Tråden för Google WiFi & Nest WiFi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker det är lite synd att ethernetuttaget försvann i åtkomstpunkterna, men jag antar att man bara kan utöka med flera Nest Router i sådana fall?
     
  2. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Beställde en i helgen, beräknad leverans nästa vecka.

    Har en Google Wifi idag som jag tänkte använda som accesspunkt i gästrummet där täckningen är sådär. Återkommer när grejerna är upp och snurrar.
     
    FpZP% och bernard gillar detta.
  3. davidguate

    davidguate Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    jag funderar på att köpa Google Nest Wifi till lägenheten, problemet dock är i väggen finns det endast ett Com Hem-uttag med tre hål :mad: hur löser man problemet?? Tack på förhand!!
     
  4. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Lobbar för att föreningen skaffar fiber eller om man bestämmer själv fixar fiber :P
    Annars får du sätta en ComHem router emellan.
     
    davidguate och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kommer inte runt att du behöver ett modem du ställer in på "bryggat läge". Sedna ansluter du bara Nest Wifi Routern och kör på som vanligt.
     
    davidguate gillar detta.
  6. davidguate

    davidguate Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad najs, tack för tipset då kommer jag testa. Har nämligen uppkopplings problem med 2 Lenovo smart screen, chrome cast och 3 google mini hemma plus allt annat som kopplar upp sig på en 5 års gammal router.
     
    bernard gillar detta.
  7. aspergillus

    aspergillus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Har funderat en längre tid på meshnätverk och bestämt mig för google mesh, då det verkar vara enkelt och smidigt. Kom till skott och beställde ett google wifi trepack, när proshop hade googlehelg förra veckan. Först dä'refter inser jag att det finns en nyare variant, nest wifi...

    Ska jag skicka tillbaka google wifit och köra NEst router + point istället?

    Bor i trevånings radhus med träväggar, routern står på nedervåningen.

    Ska försörjas:
    Telefoner och chromecasts på alla plan, samt ps4 och två pc på mellanplan. Det gamla wifit har funkat skapligt dit, så verkar inte ha något extrembehov... (Upplever mer brister i uppkoppling mot telefonerna)

    Tankar:
    gw: en puck på varje våning, det finns hemma hemma...
    nw: snabbare (routern) - men räcker den en trappa upp? (Hur långt kan det vara mellan punkterna?) Inbygd högtalare hade varit ett plus om det fanns på routern, men är inte nödvändigt

    Är Nest wifit så mycket bättre att det är värt mecket att skicka tillbaka gw-t?
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Om jag förstått rätt så finns möjlighet att dra kabel till Google Wifi men saknas på Nest. Det kan vara en fördel om du har möjlighet att dra kabel. Kabel ger ofta bättre prestanda och stabilitet.
     
    aspergillus gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man kan skapa en mesh mellan två stycken (eller fler) Nest WiFi Router också: Hardwire Google Nest Wifi routers, Google Wifi points and other devices - Google Wifi Help

    Dvs om man inte behöver Nest-högtalarfunktionaliteten så bör det fungera fint att skapa ett nätverk både trådlöst och med kabel mellan flera Nest WiFi Router-enheter.
     
    Buzz gillar detta.
  10. bkam

    bkam Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nån annan som får samma konstiga värden när ni testar era hastigheter
    Kör jag testen i nest wifi får jag alltid max 300/50
    Dom snabba tester grå emot Tele2 servern och då får jag alltid max men alla andra jag testar emot ger så kassa värden men upp fungar nästa alltid till max

    [​IMG]
     

    Bifogade filer:

  11. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Fick hem min Nest Router (NR) i tisdags.

    Plockade bort Google Wifi'n (GW) och kopplade in NR med tråd mot min Telia Router.
    Inga konstigheter med att sätta upp den och få den att fungera.

    Sprang dock på patrull initialt när jag skulle lägga till GW som åtkomstpunkt, den hittade den inte men efter ha gjort två (?) fabriksåterställningar hittade jag den och kunde lägga till den.

    Har testat mot bredbandskollen och låg tidigare med enbart GW runt 120/110 Mbit/s, svarstider runt 0,8 ms.

    Nu fick jag följande resultat ansluten till NR:
    Screenshot_20200514-093733~2.jpg

    Och följande ansluten till GW som otrådad åtkomstpunkt:
    Screenshot_20200514-093741~2.jpg
     
    FpZP% och bernard gillar detta.
  12. gr0ove

    gr0ove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har precis installerat Nest Router med en access punkt. Dock funkar inte assistenten. När jag ska lägga till accesspunkten i Home så säger den att denna Nest Wifi inte är för ditt land. Sen när man går vidare så får man konfigurera assistenten och även prata in för att lära känna ens röst. Men sen så finns ingen assistent. Går inte att spela upp ljud eller prata med den. När man sätter i strömmen i den så pratar den dock svenska, norska mm.

    Några idéer? Fabriksåterställning kanske..
     
  13. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
  14. stefan:k

    stefan:k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Vår google nest wifi-setup har strulat enormt mycket på sista tiden. Jag kan hitta flera som verkar ha samma problem men ingen bra lösning - någon här som kan hjälpa?

    Det som händer är att enheter som ansluter via wifi tappar kontakten. Det gäller telefoner, windowsplattor, macar. Wifi verkar uppkopplat på enheten, men inget internet. Det varar en stund, svårt att kvantifiera hur länge. Ofta funkar det igen när jag stänger av wifi på enheten och sätter på igen, så att det får ansluta till wifit.

    Vi har en nest router och en nest mini åtkomstpunkt i vårt system, anslutet till fiber.

    Ingen indikation på att vi har problem med internet in i huset (via fiber). Just nu är inte resten av familjen (även jag) så nöjda med att jag bytte ut det fem år gamla apple-systemet mot ett google wifi nest, som jag tänkte skulle vara stabilt och tryggt när större delen av familjen pluggat/jobbat hemifrån i vår.
     
    Messier1994 gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Antar att du testat klassikern med att fabriksåterställa och konfigurera från scratch?

    Det är ett inte helt ovanligt problem:

    En enkel sak att testa, som egentligen inte borde ha betydelse, är att byta DNS:

    From the Google Wifi app > Settings Tab (3 dots and a gear) > Network & General > Advanced Networking > DNS > select either “ISP’s DNS” or “Custom” if you select Custom we recommend putting these - on primary server put in 8.8.8.8, secondary server put in 8.8.4.4 > Save


    Alterantivt 1.1.1.1 samt 1.1.1.2 (Cloudflare i stället för Google).
     
    Messier1994 gillar detta.
  16. stefan:k

    stefan:k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Nope, du får komma ihåg att jag har använt apples wifi (och andra produkter) i många år, då har jag aldrig behövt göra något sådant. Det har bara funkat ;-). Är det standard att man behöver fabrikståterställa med jämna mellanrum?
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, men vid felsökning brukar det var en standardprocedur, då det går rätt fort om man ändå bara kör med standardinställningarna.

    Inget som skall göras regelbundet däremot, utan endast i samband med felsökningen.
     
  18. Karlstein

    Karlstein Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag vet att liknande fråga ställt tidigare i tråden, men vill bara vara säker innan man beställer. Har idag 3 "gamla" Google wifi puckar. Och behöver 1 st till. Fungerar det då att jag istället bör köpa 1 ny best router så har jag då 4 åtkomstpunkter? Alternstivet är ju att köpa 1 ny google router (gamla modellen)
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du vill ha bättre prestanda i nätverket kan du köpa en nest router, och sedan använda de befintliga enheterna som accesspunkter. Nest router är kraftfullare än Google WiFi-puckarna, så det blir en enkel/smidig uppgradering.

    Vore för övrigt kul om du kör lite tester innan och efter bytet :)
     
  20. Rapnuzel

    Rapnuzel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePLus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePLus 6T
    Tjena.

    Fick precis hem min nest router plus 2 puckar. Insåg rätt snabbt att jag behövde en till router.
    Så där är vi nu. 2 nest routrar och 2 puckar.
    Problemet/frågorna på det är följande.

    Jag youtubade en hel del reviews innan jag köpte och tyckte mkt pekade på att Nest har riktigt bra täckning. Så var inte fallet. En router på nedervåning kunde inte leverera knappt nånting till övervåning. Därav köpte jag 2 och drog kabel mellan.
    Upplever ni samma sak att en Nest router faktiskt verkar ha sämre räckvidd än en vanlig router med antenner?

    Tidigare hade jag Asus routrar och körde AIMesh. Gick sådär. Kunde inte hantera alla google assistenter och chromecasts vi har hemma, därav bytet till nest nu då. Och här märker jag skillnad. Nest kan absolut hantera allt....än så länge utan att nån enhet tappat kontakt eller på nåt sätt inte kunna ansluta sig längre.
    MEN, jag kan aldrig se vilken enhet som är ansluten till vilken av mina nest routrar, så jag vet inte om dom har bästa möjliga anslutning eller om det är på håret för vissa enheter. Med asus kunde jag lätt se precis vilken enhet som var ansluten till vilken router i meshsystemet och därmed förstå om det blivit nå tok, samt om den låg på 2,4Ghz bandet eller 5Ghz. Kan man inte se sånt med Nest? Om min chromecast på övervåningen är ansluten till routern uppe på 5Ghz, eller om den ligger och svettas med anslutningen till den nedre primärar routern på 2,4.

    Sen enligt reviews så ska nest fungerar precis som min gamla Asus AiMesh att den pucken/routern längst bort ansluter till den närmaste pucken/routern som i sin tur går vidare till den närmaste pucken/router och sen den vägen fram till primära routern. Den nedre routern är primär, sen kabel till den övre. Sen har jag 2 extra puckar, men ritade bild så här bara för sakens skull.

    Untitled-1.jpg

    Jag satte en puck på övervåningen och fick svag anslutning oavsett vart den är. Jag ställde den 2cm från routern uppe där men fick ändå svag anslutning. Då tog jag med den ner till primära routern å ställde den bredvid och fick då mycket bra anslutning. Så hur jag än gör med puckarna så vill dom INTE gå vi den sekundära routern som har kabel och perfekt signal, även om jag ställer dom bredvid.
    Mitt system jobbar såhär tydligen.

    Untitled-2.jpg
    Det är ett väldigt dåligt sätt att få bra täckning i ett hus om alla puckar ändå måste stå väldigt nära den primära routern trots att man har en till router med kabel.
    Eller kan det vara så att puckarna måste stå ännu längre ifrån för att släppa den primära routern och ansluta till närmaste puck/router istället?
    Just nu har jag Router nere, kabel till router upp och en puck i ena dotterns rum....den pucken har svag signal trots att sekundära routern med kabel står 5 meter ifrån, en trävägg mellan, och den primära router står på nedervåning mkt längre bort.
    "Garaget" står precis bredvid primära routern just nu, därav mycket bra anslutning

    sdv.jpg

    Det var det jag hade funderingar på angående Nest.
    Hoppas det finns nån med lite input eller tips på det.
    Tack för mig.