Tråden för Google WiFi & Nest WiFi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

  1. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Skulle inte tro det - Google rekommenderar att första pucken är master och eventuell switch ska kopplas in i denna på LAN-sidan. sen ska du kunna koppla slavpuckarna till nätverksuttag i huset.

    Så Telia router (som måste bryggas av Telia) - > puck 1 WAN -> puck 1 LAN till switch som tänder övriga uttag. Puck 2 och tre ska anslutas med sina WAN portar till nätverksuttagen.
     
    bernard gillar detta.
  2. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    En lite mer avancerad nätverksfråga:

    Jag har fyra Netgear GS108T switchar hemma för att kunna köra Telia fiber med IP-TV och IP-telefoni.

    nuvarande setup kör all trafik in på en port, internet ut på en in i brandväggen som skickar in LAN på en tredje port. sen kör jag taggat nät i hela huset mellan switcharna.

    På det sättet kan jag plocka ut IP-TV otaggat på en specifik port på de ställen det står boxar, vilket har fungerat bra.

    Trodde i min enfald att man skulle kunna sätta primära Google wifi istället för nuvarande brandvägg så skulle allt bara fungera, men det som händer är att TV-boxarna börjar klaga på att de inte får broadcastpaket längre.

    Någon som vet om Google har sönder nåt i nätet för dessa switchar? Har läst på så långt att jag vet att om man ska koppla in efterföljande wifipunkterna via sladd så måste BPDU Flooding vara påslaget i STM inställningarna för varje switch. Men om google wifi har sönder IP-TV-paketen trots att de inte ens ligger på samma VLAN kommer man ju inte att kunna använda dem i min konfiguration..
     
  3. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Nu är jag ute och vitt spekulerar här men kan det vara så att IP-TV-paketen går på speciella portar som du måste öppna i Google WiFi?
     
  4. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Osäker på benämningen - trodde som sagt att switcharna skulle ta hand om alla paket från VLAN som inte hör till det som google wifi levererar på sin LAN-sida. Så verkar det fungera med min nuvarande brandvägg.
     
  5. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Och som svar på min egen fråga så verkar det räcka med att enabla BPDU flooding i switcharna. Nu har jag kört någon timme och bootat om TV-boxarna utan klagomål. Så jag har en puck vid inkommande fiber och två slavpuckar ansluta med tråd på strategiska ställen i huset. Återstår att se om wifit blir fantastiskt nu :D
     
    bernard och eb- gillar detta.
  6. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Efter några dagar så är jag väl i stort nöjd. De flesta enheter beter sig fint och får bra prestanda, men min Oneplus 3T byter inte accesspunkt i tid, utan hänger gärna kvar för länge på dålig signal med usel prestanda som följd.

    Någon som upplevt det med oneplus och google wifi och löst det?

    EDIT: Verkar som ett utbrett problem
    https://forums.oneplus.net/threads/google-wifi-problems-with-oos-5-0-1.743587/
     
    Last edited: 10 jan 2018
    bernard gillar detta.
  7. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Har en OP5 och jag upplever att den tar lite tid på sig att byta, å andra sidan har jag inte testat med någon annan enhet om det är samma för dem.
    Jag tycker inte det är jättejobbigt att "tända & släcka" wifit på OP5 för att den skall uppdatera sig till den närmaste APn.
     
  8. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Ok, verkar ju vara samma problem - visst, det är av kategorin i-landsproblem, men Pixel 2 XL fungerar klockrent och jag hade ju trott att Google skulle ha någon form av lösning i sitt mesh-tänk för detta scenario.
     
  9. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Kan tillägga att jag tycker OP är rätt känslig vid alla möjliga wifi-nätverk. Här på mitt jobb så har kommunen öppet nät som man måste logga in sig emot. I tid och otid så tappar jag kontakten och sen får jag IP-konfigurationsfel när jag försöker återansluta. Enda som löser det är en omstart av telefonen.
    Kollegornas halvätna-äpple telefoner får aldrig dem problemen så min slutsats är att nätverkskorten i OP telefonerna är tyvärr inte av bästa kvalisorten... /:
     
  10. huffe

    huffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER


    Upplever exakt samma problem med samma sorts telefon. Skönt att inte bara jag noterat det. Satt med googlesupport och försökte få en fix men inget där.
     
  11. Psan11

    Psan11 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej
    Jag är ny på forumet och skulle vilja ställa en fråga till er. Installerade precis Google wifi med tre puckar två av dem med ethernet koppling mellan. Jag har dykt på ett litet problem som egentligen gäller min telefon, en oneplus 3t. Denna telefon har problem att koppla mellan de olika puckarna då signalstyrkan blir dålig, den verkar vänta tills signalen är så dålig att den tappar kontakten helt för att därefter koppla till den bästa pucken. Övriga telefoner och enheter funkar kanon bland annat en oneplus 5,en Sony Xperia x 1 och en iphone 6. Några funderingar kring detta? I övrigt så verkar allt fungera och det är nog det mest användarvänliga systemet jag har använt . Hoppas jag får något bra svar från alla kompetenta medlemmar i forumet.
     
  12. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Vi är flera på forumet som var upptäckt problem med just OnePlus telefoner och mesh att dem inte kopplar över tillräckligt snabbt på den bästa pucken. Jag tror det handlar om antingen dåligt nätverkskort i telefonerna eller dålig mjukvara.
     
    bernard gillar detta.
  13. Psan11

    Psan11 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Ok, har ställt frågan i oneplus community samt till deras support så får väl se vad de skriver.
     
    huffe gillar detta.
  14. Psan11

    Psan11 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Upplever exakt samma sak med min 3t. Övriga enheter funkar fint även en oneplus 5.
     
    huffe gillar detta.
  15. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Har kopplat in nätverkskabeln från routern till "globen" på första pucken. Därefter nätverkskabel från "<->" på första pucken till "globen" på andra pucken. Sedan nätverkskabel från "<->" på andra pucken till "globen" på sista pucken. Är det rätt förfarande eller hur har ni andra gjort?
     
  16. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Om jag har fattat rätt av andra svar i tråden kan man alltså INTE använda sig av sitt befintliga nätverk med router (i mitt fall tp-link ac3200) utan måste plocka bort den och istället ansluta sin 1:a puck som router? Min tanke va att använda tp-linken som LAN-switch och stänga av wifi i den och sedant koppla in Google wifi i en av tp-linkens LAN-uttag och på så sätt utöka wifi i huset men samtidigt behålla den ursprungliga LAN-konfigurationen.

    Jag har läst lite och sett att man inte kan ändra Google wifi:s ipadress. Jag har allt uppkopplat på modellen 192:168:0.x och tanken med detta var att slippa ändra alla statiska ipadresser jag satt runt om i huset.
     
    Last edited: 23 jan 2018
  17. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Du har rätt, men är jobbet så stort att bara sätta routern efter första pucken och ändra de statiska ipadresserna?
    Du måste brygga om routern så den blir switch, vissa routers har ju ett sådant läge som du bara aktiverar, eller så stänger du av wifi & dhcp på den så skall den agera switch.
     
  18. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Du behöver ju inte ansluta alla puckar med kabel. Endast pucken som fungerar som router behöver nätverksanslutas. De två andra använder trådlös uppkoppling, funkar bra för min del som inte har kablar dragna genom hela huset.
     
  19. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Nej Google rekommenderar inte att man kör med annan router för NAT.

    Jag gjorde såhär:

    Kopplade in första pucken på LAN sidan i befintligt nät och konfade upp den.

    Man kan sätta vilken LAN range man vill ha på GWifi, så jag satte samma som befintligt.

    Sen kopplade jag in GWifi först och via appen reserverade jag IP-adresserna till mina prylar med fast IP.

    Klart.
     
  20. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Absolut, men du får bäst prestanda då om du har trådat backbone. Slavpuckarna ska anslutas via sin WAN-port i det befintliga nätet. att kedja dem så att slav 2 ansluts via sin WAN port till master LAN och slav 3 WAN till slav 2 LAN på borde fungera då det ger samma effekt.