Tråden om psykiska bekymmer

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Kate, 9 nov 2014.

  1. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tvivlar starkt på att det finns något bättre sätt än intyget.
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ja intyg ska man givetvis ha. Jag menade bara om det går att få något mer permanent. Det man kan få via apoteket gäller ju bara i max 30 dagar och för en enskild resa, vilket gör att man måste skaffa nya hela tiden.

    Det går inte heller att göra själv eftersom apoteket måste stämpla och det ska faxas till läkemedelsverket. Känns väldigt 80-tal tycker jag.
     
  3. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Ja det kändes lagomt 80-tal [emoji14] Finns ens fax längre?
    Vänd dig till läkaren tycker jag. De borde väl kunna skriva ngt intyg som åtminstone gäller längre än 30 dagar.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det finns och används faktiskt mer än man kan tro. Jag jobbade med logistik på ett life science företag för ett par år sedan och där kom merparten av alla orders via fax! Till saken hör också att kunderna i 9 fall av 10 var universitet.

    Varför man använder det kan jag dock inte begripa..
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Vet inte om ni snappat upp detta, det omskrevs i lokaltidningen tidigare men jag har varit lite afk så jag länkar nu. Kort beskrivning. Man dör i samband med polisingripande på psykiatricentrum där bältning ingick och där inte medicinsk personal fick delta i ingripandet. http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2759633-psyksjuk-dog-efter-polisingripande

    Det finns olika uppföljande artiklar länkade på sidan.

    Innan jag vet vad personen dog av svingar jag inte men nog har polisen begått fel
     
  6. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du måste dessutom kolla införselreglerna för landet dit du ska.
    Vissa länder tex arab länder är jätthårda medan du har friare regler till tex Spanien.

    Jag har rest med klassade och hade då apotekets intyg plus burkarna med etiketterna kvar.
    Kollade även upp landet i fråga och de hade max 2 veckors förbrukning som man fick ta med sig.
     
  7. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Såg att ngn annat skrivit om KBT och jag kan verkligen rekommendera det.
    Fick gå det genom familjeläkaren, kuratorn hade KBT utbildning.
    Jag fick själv välja vad jag ville jobba på vilket var oro och ångest (så klart)

    KBT är ju ingen quick-fix utan att man får ett verktyg som man får använda resten av sitt liv. Om man går dit och får verktygen så är det ju upp till en själv att se till att använda dem.
    Absolut inte bara till fobier utan även till ångest. För det är ju vad KBT handlar om.
    Känslor - Beteende - Tankar
    Det kostade mig inte en krona eftersom jag har frikort, annars hade det kostat mig 400kr totalt då jag gick fyra ggr.

    Jag hade väl lite försprång tack vare att ett av barnen gått på KBT för kräkfobi så jag visste lite om tekniken i sig.

    Förra kuratorn kunde bara "prata av sig-tekniken" och det hjälpte ingenting alls.
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Reser du inom schengen så ska apotekets intyg alltid räcka även om det kanske inte krävs överallt. Utanför får man kolla upp land för land. På vissa ställen kan det vara mycket hårda straff på narkotikainehav så man bör nog ta det på allvar.
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Någon som har testat stesolid eller xanor? Tänkte kolla med läkaren om han inte kan skriva ut något av det till mig. Ska tydligen ha ungefär samma effekt som sobril, men slår in snabbare. Det är inte särskilt kul att vänta en timme på att sobrilen ska slå in när man behöver den..
     
  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag tar xanor vid behov men kan tyvärr inte jämföra med exempelvis Sobril. Effekten märks av relativt snabbt. Ja tror xanor står på socialstyrelsens ajabajalista, det kan vara lite tjurigt att förnya recept så fort man får ny läkare men försök om du nu inte har lätt att bli beroende.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Den listan står även sobril på i så fall skulle jag tro. Vet inte om xanor är värre än sobril om man ser till beroende. Verkningsmekanismen är ju densamma. Däremot är det mer potent, men dosernar väl lägre också?

    Har du testat stesolid? Tycks vara det vanligaste lugnande medlet.
     
  12. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    För många år sedan hade jag xanor depå, de var väldigt svaga. 5mg kanske? Hur som helst var de väldigt bra men jag höjer varningens finger för det var inte kul att sluta med dem.
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Xanor är väldigt potent så 5mg är en hög dos.

    Får kolla med läkaren. Egentligen är jag nöjd med sobril helt och hållet förutom påslagstiden. Eftersom jag använder det som sömnmedel så blir det ibland att jag tar det i onödan för att jag vet att det tar evigheter på sig att verka

    Ingen som haft stesolid? Verkar vara det vanligaste och slår också in snabbt enligt google.
     
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Nej. Redan -99 fick jag av husläkaren utskrivet xanor pga stressintolerans, jag vill påstå att det är därför jag fortfarande tar dem. Skrevs rätt snabbt över på psykiatrin och ingen där har gjort försök att få in mig något som helst annat, bara försökt få mig att sluta.

    Tycker själv att jag inte tar dem mot vad jag tycker är ångest, dvs tunga tankar och liknande men visst, ångest är brett och ska man hårddra det så tar jag väl dem mot det. Måste aldrig ta en tablett på morgonen för att ta mig ur sängen eller med jämna mellanrum under dagen, vad jag själv då skulle tolka som beroende. Jag tar 0,5mg 0 till 2 ggr per dag. Har även varit nere på 0,25mg per tillfälle eftersom man blir trött av dem.

    Jag håller intaget så lågt som möjligt och är också lite korkad. Kan gå en hel dag med huvudvärk tills nån frågar om jag tagit en ipren och då slår det mig och jag tar en. Så är det lite grann med xanoren också, det en stund innan jag fattar att jag faktiskt kan lindra besvären

    EDIT: Jag tar inte depot
     
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    jepp jag checkade fass och de svagaste är 0.5 så mitt minne hade nästan rätt förutom decimalen ;)
    Jag har ingen erfarenhet av stesolid annat än att jag fått det på sjukan en gång. Kommer tyvärr inte ihåg hur snabbt det verkade.
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Här finns en jämförelse av bensodiazepiner. Stesolid, Xanor och Librium verkar vara grejen om man vill ha snabbverkande. Sobril står särskilt att det är segt..

    Man ser även att Xanor är 30 ggr mer potent än sobril!

    http://www.vhpharmsci.com/vhformulary/tools/benzodiazepines-comparison.htm
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tror att jag håller på att falla ned i träsket igen :( Försöker hålla emot så gott det går, men det är inte lätt. Har haft alldeles för lite att göra under julen och det brukar jag inte må bra av.

    Vilket elände det är med psykisk ohälsa. Vad har man gjort för att förtjäna det egentligen?
     
  18. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tror att vissa helt enkelt inte är ämnade att leva i den här tidsåldern. Försök att vara ute mycket. Blir du aktiverad av andra människor? Kan göra gott om man har någon att grilla en korv med en kall och klar dag :)
     
  19. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Kate: Jag ska inte komma med goda råd. Sådana tror jag man ska undvika - du vet nog bäst själv vad du behöver. däremot lyssnar jag, om du vill skriva av dig. Visst har du någon blogg någonstans som är bättre ämnad för ämnet än ett mobiltelefonforum?
     
  20. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    In i terapi med dig.