Tråden om bensinstationsappar

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 25 dec 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Circle K släppte en rätt cool funktion för ett tag sedan, "Blippa bilen", man ska kunna köra in på bensinstationen, kamerorna registrerar ens regnummer, och det är bara att börja tanka. Gäller om man aktiverat det i deras app sedan tidigare såklart, och lagt in betalmetod och regnummer, samt aktiverat platsåtkomst för Circle K-appen (av säkerhetsskäl, så den ser att telefonen och bilen är på ungefär samma plats när den har identifierat ett regnummer). Sen tror jag att man kan välja om man ska kunna tanka direkt, eller om det ska skickas en notis som man måste svara ja på först.
    Jag har inte använt funktionen, men det låter rätt coolt. Tänkte därför att vi kunde starta en tråd där vi diskuterar bensinstationsppar i allmänhet, och vilka appar som har de bästa/smartaste funktionerna i synnerhet.
    Någon som testat ovanstående funktion? Tyvärr är det bara Circle K som har det, ej deras relaterade varumärke Ingo. Jag har ingen Circle K i närheten så ingen idé att skaffa.

    Däremot så har jag St1-appen, som även fungerar på deras relaterade varumärke Shell. Där kan jag betala med mobilen, och starta pump direkt från mobilen, vilket är smidigt då jag slipper ta fram det betalkort som jag brukar använda för bensin. Men tyvärr är funktionen rätt dåligt uttänkt, man måste göra två BankID-inloggningar innan man kan börja tanka (åtminstone för mig), de kunde rationaliserat ner det till en BankID-inloggning även om det egentligen är ganska osmidigt också. Deras app verkar lite buggig också. Eftersom det är ett onlineköp/internetköp när man betalar för tankning med en app, så är det någon särskild regel för hur belopp ska reserveras, läste jag, som skiljer sig från vanlig kortbetalning i pump. Man väljer hur stort belopp den ska reservera, och sen släpps reservationen efter tankningen - lite osmidigt eftersom det tar några sekunder extra att fundera på hur mycket den ska tillåtas reservera för ens aktuella tankbehov.

    Där jag bodde förut brukade jag tanka på Ingo, därför hade jag Ingo-konto där jag kunde se alla belopp jag tankat under ett år, väldigt smidigt (nöjde mig med Ingos webbsida, hade inte appen). Numera är det Shell som gäller för det mesta, därför har jag ST1-appen där jag kan se kvitton, förutsatt att jag använder mobilbetalning då.
    Någon av er som har app (och/eller konto) hos något av företagen, vilka fördelar ger det med konto?
    Är det något bensinföretag som har "smarta" betalfunktioner av det slag jag nämnt, förutom ST1 och Circle K då?
     
    Kristy gillar detta.
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Tanka har också en sån funktion via CarPay appen. Man öppnar appen, ser att man är på en station och väljer pump (efter att man legitimerat sig via BankID och sen är det bara tanka.

    samma sak med tvätta appen, man aktiverar en avläsning från kameran via appen när man kör fram
     
  3. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Är det bara jag eller är alla bensinmackar i samma pris efter medlemspris registrering. I min stad har vi CirkleK, St1,preem, OKQ8 och precis utanför kommunen Shell. Känns som kartellen. Men vem ska man välja med bästa pris, förmåner, rabatter, teknik, bonus och "special sauce" i soppan?
     
    ASR gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tankar på Shell med V power antar de inte har denna funktion, låter smidigt helt klart..
     
  5. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Håller med, solklart att de har blivit kartell efter kriget i Ukraina och inflationen. Alla mackar har samma pris. Tidigare kunde det skilja sig flera kronor mellan st1 och circle K men idag är det i princip samma pris
     
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Nja, fanns innan Putin went full retard. Jag fattar inte pris algoritmen, t.ex. Vaxholm har billigare soppa än städer nära E4. Men med den logiken borde en ensam mack vid okända riksvägar vara billigare men det är den inte. Det finns ingen konkurrens.
     
  7. slarre

    slarre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    2 474
    Telefon:
    Motorola Moto G84

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Jag provade Circle K:s men la ner det. Minns inte alla steg man var tvungen att gå igenom men tyckte det tog för lång tid så jag avinstallerade och återgick till vanlig kortbetalning.
    OKQ8:s tvättabonnemang funkade hyfsat men upptäckte att det inte gick att tvätta 2ggr på raken.
    Det står säkert i villkoren någonstans...
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Du testade "Blippa bilen", när tankningen ska starta helt automatiskt i princip?
    Jag trodde det skulle funka helt automatiskt, utan att man måste göra massa steg i appen (förutom första gången när man aktiverar funktionen då). Menar du att du parkerade vid pumpen och sen tog det en stund innan den automatiska logiken fattade och satte igång tankningen för dig?
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har använt blippa bilen på Circle k några gånger. Mest för att det har varit extra rabatt för ärligt talat tycker jag inte det är värst mycket smidigare. Man måste ju fortfarande gå ur bilen och tanka så att säga. Under stora introduktionshelgen sommaren 21 hände dessutom något obehagligt: det var stora problem i systemet och anslutning fungerade inte som det skulle (vilket det vittnades om runt om i landet). Jag hade kört fram och initierat men pumpen blev aldrig upplåst. Till slut gav jag upp och åkte därifrån eftersom det inte gick att avbryta för att gå över på vanlig tankning heller. Det visade sig sedan att när bilen bakom mig kom fram var pumpen minsann upplåst och vederbörande tankade på mitt konto. Nu kompenserade Circle K mig och löste det mycket bra, men rätt betänksam blev jag!
     
    Oceanic och bernard gillar detta.
  10. slarre

    slarre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    2 474
    Telefon:
    Motorola Moto G84

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Som sagt, minns inte alla moment men ja, det var "Blippa Bilen".
    Det tog lite tid innan det registrerades att jag var på plats vid pump. Sen var det något som skulle bekräftas eller godkännas.
    Dessutom får man inget papperskvitto som jag gärna vill ha då jag för in uppgifterna i min tankloggapp. Det blev lite bökigt att leta upp det i mobilen för att föra in uppgifterna.
    Jag upplevde ingen tidsvinst eller att det var mer bekvämt men det kanske bara är jag som är för gammal för sådant här. :-)
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Ingo har ju så man kan se i sitt konto (app/webbsida) hur mycket man tankat, månad för månad (antal liter, kostnad osv). Något annat företag som har det?
    Ingo låter en alltså se detta även om man tankar med ett vanligt betalkort, som man då har registrerat i sitt konto. Så jag efterfrågar om någon mer har det. ST1 och Circle K kräver väl att man betalat med appen, för att kunna få in sin historik i kontot.