Tråden för Gmail

Diskussion i 'Applikationer' startad av Swedroid, 31 jan 2023.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    I den här tråden diskuteras allt som rör Google mailtjänst.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Screenshot_20230131-104442_Gmail_2.jpg

    Under inställningar för GMail kan man nu aktivera "Spåra försändelser". Det är inte aktiverat som standard.

    Om öppnar ett mail med ett trackignummer skall klienten fråga om man vill aktivera spårning också, påstås det.

    Har inget paket på väg. Lite oklart vilka speditionsbolag det funkar med, men Postnord borde väl fungera.
     
    fredrik.m.hansson, frassedylan och katho gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag ser inte det valet i Gmails inställningar i webbläsaren. Är det något som bara funkar i appen så länge, eller som rullas ut långsamt till konton? (Jag ska kolla i Gmail-appen på telefonen senare). Eller kan du ha aktiverat experimentella funktioner, och att spårningen dyker upp via den funktionen?

    Nu när vi har en tråd om Gmail, så kan jag passa på att lyfta ett problem i min vardag:
    Jag tycker Gmail-appen är ganska jobbig; minsta feltryck kan leda till stor oreda. Jag har mycket olästa mail, som jag läser ikapp vissa perioder. Minsta feltryck så att ett oläst mail blir markerat som läst av misstag skulle skapa kaos i min inkorg då jag antagligen får svårt att hitta just det mailet i den stora massan, om jag ens märker misstaget. Det går ju att swipa av misstag, trycka av misstag på grejer osv, Gmail har mycket knappar här och var. Ett sånt misstag i t.ex. en chattapp (Facebook Messenger, Android Messages) blir inga större problem, det är ju bara att leta upp konversationen igen hyfsat enkelt, men i Gmail blir det bara en stor röra. Jag undviker därför att läsa mail på ställen där risken är att jag blir störd, typ ute bland folk, eller om det finns risk att jag tappar fokus och inte ser vad jag trycker på. Jag gör det istället i lugn och ro hemma, vilket gör att jag bygger upp mycket olästa mail under en period. Om det regnar och jag är utomhus så skulle Gmail vara den absolut sista appen jag öppnar i en sån miljö, till exempel, pga risken för feltryck.
    Ingen som känner igen sig tro? ;)
    Finns det någon lösning på detta problem? Jag hade ju verkligen älskat om det gick att öppna Gmail i något slags "skrivskyddat läge", där jag kan läsa mail men ingenting kommer ändras, och helst att mail inte ens markeras som lästa när jag öppnat dem, så inga förändringar sparas under den sessionen när jag valt skrivskyddat läge.
    Det finns inte som standard i Googles Gmail-app (eller på gmail.com) misstänker jag, man skulle behöva en tredjepartslösning eller?
    När jag tänker efter så är Gmail den app där ett oavsiktligt knapptryck blir allra mest jobbigt, av alla appar på min telefon.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nä, jag ser den inte på webben heller. Jag får bara upp den på telefonen. Dvs starta gmail-klienten->inställningar->avancerade inställningar sedan ligger den där.

    Lite märkligt, men jag tippar att det sparkar igång på webben med om man bara aktiverat funktionen.
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Jag tycker inte alls att Gmail-appen är så bökig, jag använder den ständigt.

    Mitt tips, kontrollera dina inställningar och testa olika inställningar tills du hittar det som passar dig, standardinställningarna funkar uppenbarligen inget vidare för dig.

    Dessutom finns det i menyn i varje öppnat mail ett alternativ "Markera som oläst härifrån" så kan du återställa mail som olästa.
     
    katho gillar detta.
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag tycker det låter som du använder appen på fel sätt.

    Varför har du inkorgen full av en mix av lästa och olästa mail? Jag har inte ens 10 lästa mail i inkorgen, allt annat ligger under olika etiketter. Ordning och reda.

    Etiketter och regler för att automatiskt tilldela etiketter är i alla några av de saker jag uppskattar mest med Gmail.

    Några exempel:
    Jag har en etikett jag kallar "Reklam", där hamnar såna grejer man får från diverse butikskedjor man är medlem i (via regler alltså, inte manuellt). Jag har ställt in att dessa direkt tas bort från etiketten Inkorgen, så de syns bara under etiketten reklam.

    Jag har stängt av notiser på mobilen för Inkorgen, istället har jag en etikett som heter Notifiera i mobilen som har jag satt upp regler för. I princip är det bara mail från familjen som notifieras i mobilen.

    Jag har en etikett som heter Missad filtrering, dit flyttar jag mail som borde ha hamnat under nån annan etikett, så jag kan justera mina regler.

    Det enda kruxet är väl att regler är svårt att ställa in från appen (jag vet inte ens om det går, jag har alltid ordnat dem i webbläsaren).
     
    katho och Asawi gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag ser faktiskt inte riktigt de problem TS verkar uppleva.
    Man kan ju till exempel ställa in vad som ska hända när man sveper för att minska riskerna. Själv har jag ställt in så att svep från höger inte påverkar eposten i listan. Detta då jag använder svep från höger för att backa rent allmänt i mobilen och då hände det (innan jag avaktiverade det i Gmail) att jag på grund av felplacering/klantighet istället arkiverade epost.
    Vad jag också gör ganska mycket är det som @Nerre@Nerre är inne på: Jag flyttar viss epost till en annan mapp tämligen omgående. Läst eller oläst. Till exempel blir det ibland väldigt mycket rörande en förening jag är med i. Då suckar jag, långtrycker och kör "flytta" till en särskild mapp där bara epost rörande föreningen finns och tar itu med det när jag har ork. Har jag inte öppnat eposten ligger den som oöppnad även efter flytten. Jag kan enkelt se vilka mappar som har oläst epost.
     
    katho och jnsson gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    "TS", jag är ju inte trådskaparen hehe.. Men tack båda två för era svar!
    Jag använder redan etiketter i gmail, och jag har tre inkorgar, Primary, Promotions, Forums tror jag de heter. Jag får bara notiser för den primära inkorgen i telefonen. Har även skapat ett gäng filtar som hjälper till att flytta mail rätt, och att markera vissa kvitto-mail och liknande som lästa automatiskt. Svep-gesterna tror jag är avstängda för mig numera.
    Så egentligen har jag redan utforskat sånt där.
    Jag vill gärna ha mailen kvar i inkorgarna (mina tre inkorgar), både lästa och olästa mail, jag vill inte flytta lästa mail därifrån, det upplever jag skulle vara bökigt. Istället är det enkelt att skriva som sökterm i Gmail "is:unread" så får jag upp alla olästa mail i en lång lista, så det är rätt smidigt att jobba av dem i tur och ordning egentligen.
    Problemet är nog snarare att jag inte riktigt litar på gmail. Under alla år jag använt tjänsten så har det några fåtal gånger hänt märkliga grejer, jag minns en gång ett oläst mail som helt plötsligt var markerat som läst, trots att jag är helt säker på att jag aldrig öppnade det. Och nån enstaka gång har det hänt att jag tryckt "Markera som oläst" och en stund senare ligger mailet där fortfarande markerat som läst. Det är jättefå tillfällen utspritt under flera år som sagt, men sånt har ändå fått mig att endast vilja röra appen (eller webbsidan) i lugn och ro under perfekta förhållanden, för att inte riskera oavsiktliga tryckningar eller misstag. Nåväl, jag har jobbat av de flesta mailen nu, och lyckats få bukt med mina tvångstankar i denna fråga. Så problemet är inte särskilt stort längre ;-)
    Men jag hade ändå önskat ett "skrivskyddat" läge, där jag kan läsa exakt vad jag vill, utan att sen behöva kontrollera att "Markera som oläst" verkligen gjort sitt jobb.
     
  9. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Om jag tar bort en epost-adress, hur länge ligger den i karantän innan man kan välja den igen? Någon som vet?
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har för mig att jag för många år sedan hörde att Google inte återanvänder epostadresser. Men det var som sagt många år sedan, så det kanske ändrats.
     
  11. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Aj då, det var ju tråkigt att höra.
    Eller det kanske är bra generellt men tråkigt i detta specifika fall...
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Beskriv gärna vad för situation du syftar på.
    Om du fortfarande har tillgång till kontot, så kan du ju rensa det på innehåll ifall du behöver en nystart av något skäl.
    Om det är ett konto du inte längre har tillgång till, så kan nämnas att Google-konton mig veterligen inte raderas efter en viss period, däremot kan en del innehåll såsom Gmail/Drive/Photos raderas efter två års inaktivitet. Du borde kunna skaffa dig åtkomst på nytt med hjälp av Googles återställningstjänst, ifall kontot fortfarande finns kvar och om du glömt lösenordet.
    Om du däremot tagit bort ett konto som tillhört dig, och kontot numera är helt borttaget (dvs ev. period för att ångra sig har gått ut), så ska det vara som nämnts ovan, ett sånt konto går inte att återskapa med samma epostadress.
     
  13. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    För att göra en lång historia kort.
    När min son föddes skaffade jag en framtida epost-adress till honom.
    Inte den bästa, men en ok adress.

    Men jag slarvade med att lägga in telefonnr, sekundär epost-adress mm, så när jag för någon vecka sedan skulle logga in så hade jag totalt glömt lösenordet. Fanns inget sätt att komma in.
    När jag kryssade i att jag glömt lösenordet så fick jag svara på några frågor och tillslut stod det att en kod var skickad till mailen. Men jag kommer ju inte in...

    Hade kopplat ihop adressen via Family Link, men där kom jag inte heller in. Men jag kunde ta bort adressen, så jag tänkte om jag kan ta bort en och att det sedan går att återskapa den alternativt att jag tar den när den släpps från karantän (vilket den nu inte verkar göra...)

    Men kan ej återskapa kontot så det verkar vara förlorat.

    Jag vet, dumt av mig. Men nu är vi här...
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Du skriver: "Men jag kunde ta bort adressen". Jag förstår inte vad du syftar på där. Har du raderat hela kontot? Det låter väldigt osannolikt, det går ju knappast att radera kontot om du inte ens lyckats logga in på det. Eller har du bara tagit bort kontot från Family Link, menar du så? I så fall finns ju själva kontot fortfarande kvar.

    Vad är situationen idag, finns kontot kvar eller har du lyckats radera det på något sätt?

    Om en kod är skickad via mail, så låter det som att den skickats till någon återställningsadress, som du kanske glömt att du lagt in. Du får fundera på vilken adress det skulle vara. Jag tror inte att Google skulle skicka koden till den adress du är utelåst från.

    Att någon glömt lösenordet är ju - tyvärr - något som händer titt som tätt. Google och andra företag bör ha rutiner för att ge tillbaka åtkomst, man brukar då behöva besvara ett stort antal frågor, ibland behöva skicka in kopia av id-handling, kanske behöva vänta en period. Du borde testa på nytt att följa deras steg-för-steg-guide för glömt lösenord. Om de kräver bild på id-kort så blir det kanske svårt om kontot finns i sonens namn, men det kanske går att lösa på något sätt.

    Hur länge sedan är det du skapade kontot, och när var du inloggad på det senast?
    Det finns ingen enhet, typ telefon eller platta, som fortfarande är inloggad på kontot?

    Som sista tips, jag tycker ju det skulle vara osannolikt att du valt ett helt slumpmässigt lösenord och sedan glömt bort det utan att skriva upp det någonstans. Det känns rent logiskt som att du borde tänkt ut något lösenord som inte är helt främmande, antingen något du tänker skulle passa till sonen, eller en variant av dina egna lösenord. Du kanske redan har testat mycket, men om du verkligen rannsakar din hjärna så tänker jag att du borde kunna komma på någon ledtråd. Jag antar att du har kollat autofyll i Chrome och liknande ställen där man kan spara sina lösenord?
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har ett lite jobbigt problem med notifikationer i Gmail på min Pixel 6a. Ibland får jag dom efter 10-15 minuter, ibland tar det timmar och ibland får jag det inte alls utan att öppna Gmail.
    Kör en Motorola Android 12 parallellt på samma Googlekonto. Där får jag alltid notifikation efter några få minuter. Lite jobbigt att inte veta om man fått mail eller ej när man inte har med sig Motorolaluren.

    Jag har testat alla möliga varianter av inställningar utan att komma till rätta med det.
    Sättet jag testar det på är att skicka mail från min Telia adress, och/eller @mail.com adress på datorn, till min Gmail.

    Någon som vet om det mest sannolikt kan vara ett Pixel 6a-, Android 13- eller Google problem?

    Jag har det för mig att det fungerade helt fint i början när Pixel 6a var ny, men efter någon uppdatering började det trilskas. Vet ej med säkerhet vilken uppdatering, men jag tror det var en till Gmail appen.
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Hur viktigt kan det vara, jag tycker att det är skönt att slippa veta att det kommit mail... :)

    Jag skulle tippa på att du behöver stänga av strömsparfunktioner för Gmail i luren!
     
    katho gillar detta.
  17. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Nej, jag har provat med alla (o)logiska lösenord, men det är glömt.

    Ja, det går att ta bort ett konto via Family Link om man är ansvarig för gruppen. Även om man inte är inloggad på kontot.
    Det får jag också bekräftat om jag försöker logga in på kontot (när jag skriver in mailadressen). Där står det att kontot är borttaget.

    Koden är inte heller skickas till någon återställningsadress (antagligen för att jag inte konfigurerat kontot med det).

    Jaja, jag kanske får se adressen som förloras och stå mitt kast...

    Ibland gör man dumma saker...
     
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Du har väl gjort en hel del strömsparinställningar har jag för mig läst. Låt det vara (mail kan väl inte vara livsviktigt), öppna appen eller justera steömsparfunktioner.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Inne i Family Link har du alltså tryckt på att radera kontot, och nu verkar det borttaget?

    Det var ju väldigt synd. Jag hittar nämligen att det är möjligt att göra en lösenordsåterställning för ett barns konto, just inne i Family Link-appen.
     
  20. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja, nu är det raderat.

    Hittar du? Jag letade och letade utan att hitta något...:ehm: