Tråden om Samsung Galaxy Note

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av behedwin, 29 sept 2011.

1. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Bra idé! Jag ska nog ta och åka och känna lite själv vid tillfälle. Dessa är dimensionerna för de två enheterna:

Galaxy Note: 141,3 x 78,2 x 11,9 mm
    Galaxy S WiFi 5.0: 146,85 x 82,95 x 9,65 mm

2. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Någon som har lust att fråga på samsung facebook vad de säger om ICS upgraderingen?

Samsung Sverige | Facebook

fick precis reda på att den kommer i blue, inte black ;) 11 november ska den tydligen skickas till mig :D

3. jlarsson1978

jlarsson1978 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

4. Nukezone

Nukezone Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Efter att ha sett Noten i ett antal videor så kan man tycka att den är lite laggig, skriver man med pennan så kommer linjen lite efter. Kan detta ha med att göra att tidigare versioner av Android än 4 inte använder grafikprocessorn för att hantera gränssnittet eller är skärmens upplösning bara så enorm att den inte orkar hänga med?

5. tjocken

tjocken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu finns det ju en egen länk på Samsung Sverige på facebook en länk till en introduktion video och även att nu på Torsdag den 27 så kommer den att lanseras officiellt i Europa!
    Längtar grymt mycket till man får reda på mer exakt då den kommer till butik. Kommer hänga på låset och bara längta!:)

6. behedwin

behedwin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

hm kommer den ha ICS

7. CEdlund

CEdlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Inte vid leverans, men jag utgår ifrån att det kommer.

8. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

9. behedwin

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det var synd. Jag velar nu lite mot nya nexus. Men Note har ju andra egenskaper som överträffar.

Hoppas ICS kommer snabbt till note, den kan behöva det för att verkligen glänsa.

Sent from Santa's batphone.

10. zeg

zeg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Velat jag också. Man tycker Noten borde få ics omgående men man vet ju aldrig.
    Vill ha Noten för den har större skärm och sd-kort plats men Nexusen ser helt klart bättre ut, snabb kamera, nfc och så ics.
    Det har nu slutat med att jag har förbokat både så får jag väll testa dom och ge frun den jag inte vill ha eller turas om lite med dom :)

11. digitalaflaesk

digitalaflaesk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

12. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

13. behedwin

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

tack för den länken.
    kul att se och den gjorde så jag började vela lite mer

är inte jätte imponerad riktigt...
    efter att ha sett nya nexus och sedan jämför med note så är frågan om det är värt att ha denna stora telefon.

stor anledning till att jag älskade noten i början var pga pennan, snabba anteckningar etc. och det känns som att det är pennan som gör telefonen speciel och det är det som gör att den är så stor "".
    annars kan man lika gärna ta nexus telfonen känns det som.

jag måste nog vänta lite och se mer reviews och se hur pennan fungerar på riktigt i praktiken och inte när de viftar runt lite.

14. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag älskar att använda Post it-lappar när jag jobbar, men det blir kluddigt och ofta himla rörigt. Detta är något jag kan tänka mig att ersätta med en telefon som Galaxy Note. Just det där att man kan skriva och rita figurer gör det så överlägset mot en telefon utan penna. Hoppas den är bra nog bara. :) Jag vill se när dom går på djupet hur det fungerar att använda pennan i olika situationer.

15. behedwin

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

precis, det är det viktigaste med note telefonen.
    PENNAN

mer reviews nu :D

16. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

För er som är lite mer intresserade av tekniken bakom så har jag hittat information om touch-chip. Samsung använder ett chip från Atmels maXTouch E Series: mXT540E.

Jag hittar inte så mycket information om chipet, men det står lite i alla fall: "The single-chip Atmel maXTouch mXT540E, also based on the 32-bit AVR architecture, provides high performance capacitive sensing for medium-sized touchscreens between 5.5 and 8.9-inches, with 540 nodes in an 18x30 electrode configuration. Applications include smaller tablets, e-book readers, and portable navigation devices."

En reflektion är att eftersom Samsung valt att använda mXT540E med 540 noder och inte tex mXT384E med 384 noder så borde ju touchen vara relativt exakt. Galaxy Note har ju en skärm på 5,3 tum, medan Atmel rekommenderar skärmar på mellan 5,5 och 8,9 tum för detta chip.

Just det här chipet går inte att läsa mer om, men det finns mer info om tre av de andra i samma serie (mXT112E, mXT224E och mXT768E) och dom kan tex registrera 4, 10 respektive 16 samtidiga punkter. Dom har en "report rate" på 250Hz, 250Hz respektive 150Hz. Det verkar vara så att ju större skärm chipet är menat för ju fler samtidiga punkter kan det klara av och ju lägre frekvens kan det läsa av dessa punkter. Detta går ju hand i hand om man tänker efter, fler punkter tar längre tid att behandla. Så mXT540E bör ju enligt detta resonemang ligga mellan 10 och 16 samtidiga punkter och mellan 150Hz och 250Hz "report rate".

Last edited: 26 okt 2011
    Fredag gillar detta.
  17. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Tror den här är ny, ytterligare en uppackning av Galaxy Note: Samsung Glaxy Note review - YouTube

Tillägg: Han går igenom lite mer om hur pennan fungerar och visar lite olika funktioner. Bästa videon hittills tycker jag, även om kvalitén på själva videon är dålig. Blev faktiskt riktigt sugen nu! :)

Last edited: 26 okt 2011
  18. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag var på Elgiganten idag och provade Samsung Galaxy S WIFI 5, den kändes bra i handen och storleken var inte ett problem. Jag har varit lite orolig att Noten kommer att vara för stor, men efter att jag provade Galaxy S WIFI så blev jag lugn. :)

Jag passade på att fråga dem om när Galaxy Note kommer att finnas till försäljning samt vilket pris den kommer att ha. Jag blev dock inte förvånad när de inte visste vad Galaxy Note är för något... Samma sak på Media Markt.
    Det var inte förrän jag sa att det är den stora telefonen som de visste vad jag pratade om, men svaret från både Elgiganten och Media Markt var att de hade ingen aning om när de kommer att få in den eller vad den kommer att kosta...

19. tjocken

tjocken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Skumt, jag var på elgiganten idag i stan och dom sa preliminärt den 10/11. Så inte alls länge kvar om man ska tro det. Dom visste direkt vilken tele jag pratade om, tyckte jag skymtade en pris på deras skärm under 5000:- vilket är väldigt trevligt vill jag säga.
    Någon annan som hört annat?

20. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Under 5000 kr känns som ett väldigt bra pris.
    Jag har beställt en hos Dustin och de skall ha 6490 kr och leverera 15/11...