformer men det hoppar jag. Risken är ju stor att de slutar stödja nya produkter också efter några månader...

    Det rimmar dåligt med Nvidias policy när det gäller grafikkort där man stödjer väldigt gamla grafikkort med nya drivrutiner.

    Det går att läsa mer hos Nvidia.

    Update: Ojdå verkade som det tog hus i helvete... :)
    Nvidia har svarat i tråden att det verkar vara lite missförstånd...
    Så här svarade man:

    "Finally, while we cannot support or give out third party peripheral drivers or provide the Android 3.0 source before Google does, we do want to explore whether we can assist the open source ROM makers. We will be reaching out to them today."
     
    Last edited: 13 apr 2011
  4. Whillis

    Whillis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena.

    Har en liten fråga, har Folio 100. Köpte den för ett par månader sedan. Installerade då Spotify som funkade kanon. Men efter en av de senaste uppdateringarna så har det slutat å funka. När jag loggar in på spotify så kommer jag aldrig online, utan är som sagt var bara offline. Nån som kan ge mig ett tips hur jag ska få till det. Och allt på min platta är "orginal"

    EDIT: Gjorde en återställning. Så nu funkar det igen..
     
    Last edited: 2 maj 2011
  5. dave2k

    dave2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag håller på att roota (För att lägga in FolioMod) och för att kunna roota måste man ju se till att Folion kan kommunicera med datorn. Detta ska man göra genom att installera ADB. Problemet är att ADB:n inte installeras. Skulle verkligen behöva hjälp med detta, plattan känns rätt värdelös utan root access.
    Jag har använt denna guide. Jag kommer till step 4 sen är det stop. Datorn hittar inte folion när jag pluggar in den...
     
  6. dave2k

    dave2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag håller på att roota (För att lägga in FolioMod) och för att kunna roota måste man ju se till att Folion kan kommunicera med datorn. Detta ska man göra genom att installera ADB. Problemet är att ADB:n inte installeras. Skulle verkligen behöva hjälp med detta, plattan känns rätt värdelös utan root access.
    Jag har använt denna guide. Jag kommer till step 4 sen är det stop. Datorn hittar inte folion när jag pluggar in den...
    EDIT:
    Har nu följt guiden på swedroid-wiki och lyckats få adb installerad, trots detta kan inte datorn identifiera folion
    Edit2: Försökte först med en USB-USB-kabel, sent igår försökte jag med en mini USB?? - USB och då fungerade det...Ska hem och fortsätta med root-processen idag efter jobb, men ska det ta ytterliggare fyra timmar för att roota och sen slänga in FolioMod så vet jag knappt om det är värt det :)
     
    Last edited: 3 maj 2011
  7. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag lyckades inte roota min, så jag använde mig av denna metoden för att få in FolioMod på min platta som hade nyaste firmwaren istället:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=915894

    (Börja läsa från "BUT for some of you (including me) this will fail and you will see a text on the screen like booting recovery kernel image and the tablet freezes there.")
     
  8. dave2k

    dave2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @ tp_88: Den guiden är ljusår iväg för mig :) Måste ju få in drivrutiner till plattan (adb) innan jag kan roota för att sedan flasha in FolioMod. Den måste väl rootas innan FolioMod kan läggas in?
     
  9. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Nej.

    Om du har någon annan firmware än den senaste så kan du installera FolioMod direkt utan att göra någonting alls. Om du har den senaste firmwaren, så kan du återställa recovery-filen på plattan och sedan installera FolioMod utan att roota. Jag hade själv problem med att roota den och fick det inte att funka, men när jag följde guiden så fick jag in FolioMod utan några större problem.
     
  10. dave2k

    dave2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HUr vet jag om jag ahr den senaste firmwaren?
    Finns det någon guide på att resetta den nya till den gamla?
     
  11. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Man kan åtminstone se det i Toshibas support center eller vad appen heter, men risken om du kör den är kanske att den uppdaterar om du nu inte har den senaste. (Vet inte, har inte kört den)

    Annars vet jag inte, du kan ju testa att försöka installera FolioMod helt enkelt. Funkar det inte så kan du utgå ifrån att du har senaste, om det funkar så är allt frid och fröjd.

    Vet inte om man kan återgå till den gamla firmwaren, men det räcker ju som sagt att ersätta recovery-filen enligt guiden så funkar det utmärkt att installera FolioMod sedan.
     
  12. dave2k

    dave2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du har inga versionsnummer på den gamla samt den nya firmwaren?
     
  13. dave2k

    dave2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I guiden du angav kommer jag till steget "7. Windows will ask you what driver you want to lead. Choose Bootloader and Windows will install it."
    I Guiden ny maskinvara väljer jag "Sök inte..."
    Men där är det stop. I listansom följer hittar jag inte "bootloader"...
     
  14. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Har du försökt installera den med dom drivrutinerna som du skulle ladda ner tidigare i guiden?
     
  15. dave2k

    dave2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, Jag använde SDK för att installera ADB, när jag kör en cmd-prompt så får jag fram ABD så jag antar att den funkar som den ska.
    Jag antar att jag bara måste hitta "Bootloader" sen kommer väl ADB att installeras? Känns som att detta är ett jättetrappsteg sen är det nerförsbacke hela vägen...
     
  16. dave2k

    dave2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har äntligen fått allt att funka efter en del meckande.Stort tack till tp_88.En sista fråga bara : Har man rootaccess nu med foliomod? La märke till att morelocale2 och market enabler var förinstallerat.
     
  17. ma1999

    ma1999 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inte imponerad !

    Kan inte låta bli att berätta.

    Köpte min Folio så fort den kom till sverige och det har varit en resa för att få den stabil. Med Foliomod 1.4 är den helt ok, jag kan surfa, läsa eböcker och se filmer utan problem. Funkar hyfsat att hantera mail (använder Adam app) och är utmärkt för Facebook och spel.

    Under hela tiden jag haft Folion har jag hört folk ösa beröm över Ipad.
    Idag fick jag in en dator jag skulle fixa och i samma väska ligger en Ipad, jag har aldrig sett en på riktigt, än mindre tagit på någon.

    Tittar på den, startar den, leker lite med den och har ett slutbetyg: "och?"
    Skärmen är ingen höjdare (bra spegel :), maskinen är inte snabbare än min Folio, "desktopen" extremt begränsad och apparn som är med är kanske snygga men inte så värst mycket djup i dem. Browsern (Safari) var inte imponerande osv.

    Så jag, Ipad's 1or eller 2or hade kanske funkat från dag 1 men känns väldigt begränsad. Vad som är värre, ipad känns lika mycket (eller mer) uppskalad telefon som Folion.

    Väntade mig en aha upplevelse, blev mer en, jaha !

    /Martin
     
  18. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Då är min fråga vilken firma du jobbar på, för jag tänker inte ens lämna in en begagnad snusdosa för lagning hos er, total avsaknad för integritet.
     
  19. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Kul!

    Japp, man har rootaccess med FolioMod.
     
  20. ma1999

    ma1999 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du kan inte tänka dig att jag hörde med kunden först ?