Toshiba FOLIO 100?

Discussion in 'Toshiba' started by kaal, Oct 4, 2010.

1. veemaks

veemaks Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Sweet! :) Min är dock förpassad till de sälla jaktmarkerna...

2. larlof

larlof Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Berätta mer!
    Det vore grymt trevligt om någon kunde snickraihop en instruktion i hur man steg för steg plockar in en ny rom i Folion. Säkert fler än jag som skulle uppskatta det.

3. DSD

DSD Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Innan du börjar med dessa instruktioner så bör du ta backup på den data som du vill ha kvar och ta backup på eventuella program.

Allt görs på egen risk.

Börja med att ladda ner Update-Recovery.zip och döp om den till update.zip och lägg den i rooten på ditt SD-kort.

1. Starta Folion i Recovery Mode genom att hålla inne Power + Vol Up när enheten starar.
    2. Svara (VOL up) Factory reset or system update.
    3. Svara (VOL down) för att fortsätta till System Update.
    4. Svara (VOL up) för att starta System Update.
    5. När förloppsindikatorn visas trycker du på Home knappen (hårdvaruknappen) så visas status och du får då också välja vad du vill göra.
    Välja alternativet "Apply sdcard:update.zip", du går ner till alternativet genom att trycka VOL DOWN, när du kommit till alternativet så trycker du på Power för att godkänna.

När uppdateringen är klar så frågar den om du vill boota om enheten. Välj detta och stäng sedan av den.

Packa upp FolioMod v0.1 och lägg över update.zip i rooten på sd-kortet.

Upprepa sedan proceduren med steg 1-5 ovan, dvs. starta Folion i Recovery Mode och gör en system update.

När detta är klart så är det bra att göra en factory reset för att det inte skall ligga något gammalt kvar och störa.

6. Starta Folion i Recovery Mode genom att hålla inne Power + Vol Up när enheten starar.
    7. Svara (VOL up) Factory reset or System Update.
    8. Svara (VOL up) för att fortsätta till Factory Reset.
    9. Svara (VOL up) för att starta Factory Reset.
    10. Klicka sedan på HOME knappen för att se valalternativ och gå med VOL DOWN och välj YES, du väljer med POWER.

Sedan är det viktigt att lägga på den patch som bl.a. fixar ett antal problem som hittats i romen.
    Denna uppdatering genomförs på samma sätt som med tidigare uppdateringar, dvs. följ steg 1-5.

Läs gärna igenom tråden hos XDA där det står om romen. Där finns även instruktioner på hur man gör.

achillesgbg likes this.
  4. underbrallan

underbrallan Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Tack DsD för guiden!

hur upplever du annars folion vart efter denna ROM?
    är det värt att lägga in ?

5. DSD

DSD Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker att den är bättre än Toshibas dåliga försök, men det finns en del buggar i romen. I och med att jag la in den nya romen ganska tidigt så råkade jag ut för en del buggar som man senare åtgärdat. Bl.a. problemet med att sd-kort och interna flashminnet förväxlats så att sd-kort blir internt och internt blir externt. Det finns en patch som man kan lägga in för att åtgärda detta, den är även med i min instruktion (på slutet).

För min del är det ett stort plus att man nu kan använda Folion för att spela spel, så som t.ex. Angry Birds. Program fungerar nu med pinch-to-zoom vilket gör att den inbyggda (stock) webbläsaren klarar av pinch-to-zoom samt att Flash fungerar bra. Ett annat plus är att Google Market fungerar också, så man slipper "side loada" appar.

Jag ångrar inte att jag la in den nya romen. Dessutom arbetar man det hela tiden med den nya romen så den kan bara bli bättre.

Det enda som stör mig att det inte går att spela upp MKV i 720p. Alla program som jag har testat laggar och är out of sync, eller så stödjer de inte MKV.

Last edited: Nov 23, 2010
  6. DSD

DSD Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Till min förvåning fick jag svar ifrån Toshiba support i Sverige angående frågor kring Folio 100 och Flash. Det tog dem bara tolv dagar att återkomma med ett svar.
    Och deras svar var att Adobe är tvungna att arbeta lite till med Flash och fixa några buggar innan den kan släppas. Dock skall det släppas inom kort...

Jag hade även en hel drös med andra frågor men de fick jag inte svar på...

7. DSD

DSD Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

8. larlof

larlof Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ett stort tack för guiden och info om uppdateringen! Ska absolut prova detta!

9. underbrallan

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Det vart en markant skillnad med den nya romen.....
    Det vart love vid första testet....
    En jobbig grej bara är att scandinavian keybord inte funkar men det löser dom säkert snart :)

Sent from my Folio 100 using Tapatalk

10. DSD

DSD Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Skumt, hos mig fungerar scandinavian keyboard.
    När jag startade det första gången så var det jättestort och jag såg bara halva tangentbordet, men efter en omstart så ordnade det sig.

11. Emil B

Emil B Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Är intresserad av att köpa en Folio, men är det nån som har testat 3G-modem till den?

12. DSD

DSD Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är osäker på om 3G modem (usb) fungerar till den.
    Ett tips är att använda mobiltelefonen som ett 3G modem.
    Jag brukar göra om min telefon (HTC Desire) till en wifi router (med hjälp av en programvara som HTC levererat med) och så ansluter jag bara Folion till den så kan jag surfa (trådlöst).

13. Emil B

Emil B Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej, tanken va ju att slippa det för att inte suga batteri från två enheter. Men självklart är det en lösning på problemet.

Får väl i värsta fall köpa en och testa själv. :)

14. underbrallan

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Tar tillbaka....efter ca 3-4 omstarter så funkar det. ;)

Sent from my Folio 100 using Tapatalk

15. DSD

DSD Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är en ny rom på gång som just nu håller på och testas av ett par stycken.

16. underbrallan

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    en helt ny eller en uppdatering ?

17. Aletheia

Aletheia Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Funderar starkt på att beställa denna men har några frågor:

1. Hur ser community:n ut för denna enhet? Det finns just nu ett antal liknande tablets åtminstone hårdvarumässigt (g tablet, advent vega osv), innebär det att ROMs kommer vara lätta att porta och finnas till alla enheter? Eller kommer homebrew utvecklingen fragmentiseras, just nu är väl Dexter på XDA den ända kocken och i det här fallet fler kockar bättre soppa.*

2. Hur bra är Toshiba på att uppdatera mjukvaran? är det troligt att vi ser 2.3 och 3.0 (där stödet för tegra och dual core lär vara bättre) komma till F100?*

3. Hur fungerar nes, snes, sega, psx o liknande emulatorer på stock samt Dexters rom? Fungerar wiimote?

4. Byggkvalitén, hur uppfattar ni denna? många (online) säger att den är plastig och att HW knapparna inte är så responsiva.

5. fungerar mus och tangentbord på stock rom USB och BT?

Jag skulle vilja ha en (bra och "framtidssäker") Android Tablet innan 15/12/10 så just nu känns F100 som det bästa valet(?).

Peace

*Jag inser att frågor om hur saker kommer att utvecklas är svåra att besvara men kvalificerade gissningar uppskattas

18. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

framtidssäker?? kanske bara för att Tegra är framtidens men jag tvivlar hård på denna är färdig, jag tycker att mjukvara kan alltid förbättras men Toshiba har inte sagt ett ord, inte lovat Android 3 eller 2.3 och inte ens komenterat problemen eller om det kommer att lösa sig. Jag tolerar mjukvara problem riktigt bra men med Folio NEJ, inte ens den moddade romen är något att ha, det är nog en del hårdvara problem med. Den åker tillbaks till försäljaren direkt imorgon
    Mina intryk :
    - den är för tung
    - Skärmen är rena SKAMen , den dåligaste betraktningsvinkeln någonsin.
    - Kroppen är dock solid och känns bra , inte plastig
    - väskan finns ingenstans att köpa mm
    Jag avråder alla från att köpa Folio
    köp en archos 70 eller 101 för den delen för samma pris eller mindre men få en fungrande tablet det lönar sig att köpa en tegra nästa höst istället ;-)

19. DSD

DSD Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Version 0.2 som innehåller förbättringar.

20. xoloinc

xoloinc Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

tipsen und triksen

Hmm, någon som har tips och trix på ting på denna sköna dings?

Jag får inte svtplay att fungera, rtsp länkarn startar med mediaplayern men den säger bara att den inte kan spela upp video. Youtube är samma sak. h.264 klara den fint. (borde finnas app som kan demuxa h.264 strømmen så den utnyttjar hw decoding med mkv?? kan vara ute och cyklar här.)

Vilka alternativa markets rekommenderas? (har slideMe sen förut och konto där sen min gamla G1a)

Tänkte vänta lite till 0.2 modden är ute ur testningfasen alt. toshiba får tummen ur. Men är några såna småting som retar mig. Annars så upplever jag inte denna har alls är så hemsk som många sagt (nu är jag iof van vid min ombyggda gamla eee 701 med touch som jag kör 1.6 på). Skärmen är halvkass, blir bättre om du tweakar inställningarna fattar inte varför toshiba släpper den med brightness 20% på skärmen, ger inte vidare första intryck. Upplever många av klagorna på seg respons på knappar etc är mjukvaru relaterade. Sen kräver touchknapparna handpåläggning ordentligt ibland, men toshiba själv säger ju att detta är medvetet val för att (som en del har problem med SGT) att man inte ska råka trycka genom att bara dra handen över.