Tråden för SAS Mastercard & Eurobonus

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 17 aug 2019.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    I den här tråden diskuteras SAS betaltjänster och kreditkort med Eurobonus-poängintjäning.

    SAS Mastercard
    Hemsida: SAS EuroBonus Mastercard, kreditkort med EuroBonus-poäng
    Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sebkort.sase&hl=en
    Appstore: ‎SAS EuroBonus World Mastercard


    Eurobonus:
    Tjäna in EuroBonus-poäng | SAS
    SAS - Shoppa & tjäna EuroBonus poäng

    Webbläsartillägg som visar om en butik erbjuder poäng:
    EuroBonus Assistant

    Poängdelning:
    Point Sharing | SAS


    Boka EB-resor:
    Hitta award-resor: SAS Business award flights - Travel hacks
    Star Alliance-bokningar (kräver EB-konto): Star Alliance Award trips


    Vanliga använda förkortningar:

    BC = Businessclass
    EB = Eurobonus
    MC = Mastercard
     
    Last edited by a moderator: 3 mar 2020
    chraist gillar detta.
  2. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Kul! Har precis skaffar ett SAS Mastercard premium, som jag kombinerar med ett Amex premium.

    SAS Mastercard ska väl mest ses som ett komplement till amex, åtminstone i aspekten poäng-intjäning.

    Är ju trevligt att det funkar med samsung pay! Och mitt förtroende för SEB-kort (som ger ut SAS Mastercard) är högt. Tidigare haft SJ Mastercard som också ges ut av SEB. Inga problem och bra kundservice.

    Aningens hög årsavgift på SAS Mastercard premium, man bör räkna på om det lönar sig. För egen del är det värt det då jag har extrakort till sambon, så poängintjäningen både på Mastercard och amex blir mycket god :)
     
  3. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 848
    Mottagna gillanden:
    560

    MINA ENHETER

    Vad är poängen med att ha ett SAS MasterCard gentemot det jag har från min bank? Är redan guldmedlem i SAS då jag flyger rätt ofta i jobbet.
     
  4. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Det är väl att du får in poäng på alla inköp, främst bra om du planerar att resa för poängen.

    Rent statusmässigt är det kanske inte så attraktivt om du uppnår guld hos SAS enbart via jobbet :)
     
    lejonel gillar detta.
  5. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Aldrig riktigt förstått varför dessa kort är så populära, är det någon som kan förklara? Tycker inte Eurobonus-poängen verkar vara så användbara, åtminstone inte för mig.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Eurobonuspoäng är väl användbara för den som gillar att resa.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror på om man i regel främst flyger med Star Alliance-bolagen. Vad många gör är att de samlar eurobonuspoäng när de flyger i jobbet, som de sedan kan använda för privata resor.

    För att maximera poängintjäningen/antalet resor man kan betala för genom EB-poäng brukar det kombineras med SAS MC Premium samt Amex Premium eller Amex Elite.

    Just Amex Premium eller Elite brukar användas för att få en så kallad 2-in-one-voucher som låter en person boka en EB-resa för två till kostnaden av en. En sådan voucher får man om man spenderar 150 000 kr på kortet inom ett års tid, och för elite upp till två vouchers om man spenderar totalt 300 000 kr.

    Få använder nog poängen för att boka resor inom Norden eller Europa, då det blir rätt dålig avkastning eftersom dessa resor inte är så dyra i reda pengar. Däremot är det ju helt andra priser om man vill flyga interkontinentalt i Plus eller Business, och det är väl lite vad de flesta är ute efter skulle jag säga.

    En business till Tokyo med SAS kostar väl i regel runt 35 000 kr, och för två blir ju den summan 70 000 kr. Åker man på EB-poäng är summan 100 000 poäng T/R, har man sedan en 2-1-voucher blir det 100k poäng t/r för två personer. Det är mer realistiskt för de flesta att samla ihop 100k EB-poäng än att samla ihop 70 000 kr för ändamålet.

    Point charts | SAS

    Man är inte låst till SAS när man bokar EB-resor heller, utan det går att boka resor lite varstans i världen genom följande sajt: Star Alliance Award trips.
     
    Last edited: 17 aug 2019
    mkubisztal, Jockmokk och (deleted user) gillar detta.
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Du samlar ihop poäng som du kan resa för.
    Om man kombinerar med Amex som ger 1 för 2 voucher så är det väldigt attraktivt, förutsatt att man gillar att resa dvs
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Vet inte om det är så dålig avkastning på Europa, man måste fortfarande betala för köp då är det dumt att betala med ett vanligt bankkort när man kan få poäng och få en resa gratis på det.

    Inget Amex - Ingen gratis resa
    Med Amex - En gratis resa

    Jag har hört argument tidigare att det inte är värt om man bara kör Europa men får inte ihop det. Då man som sagt får ut något som man inte hade fått annars.
     
    Last edited: 17 aug 2019
  10. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 848
    Mottagna gillanden:
    560

    MINA ENHETER

    Statusen skiter jag fullständigt i. Är nog för gammal för det [emoji85] Tycker mest det är gött med fri tillgång till lounge och prioriterad ombordsstigning.

    Men med andra ord så får jag alltså bonuspoäng med SAS MasterCard när jag handlar på annat håll än flygresor?
     
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Svar ja
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    En del drar det till absurdum genom att betala sina övriga räkningar med kortet genom Betalo eller liknande tjänster.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, det beror på hur mycket man går in för det/vad man vill få ut av det.

    Är målet att få ut ett par bonusresor inom Europa behöver man inte heller plöja ned lika mycket tid och pengar på de dyrare korten. Kan man dessutom inte boka resor på förhand av olika anledningar, utan främst bokar i sista stund/under högsäsong, så sticker priserna iväg rejält även inom Europa, och då är poängen mycket värda.

    Men i forum som tex Businessclass verkar det som många har som hobby att samla in maximalt med poäng och sedan försöka maximera värdet på dessa genom att boka så exklusiva resor som möjligt. (Inte för att det är något fel på det, men förklarar väl varför vissa inte anser att det ger maximalt värde per poäng på resor inom Europa).
     
    Last edited: 17 aug 2019
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Ja ja alltså jag är med på att en gratis resa internationellt är bättre än en gratis resa inom Europa [emoji6]

    Menar bara att det fortfarande är så att man får något som man annars inte hade fått.

    En viktigt grej med beloppen som man måste komma upp i är att köpen räknas per kalenderår. Vi började tex i mars/april då var vi osäkra om vi skulle komma upp i beloppet för premium.
     
    bernard gillar detta.
  15. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 703
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Även jag är en förespråkare för cashback till Eurobonus då det är det bästa programmet för oss i Skandinavien när det kommer till värdet man in få tillbaka per spend.

    Något att tänka på att man kan få poäng inform av cashback vid onlineköp (som refunder). Hos exempelvis gymgrossisten får du 60p/100kr exkl moms.

    Jag kör som många SAS Amex premium och SAS Mastercard Premium.

    Min taktik är att köra Amex premium i början av året fram tills jag får min 2-4-1 voucher som @bernard@bernard berättade om tidigare.

    Undantag är när SAS MC premium kör dubbelpoäng över en helg, då blir det istället Curve 14 dagar innan dubbelpoäng för att sedan köra GBIT de dagarna det är dubbelpoäng för att maximera dagarna man kan få dubbelpoäng.

    Efter att jag tjänat in 2-4-1 vouchern så spelar det inte någon större roll vilket kort jag använder.

    Vill även säga att jag inte hade använt SAS MC premium om jag inte hade haft högsta Fly Premium statusen (ger business poängresor till priset av go hos SAS)


    Kul att denna tråd har skapats. Jag har redan fått resor värda ungefär 200000 kronor de två senaste åren genom att köra all in i eurobonus.

    Jag svarar gärna på frågor gällande Eurobonus
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  17. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 703
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
  18. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 703
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Den främsta anledningen till att jag avstår att köp biljetter inom Europa är för att flygen är så korta, samt att du sällan får en riktigt business class stol här.

    Däremot har man kunnat spara riktigt mycket pengar när man är ute sent och bokar.

    Själv reser jag mest till Asien och siktar på premiumklasserna då de ger bäst avkastning.

    Något som är värt att nämna om det redan inte har nämnts är att SAS har släppt point sharing, vilket för att en familj in samla poäng tillsammans och sedan köp biljetter tillsammans med poängen. Detta gör det mer attraktivt att inom familjen skaffa flera Amexkort för att få fler vouchers och poäng genom värvning och samtidigt kunna nyttjas alls poäng tillsammans. Detta har inte varit tillgängligt tidigare.
     
    bernard gillar detta.
  19. Endil

    Endil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nån som vet om det är möjligt att nedgradera från Premium till Classic innan 3mån prövotiden går ut och samtidigt behålla dom 12 000 EB poäng man ska få efter 3 köp?
    Eller måste man betala för 1år för att få behålla poängen?
     
  20. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 703
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Nu pratar du om både SAS MC och SAS Amex känner jag.

    För att då 12000 EB poäng behöver du göra köp för 15000kr inom 3 månader hos SAS Amex premium.

    För att få välkomstbonus för SAS MC Premium behöver du göra 3 köp.


    Du kan säga upp /nedgradera efter några månader och behålla poängen så länge de finns inne på ditt konto. Mellanskillnaden ska betalas tillbaka både på SAS amex och SAS MC om du betalat per år.