Tråden för SAS Mastercard & Eurobonus

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 17 aug 2019.

  1. the_messer

    the_messer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Själv fick jag: vi står bara för mastercarddelen av kortet, ta kontakt med SAS istället. Har skickat tillbaka o klagat på att andra fått 10k poäng o att de inte ens kan svara på mitt. Se vad de säger på det meddelandet.
     
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Har absolut ingen aning om hur deras så kallade ”algoritm” räknar ut om eller hur mycket ersättning man ska få, men jag är EBS, en spend på ca 100-150k per år på SAS MC samt haft kortet sedan det släpptes.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt att de gav EB-poäng direkt via supportfunktionen i appen. Jag fick samma svar som @the_messer@the_messer tidigare när jag kontaktade dem angående Fly Premium i allmänhet.

    Får testa igen.
     
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag påpekade mest att det man betalar för fly premium utan att kunna använda det, samt att det kan vara svårt att bibehålla sin nivå nu under covid. Beroende på hur man formulerar sig så tror jag de kan ge poäng. Att bara fråga om poäng direkt är inget jag hade kort, bättre att indirekt hinta om att man eventuellt kan tänkas sig att säga upp kortet då det inte uppfyller någon funktion just nu.
     
    bernard gillar detta.
  5. the_messer

    the_messer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Skrev också lite om att man inte kunde använda fly premium o ev förlängning osv. Var kanske för avancerat för dem. Men man vet sedan andra ett det ju verkar vara de vanliga kundtjänstlotteriet som avgör [emoji853]
     
    bernard och gneken gillar detta.
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Fram till och med sista augusti är det 20% extra eurobonus-poäng vid växling från Coop.
    SAS EuroBonus | Coop
     
    darkshippo och chhans gillar detta.
  7. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Någon som fått svar från SAS om utgångsdatumet för 2-1 vouchers förlängs pga Corona? Avbokade mina resor till USA nu men fortfarande inte fått en bekräftelse om det.. Sett att mina poäng har kommit tillbaka men inte något om att de kommer återbetala några pengar.. Kommer nog ta några månader om man läser media angående SAS men en bekräftelse vore ju nice iaf
     
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Vilken voucher? Vet att vouchers som gick ut 2019-12-31 förlängdes till sista november i år.
     
  9. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Har en voucher som går ut i december t.ex. Kommer eventuellt bli stressigt att förbruka :)
     
  10. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag har inte hört något om den som ska gå ut 2020-12-31, förhoppningsvis så förlängs även den, annars lär det för min del bli en panikbokning i december.

    Vet jag något mer om den som går i 2020-12-31 så kan jag skriva här :)
     
    erik.rahm gillar detta.
  11. the_messer

    the_messer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    För de som går ut iår har man inte sagt nått ännu. Har lite samma själv, en som går ut iår just nu uppbokad på en resa till Singapore i november. Lär ju inte bli av. Så tänkte se lite vad de säger om ev. förlängning eller så tänkte jag försöka lägga den på befintlig SAS resa till Tokyo nästa år i maj som jag kört med fly premium. Bättre att spara 20k poäng än att låta den brinna inne. Hoppas dock på förlängning.
     
    erik.rahm gillar detta.
  12. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Tänkte tipsa om att man får 1000 poäng från Hallon och just nu är det 75% rabatt i 3 månader. Vill man bara ha poängen så kostar det minsta abonnemanget 4GB surf, fria samtal och SMS kostar 24 kr/månad.
     
  13. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Skickar med länken så folk inte blir förvirrade, gäller på onlineshopping.
    https://onlineshopping.flysas.com/se/hallon/15693/
     
    darkshippo gillar detta.
  14. hiro

    hiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 9
    Hej, någon som kan ge mig lite vägledning gällande att välja kort. Har just nu enbart ett mastercard från komplett, men funderar på att byta till ett AMEX med Eurobonus. Min fru är från Kina och jag och familjen (4 pers totalt) kommer troligvis resa dit någon gång vart annat år.

    Kommer i runda slängar spendera 150-200k per år på kortet. Vad tror ni, värt att skaffa ett Amex SAS Elite?

    Jag är inte så insatt i hur flexibelt man kan boka resor och om man kan använda bonus för 1-2 pers och sedan köpa resten av biljetterna med kontanter.

    Alternativet är att att bara gå över till Blue Cashback då jag just nu känner att jag hela tiden slår i taket för mitt komplett-kort.

    Tackar för input!
     
  15. the_messer

    the_messer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Vilket kort som är bäst är lite svårt att säga med den info du anger men skulle snarare säga Amex premium än Amex Elit. För att elit ska vara värt de tycker jag att man bör spendera minst 300k per år för att få 2 vouchers. Samtidigt ska man också ha tillräckligt med poäng för att kunna nyttja 2 vouchers. Samma är om man har nytta av de 20k statuspoäng som som man får med Elit, tolkade inte de som du flög så mycket i övrigt. Skulle därför rekommendera att börja med Amex Premium.

    Gällande flexibilitet så beror det på destination och hur nära inpå man bokar och vilken klass man vill åka. Första klass till populära ställen kan vara svårt om man inte är ute i god tid.

    Går att använda en voucher på 2 pers och betala för 2 eller se till att ha 2 vouchers så det går att boka för 4. Lite hur gamla barnen är osv som avgör bästa strategin.
     
  16. hiro

    hiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 9
    Tack! Nu under småbarnsåren kommer det inte bli allt för mycket annat resande. Jag menade faktiskt Premium! Vet inte varför jag skrev Elite. Barnen är just nu 1 och 4, men det kommer ju ändras för varje år som går. :)

    Vi kör på det och testar. I värsta fall får man väl boka någon weekends här eller där med frun istället.
     
  17. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Håller med om Premium. För majoriteten så är Premium mer än tillräckligt om du Nu inte skulle behöva baspoängen man får från Elite.

    Skulle även komplettera Premium med ett vanligt SAS MC
     
    bernard gillar detta.
  18. the_messer

    the_messer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Låter som du hade tänkt rätt från början [emoji3]

    Precis, det kan definitivt bli en bra resa för dig o frun på ganska kort tid. Se bara till att du blir värvad till kortet av nån kompis och sedan vid t.ex. en Amexkampanj där man får mer poäng vid värvning osv kan du värva frun. Med SAS point sharing kan ni på så sätt få rätt bra med poäng mot er första resa.
     
    bernard gillar detta.
  19. hiro

    hiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 9
    Alternativet vore ju Amex Blue Cashback. Det ger ju några tusenlappar per år. Om Amex Premium ger oss en resa säg var 4de år kanske det vore bättre att bara få det i cash varje år istället. Men jag tänker att om man lyckad använda 2for1 borde det löna sig. Det blir nog ett tvillingkort till frun.

    Amex ska komma med en kampanj imorgon har jag sett på något annat forum. Får se vad det är.
     
  20. the_messer

    the_messer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Ifall ni bara skulle vara 2 som resor så kommer det gå snabbare än 4 år för att få ihop till en resa om ni använder kort till allt och ser till att shoppa via shoppingportalen så fort ni gör nätköp som finns med där osv. O lite andra smarta val av restauranger etc. Allt är hur man värderar att kunna flyga bra men personligen tycker jag de är mer värt än ev. cashback. För ska de vara riktigt intressant så ska man ha ett intresse av att flyga i business eller first. Att boka ekonomibiljetter för bonuspoäng som inte kostar så mycket att köpa är en mer tveksam affär.

    Precis, spännande att se vad de har på gång imorgon [emoji3]