Tradera?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av polar590, 15 aug 2018.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Vågar man köpa en begnad mobil på tradera?, lätt att bli blåst? Era erfarenheter?
     
  2. Textas

    Textas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2018
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    190
  3. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    774
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Du kan lika gärna bli blåst här som på Tradera. Skillnaden är ju att det finns auktioner med vissa former av köpskydd, som nämns ovan.

    Handlar man av Harry88 med noll omdömen som har tolv iPhone X ute ligger man illa till, men sunt förnuft brukar vara det största skyddet mot att bli blåst :)
     
    hahadaoc gillar detta.
  4. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Tradera erbjuder inget köpskydd. Utan de rekommenderar kunder att använda externa tjänster som erbjuder köpskydd.
    Paypal eller Klarna.
    Pengarna går direkt till säljaren. Du betalar till personens paypal konto.
    Jag är inte riktigt säker vem du betalar till när du använder klarna.
    Om man registerar sig som säljare hos Klarna när man säljer på tradera?

    Skulle Tradera erbjuda köpskydd hade pengarna gått som en mellanhand till deras konto som sedan ger pengarna till säljaren när köparen säger att allting gick bra. Precis så som det fungerar med Blocketpaketet.
    Alltså en escrow-tjänst.

    Betala med paypal eller klarna.
    Skippa alla annonsörer som inte erbjuder detta.
    Och kolla på vad kostnaden är på frakten. Många vill tjäna lite extra på att lägga en fantasi summa här.
    Tex. ett ram minne kostar inte 39kr att skicka på posten. Det kostar 9kr med ett frimärke och en bit kartong som förhindra att den böjs.

    För och efternamn..är det ett konstigt namn. Undvik.
    Har personen svårt att skriva svenska. Undvik.

    Jag tillät mig själv bli lurad härom månaden när jag köpte ram minnen som visade sig vara billigare i Sverige än i utlandet. Dessutom har det vart helt dött på marknaden efter sodimm-PC3L i ett år tills nu.
    Personen jag köpte ett minne utav skrev "jag provade i en kompis data som funkade men i min funka inte" ...du förstår ju själv vilket intryck det ger med stavfel. I annonsen på bilden fanns en etikett på ram minnet.
    Men när jag packade upp den var det ingen etikett.
    Dessa är tryckta på tunn aluminium limmade med polyuretanlim.
    Du råkar inte riva bort dessa..
    Jag lyckades att klura ut att det var ett 3072MB PC3 istället för ett 8192MB PC3L minne genom att läsa på chippen som var fastlödade.
    Men samma blå färg på båda minnena som han trodde han kunde lura mig på.
    Medan jag skrev fram och tillbaka till säljaren hade jag kontakt med supporten på tradera som inte kunde göra något för att jag betalade honom genom Swish.
    Ja dum som jag är. Jag som är så van vid escrow när jag handlar på Aliexpress tänkte inte på det fören supporten påpekade detta.
    Kom även att tänka på en bekant som säljer elektronik på tradera inte tar emot paypal för att han vet att kunder ibland utnyttjar köpskyddet och kräver tillbaka pengarna när något inte fungerar.
    En del säljare använder detta som ett skydd mot sig själva att se till att man absolut går med vinst.

    Så använd säker betalning. Kolla vad frakten ligger på.
    Fundera över vad säljaren heter. Kolla på omdömena. Vad har säljaren sålt tidigare?
    Har säljaren sålt de du söker tidigare och vet vad denna håller på med eller säljer denne något som han/hon inte alls vet vad det är?
    Både för och nackdel. Fördelen är att man kan få en riktigt bra deal. Men ändå kanske inte vet om den fungerar pga bristande kunskap kring varan.
    Har säljaren samma bild på flera annonser? Dvs inte det på bilden som du får skickat. Mao genrebild.
     
    Last edited: 15 aug 2018
    flipp, Kristy och chraist gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kör alltid bilderna genom Google bildsök också, så de inte förekommer i andra annonser. Det är ett tydligt tecken på att det handlar om fusk.

    Du kan bara dra bilderna till sökfältet här: Google Bilder

    Har sällan haft problem med Tradera då jag bara bjuder på auktioner från säljare som varit medlem länge och som har många bra recensioner.
     
    flipp, Kristy och hahadaoc gillar detta.
  6. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Kolla tidigare omdömen.
     
    S3ctrum gillar detta.
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Köper du en dyr mobil så skulle jag försöka att hitta en säljare i samma stad eller närområde, som du kan hämta upp hos. Jag har bara köpt en mobil via Tradera en gång. Då hittade jag en säljare i samma stad och jag frågade innan jag budade om jag kunde betala och hämta upp det personligen. Inga problem.

    Jag frågade även om han kunde skriva på ett köpeavtal, men jag vet inte om jag överdriver lite. Jag köpte nämligen en ny och oöppnad mobil.

    Tidigare erbjöd jag mina köpare Klarna men sedan Tradera började med sitt köpesystem så verkar det ha försvunnit för mig?
     
    bernard gillar detta.
  8. LAD

    LAD Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4
    Öga mot öga är alltid bäst. Blev blst på 1500 spänn en gång, det sög.
     
  9. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    "För och efternamn..är det ett konstigt namn. Undvik.
    Har personen svårt att skriva svenska. Undvik."

    Va är det för fördomar egentligen? Måste man vara expert på stava och heta Svensson, Larsson eller Andersson för att bli betrodd och man är ärlig osv?

    Sunt förnuft, använd skallen och betala aldrig i förskott...helst F2F alt använda säker betaltjänst... oavsett om säljaren har ett svenskt eller utländskt för/efternamn!
     
    Louba, Chub, 10cent och 9 andra gillar detta.
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Han jag träffade F2F hade ett konstigt namn men han skrev och pratade felfritt. Svårt det där. Dåligt språk kan få mig att dra mig tillbaka men ett konstigt/utländskt namn skulle inte få mig att backa i första taget. Inser att det finns många utländska som gör skötsamma affärer.

    Dock rekommenderar jag att ta med en kompis eller dylikt vid affärer F2F (både köp och sälj). Jag har fått lära mig den hårda vägen när jag sålde en gång, och killen var svensk. Så jag kan inte påstå att jag har särskilt högre förtroende till svenskar. ;) Hittills har motsatsen varit skötsamma.
     
    Lias08 gillar detta.
  11. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Namn gör ingen skillnad haha. Vill man, så gör man det :P
     
  12. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    774
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Som sagt, det är ingen raketforskning. Sunt förnuft räcker, använder du inte hjärnan kan du bli blåst vart du än handlar. Svårare än så är det inte, bedragare hänger överallt, även här.
     
    flipp och bernard gillar detta.
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Någon som blivit blåst här?
     
  14. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Det krävs personnummer för att regga sig på Tradera nu för tiden vilket borde göra det säkrare.

    Syftet med att lämna personnummer är att öka din säkerhet då ingen är anonym när man gör affärer på Tradera. Dina personuppgifter lagras i en skyddad miljö och lämnas aldrig ut till obehöriga.

    Betala via Klarna, då får säljaren vänta på pengarna i ett antal veckor. Om beloppet överstiger typ 3000:- får säljaren vänta på pengarna i 2 veckor.

    Betalar du via Klarna betalar du till Klarna som sen betalar ut pengarna till säljaren.
     
  15. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Att tradera vet vem du är ger ingen försäkran mot att du kan blåsa eller bli blåst.
    Ja, du blir avstängd med röd flagga om du får för många negativa omdömen under en viss period. Eller om du får tillräckligt många klagomål/anmälningar.
    Och det i sig gör väl saken svårare att försöka registrera ett nytt konto igen eftersom du är bannlyst.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Nej, inte på Tradera. Då har jag ändå köpt digitala koder men jag har alltid kollat omdömena.
     
  17. AhHi

    AhHi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2018
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    LG G7
    Håll dig till folk med bra omdöme (gärna fräscha omdömen).

    Viktigaste steget är oftast att garantera att köparen faktiskt har varan. Detta gör du genom att be säljaren att lägga sitt id-kort bredvid varan (personen får gärna dölja känslig information).

    Sedan handlar det om magkänsla. Folk med oöppnade mobiler brukar vara lite mer luriga, har jag upplevt.

    Bra omdöme = inga problem, oftast.

    PayPal har ett riktigt bra köparskydd, har jag för mig.

    Edit : Brukar även testa säljaren om jag har en dålig magkänsla, typ att jag ska hämta mobilen m.m. Bara för att se reaktionen.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men det sker väldigt sällan då det är lite krångligare att skapa konto här. Man behöver vänta minst en vecka och skriva 10 inlägg först. De som snabbt vill bli av med något brukar inte orka vänta så länge.

    Överlag brukar vi få in ~3-4 fall om året, vilket nog är en försvinnande liten andel av affärerna som görs i K&S på årlig basis.

    Moderatorerna är rätt strikta med K&S också, så kommer en rapport in om att en annons verkar tveksam stänger vi ute användaren från K&S.
     
    tjonken och erik.rahm gillar detta.
  19. jacani

    jacani Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2017
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    106
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Platta:
    Xiaomi pad5
    Säljer man en mobil på Tradera krävs det att man identifierar sig med BankID vid annonseringen. Betalning via Klarna ger automatiskt ett skydd både för köpare och säljare. Gör mycket affärer på Tradera och har aldrig haft problem. Bra omdömen är ju också en måttstock.
     
    Kristy, polar590, bpl och 1 annan gillar detta.
  20. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Kostar det verkliga 10% i annonskostnad av det beloppet man säljer en vara på tradera ?