Fråga: Trådlös kamera

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av sebastian, 21 jun 2018.

  1. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Finns massa på nätet men vilken är bra?

    Jag vill koppla kamera trådlöst med mobilen för att kunna se live.
    Kameran skall sitta på andra sidan väggen och får ström från lampan dvs när den tänds så skall kamera starta så att den inte är på hela tiden. Sen vill jag starta en app och kunna se klart och tydligt., ljud är oviktigt.
    Är det ip cam jag skall titta på? Eller såna som man har på bilar? Eller finns det något som man kan ha typ som titthål i dörren?

    Kan någon tipsa om en som är bra?
     
  2. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Nu hittade jag inte just dem jag har hemma men är liknande dessa : ESCAM 720P 4CH WiFi NVR Kit with 4 x 1.0MP Outdoor IP Cameras Support P2P APP (WNK403) - AU Plug-TVC-Mall.com

    Slängde in en 320gb HD i mottagaren och kan se live och 7dagar bakåt i tiden. Går även ställa in så den bara sparar när det är rörelse. Funkar även fint på natten.

    Kör med enkel app i mobilen för att se och kunna spola tillbaka och se vad som händer. Har snurrat på 24/7 med 4 kameror runt huset i snart 2 år utan minsta problem.

    Bryts strömmen så hittar dem varandra efter någon min igen . ( tex strömavbrott )

    Borde finns en liknande lösning även med 1 kamera.

    Nu uppfattade jag iof inte om den skulle sitta inne eller ute . Dessa är ju mer för utomhus
     
  3. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Ja de skall sitta ute. Egentligen så skall den sitta på bilen, istället för backspegel. Så den skall slås på med tändningen (baklampan)

    Har testat flera som är bil anpassade men det var under all kritik hur bilden var. Tänkte ett tag att köpa en gopro men jag kommer aldrig kunna lösa överföringen så den blir live.
    Sen skall det givetvis inte kosta halva lönen.
     
    bernard gillar detta.
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om du likt mig är lite förtjust i Rapsberry Pi och kloner, så går det med en sådan och en valfri USB-kamera eller CSI-ansluten kameramodul tillsammans med MotionEyeOS (komplett kamera-streaming distribution) att sätta upp t.ex automatiskt mailutskick med bild vid rörelse samt att du kan stream:a vidare till mobilen via http/mpeg stream.

    Kanske inte exakt vad du efterfrågar men ett steg i den riktningen. Fördel med detta över alla dessa P2P kameror som tillverkas i Kina, är att ingen kan kapa din videoström om du inte själv öppnar upp i brandväggen direkt mot Raspberry Pi:en som kör MotionEyeOS.

    ccrisan/motioneyeos

    Jag har själv en instans körandes på en LeMaker Banana Pro tillsammans med en Creative 720p USB webbkamera som övervakar min hydroponiska odling.
     
  5. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Last edited: 12 jul 2018
    dalton och bernard gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER