Tråd för sonyericsson supportsvar

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av jaja, 2 apr 2010.

1. stoffestoffe

stoffestoffe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag frågade om uppdatering av Moxier klienten i X10. Det finns en nyare version med en widget som jag gärna vill komma åt, men eftersom Moxier är förinstallerat går det ej att göra det via market. Svaret var ju inte det jag hoppades på:

2. JamesBond

JamesBond Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur gör jag för att kopiera och klistra in i telefonen? Har också fått s ar från supporten men fattar inte hur jag ska få in det i forumet.......

3. Spuute

Spuute Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du behöver väl inte använda telefonen? Det är väl bara att öppna mailet från datorn och kopiera texten och sen klistra in den här?

4. JamesBond

JamesBond Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jomen,om jag behöver göra det i telefonen alltså:O kan man göra det?

5. Spuute

Spuute Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu har jag ingen x10a, men jag tror att om du är inne på en websida iallafall ska man trycka på dom 4 fyrkanterna och sedan kopiera text eller något åt det hållet iallafall :)

6. beam

beam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fråga

Försöker koppla upp mig imot vårat WiFi här på Jobbet och skulle behöva PEAP - choose sub-type PEAPv0/MSCHAPv2 men inget av alternativen finns, bara TLS ?! och i sub type finns inget alternativ, dom som har HTC Andoider så finns det och funkar perfekt men inte på X10

Svar:

Hej Niclas!

Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Contact Center.

Sony Ericsson Xperia X10 stödjer endast TLS vid anvädning av EAP. Det går alltså ej koppla upp den mot nätverk som kör PEAP.
    Med vänliga hälsningar,
    /Thorleif
    Sony Ericsson Contact Center

Följd fråga:

Hej

Tack för svaret

Men det duger inte, jag har inte köpt en nalle för 5000 som bara funkar 1/2 vägs.

Så jag hoppas detta är ett dåligt skämt eller en miss av SE
    Då android stödjer dom andra möjligheterna så fattar jag inte varför SE inte valt att slå på dom

Trodde i min enfald att SE X10 var en ”enterprise” produkt
    Men uppenbarligen så gör dom samma misstag som med X1

Så jag hoppas att du för detta vidare till någon
    http://www.eduroam.org/ som du kan se på länken så är det ett av världen största trådlösa nät med kopplingar till Högskolor & Universitet i EU Kanada ASIEN & Australien

Kanske inte så moget men ändå men blev faktiskt lite sur SE

/N

7. Mr.Bond

Mr.Bond Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Microsoft® Exchange ActiveSync®

Hej

Den version av Android som idag används i Sony Ericsson Xperia X10 har tyvärr inte inbyggt stöd för Exchange ActiveSync. Telefonen levereras därför med programmet Moxier så att du kan synkronisera kontakter, kalender, uppgifter och anteckningar med MS Exchange.
    Moxier medför dock vissa begränsningar. Du kan t.ex inte lägga till eller ändra kontakterna via den vanliga telefonboken utan det behöver göras via Moxier.

Vi har dessvärre inte några detaljer om kommande uppdateringar men Xperia X10 kommer att uppdateras till Android 2.x. Denna uppdatering bör medföra inbyggt stöd för MS Exchange som i andra Android-telefoner med denna version av Android.

Med vänliga hälsningar,
    /Rickard

Hej,

Känner mig otroligt lurad och dum som inte kollade upp vissa saker mer ingående innan jag köpte er X10. Har försökt att läsa mycket om telefonen innan den släpptes och stod och väntade att affärerna skulle öppna för att få ut en X10:a när den kommit i lager. Detta i utvärderingssyfte till inköp av telefoner till resten av företaget.

Det jag känner mig lurad av är Microsoft® Exchange ActiveSync®. På er hemsida har det hela tiden stått i er specifikation att den stödjer just ActiveSync® och dum som jag är så tog jag för givet att det är ett lokalt Outlook-program eller iaf stöd för det i e-postprogrammet då ni tom har det i enklare telefoner. Jag ser att ni nu har tagit bort det från er specifikation.

Då Apple presenterar möjligheter med 1 Inbox för alla mail-konton kan inte ni erbjuda ett hjälpmedel som borde vara självklart? Eller riktar ni enbart in er på 15-åriga Facebook användare?

Jag vet att det finns tredjepartsprogram!! Moxier var det första jag avinstallerade!

Hur kan man krångla till saker när man har sånt läge att lansera något bra?

Så min fråga:

Kommer det finnas stöd för Exchange-konton i kommande uppdateringar?
    Kommer man kunna använda er telefonbok och synca den mot Exchange-server?

8. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kan du hitta andra tråden som handlar om eduroam och där kan vi nog hjälpa dig, min nexus kopplar sig upp fint med eap, utan och med certifikat man behöver skriva namn@hogskolans domän

och anonymus@samma domän och sitt lösenord, kola detta http://www.annehelmond.nl/2010/01/27/connecting-to-eduroam-via-android-with-uva-credentials/
    men vi kan ta resten i den tråden
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=7737&highlight=eduroam
    eller
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=1565&page=3&highlight=eduroam
    en guide kan du kolla och berätta om det är samma på x10
    http://www.oucs.ox.ac.uk/network/wireless/services/eduroam/android/

Last edited: 12 apr 2010
  9. beam

beam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Jo har hittat dom

men problemet är att det bara finns TLS i X10, och vårat (KTH) inlogging system stödjer inte det utan det måste vara PEAP...

Och SE har tagit bort det ur sin Android på X10.

/B

/Niclas

10. beam

beam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fråga:
    Hej

Tack för svaret

Men det duger inte, jag har inte köpt en nalle för 5000 som bara funkar 1/2 vägs

Så jag hoppas detta är ett dåligt skämt eller en miss av SE

Då android stödjer dom andra möjligheterna så fattar jag inte varför SE inte valt att slå på dom
    Trodde i min enfald att SE X10 var en ”enterprise” produkt
    Men uppenbarligen så gör dom samma misstag som med X1
    Så jag hoppas att du för detta vidare till någon

http://www.eduroam.org/ som du kan se på länken så är det ett av världen största trådlösa nät med kopplingar till Högskolor & Universitet i EU Kanada ASIEN & Australien

SVAR:

Hej Niclas!

Vi tackar för er feedback angående detta och har fört era synpunkter vidare till berörd instans inom Sony Ericsson.

Med vänliga hälsningar,
    /Thorleif

11. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag undrade varför personer jag pratade med ibland upplevde eko samt att blåtandsanvändning ibland sprakade, vid telefonpratande. Att jag redan har den senaste versionen gör väl att jag får lämna in den.

Hej !

Vi beklagar problemet ni upplever med er Sony Ericsson X10.

Vi rekommenderar i första hand att ni gör en uppdatering av programvaran i er telefon. Ni kan uppdatera programvaran genom Update Service som ni kan ladda ner via följande sida:

http://www.sonyericsson.com/cws/support/softwaredownloads/detailed/updateservice/?cc=se&lc=sv

Om en uppdatering inte avhjälper felet eller om det inte är möjligt att genomföra uppdateringen så bör telefonen undersökas av en tekniker hos ett av våra auktoriserade serviceombud för att göra det möjligt att finna felet, vad som orsakar det, och hur man skall lösa det åt er.

För att få telefonen inskickad till ett av våra serviceombud bör ni kontakta er återförsäljare.

Ni kan även ringa Sony Ericsson Contact Center på telefon 013 - 24 45 00, för att få information om ett serviceombud nära er.

Med vänliga hälsningar,
    /Daniel

12. bosse11

bosse11 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab-S 10.5 (T805)
    Detdär får väl halvt anses vara ett tillkännagivande att det är något fel på hårdvaran i telefonen och inte mjukvaran enligt mig...

13. King Cannon

King Cannon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kopierar in ett inlägg som jag postade på en annan tråd, inte alla vet att den här supporten finns, kan vara ett bra alternativ om man vill ha svar direkt.

SE har en livechat för support som är igång dygnet runt, på engelska självklart?

http://www.sonyericsson.com/services...at/disclaimer/

14. King Cannon

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kopierar in ett svar som jag gav till en kille i ett annat forum:

It seems the X10 does not directly support using it as a modem, they refer to 3rd party applications to be found on Android Market which will handle it for you. (see further down in this post)

I suggest you download PC Companion from http://www.sonyericsson.com/cws/support/phones/topic/pccompanion/xperiax10?cc=gb&lc=en
    Seems to be an overall good software to have as a X10 user. Sort of like PC Suite, but for X10.

In settings for PC Companion there is a tickbox that says "Allow updates when the phone is used a a modem", seems to me as if there are plans to include modem app later on.

As I mentioned, it seems it will come eventually, this is a general Android-question as I see people with other Android-phones asking the same question.
    Rumour has it that there will be an official Android-app before July, but that is just an internet rumour.

Until then, try downloading "PDAnet" from Android Market, haven't tried it myself but it seems to work for other users, this might do the trick until they release an official app.
    PDAnet supports both USB and Bluetooth connection and does not require any hacking into the phone's firmware, it's just a regular app. It does however require software to be downloaded and installed on your PC.

RNDIS is another application which requires no software on your computer, plug in your USB and you should be good to go, this does not support Bluetooth though.

Once you got it working I would suggest you go to speedtest.net or some other site to test your connection. just so you're sure you got a decent bandwidth. www.speedtest.net works fine for this purpose.

Hope some of this was helpful to you. Good luck!

15. coopdeo

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

PDAnet vill ha Android 2.x för att fungera med Blåtand, alltså funkar det bara med USB på den också med X10.

16. coopdeo

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu lämnade jag in min mobil på OnOff. Jag håller er underrättade.

17. tlubtu

tlubtu Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Ställde frågan om problemet med tangenten "a" i horisontalläge och fick detta svaret:

"Hej Per!

Vi beklagar problemet med din Sony Ericsson Xperia X10.

Detta problem har att göra med mjukvaran i telefonen och vi arbetar på en uppdatering till telefonen som förbättrar bland annat tangentbordet.
    I dagsläget har vi ingen information om när en uppdateringen blir tillgänglig men det du kan prova tills dess är att installera något annat tangentbord som t.ex "Smart Keyboard" men observera att denna mjukvara inte är supporterad av Sony Ericsson.

Med vänliga hälsningar,
    /Rickard
    Sony Ericsson Contact Center"

18. King Cannon

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag ringde supporten idag för att jag ville vara säker på att jag, när jag åker utomlands, inte har igång en massa data-trafik eftersom mitt avtal ger mig fri data i Sverige, men inte utomlands och om jag håller på och struttar runt online som härhemma så lär jag få sälja huset i maj.
    Jag fick för mig att det räckte att man inte tillät Roaming på telefonen så skulle det räcka, men han på supporten sa att jag också måste stänga av MMS & Data trafik under Mobila Nätverk under settings.

Stämmer verkligen detta? Är det inte roaming som är just att hämta data när man är utanför sin hemma-arena och om jag inte tillåter det då jag kopplar upp mot utländska operatörer så borde det vara ok tycker man.

Jag ställer frågan här dels för att jag litar mer på er än på supporten, dels så kan det vara intressant att man får felaktiga svar (om så nu är fallet) av supporten.

19. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Blåtandsklockorna

Frågade om/när SE blåtandskloclor kommer fungera ihop med X10.
    Som vanligt ett svävande svar...

Svar:

Hej!

Vi kan dessvärre i dagsläget ej garantera full kompabilitet mellan Sony Ericsson Xperia X10 samt våra bluetoothklockor.
    Hur vida det kan bli aktuellt i framtiden har vi i dagsläget dessvärre ingen information om.

20. # brorzan

# brorzan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det finns en app för det här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=4441100

Tyvärr kräver den 2.x, så jag får köra den på min Legend tills X10:an blir uppdaterad.