Total Nybörjare!

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av mofaza, 4 sept 2009.

  1. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tjenare vänner på Swedroid!
    Sitter här och väntar på min Hero och funderar samtidigt på att börja lära mig koda lite.
    Måste dock säga att jag INTE kan någonting. Är 18 år och går sista året på gymnasier (heja) så kommer inte ha hur mkt tid som helst. Har byggt hemsida och likanande i Flash innan men vet inte om det ger något alls.

    Undrar bara om det skulle vara möjligt för mig att lära mig detta eller om det kommer vara svårt så in i.
    Tips och Tricks mottages gärna!

    Ha en trevlig helg!
     
  2. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    För lite grundläggande kunskap om Android rekommenderar jag att du kollar inte lite
    http://developer.android.com/videos/index.html
    det lär ha en del som e över huvudet på dig men återkom till dem en del så kommer du se att det hjälper med hur du ska tänka, sedan e det bara lära sig Java och läsa genom exempel och androids resurser :)
     
  3. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Du kan helt klart lära dig att programmera så länge som du har intresse för det, och tycker det är kul. Jag lärde mig programmera när jag gick i högstadiet, och på den tiden hade man inte ens tillgång till internet.

    Om du kollar runt lite på nätet kan du även hitta kompletta program, som du kan lära dig från genom att börja modifiera dem lite. Google är också ett grymt bra verktyg i sökandet efter kodexempel.
     
  4. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om jag INTE kunde något (vilket jag knappt kan :D) skulle jag nog inte kasta mig över Android SDK det 1:a jag gör.
    Lätt att skapa sig för stora visioner om vad man vill göra och så blir det bara platt fall av allt.

    Jag skulle nog börja koda vanliga J2SE grejor för att komma igång med Java och då köra lite enkla konsoll grejor, d.v.s. skippa get visuella till att börja med. Väl hyfsat komfortabel med det, då är det dags för nästa steg.

    Mitt ända tips är att fråga på forum då du kör fast. Finns alltid vänligt folk som hjälper till. Detta under förutsättning att du i alla fall försökt lösa problemet själv. Det du aldrig ska göra är att skapa forum inlägg alá "Kan någon skicka som gör bla, bla, bla till mig...". Då är du rökt!

    Sist men inte minst som påpekats, utan intresse blir det ingenting. Då blir du en sån som säger "Programmering är sååå ologiskt...", hehe.
    Tror inte det gäller dig dock, du verkar ju syssla med det redan...

    Lycka till !
     
  5. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen! Älskar att skapa saker själv så nog finns intresset alltid.
    Jompe71 - Vad är J2SE för något?

    tack alla ni andra. Ni kommer nog få se mer av mig på utvecklingsforumet!
     
  6. Slimmy

    Slimmy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    J2SE är Java-2 Standard Edition eller kort och gott det många bara kallar Java. Det är det språket du främst kommer använda när du kodar till android. Det kan vara bra att vara familjär med Java's syntax och hur ett objektorienterat språk fungerar innan du ger dig på utvecklingen av android-apps. Lycka till!
     
  7. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack Slimmy!
    Vad är då mitt första steg om jag ska börja med J2SE?
    Vad laddar jag ner och hur lär jag mig?
     
  8. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  9. Slimmy

    Slimmy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För att börja med standard Java finns det mesta förklarat här:
    http://java.sun.com/new2java/

    Har själv inte varit där på ett par år men du kommer förmodligen få gå igenom hur man deklararerar variabler, hur man skriver ut till konsollen, hur de olika looparna är uppbyggda och lite annat matnyttigt som du kommer ha nytta av när du börjar med utveckling till android.
     
  10. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Är apk:s java?
     
  11. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, Det är DEX bytecode. Android SDK är i Java och de tools som kommer med SDK installationen sköter konverteringen åt dig.
     
  12. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Hittade något som faktiskt kan vara av intresse för många
    Stanford lägger ut föreläsningar i Computer Science på youtube och har sitt kursmatrial (bortsett böcker) online och deras basic grundkurs går i Java
    http://www.youtube.com/watch?v=KkMDCCdjyW8
    Är första i en serie av 28st 45-50min långa föreläsningar av en väldigt intressant och rolig professor, som går igenom grunden av programmering gör det genom Java, rekommenderar starkt och som han säger i början, enda förkravet är att du vet när en dator e på ungefär
     
  13. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Shit! Tack så mycket! Detta ska jag definitivt kolla upp! Det var precis något sånt här jag ville ha.
    Nu blev jag taggad!