Trådlös överföring av data från Android till PC

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Shodan, 15 maj 2010.

  1. Shodan

    Shodan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har skrivit en Android applikation som läser in streckkoder, bearbetar informationen och presenterar resultatet för användaren. Jag gör mycket av detta i mitt jobb för hand så jag tänkte att det kunde vara en nyttig läroprojekt som har väldigt praktiskt förankring.

    Nu tänkte jag utveckla programmet vidare så att den informationen som genereras överförs till min arbetsstation utan att telefonen fysiskt är ansluten till datorn. Vore Wi-Fi eller Bluetooth mest passande för detta? Några tips hur jag ska praktiskt implementera detta? Jag hade tänkt använda Java på PC sidan :)
     
  2. Berglund

    Berglund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag skulle köra WiFi, då Bluetooth är ganska begränsat när det gäller hur långt från datorn du kan komma.
     
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Använd WiFi för det drar betydligt mindre ström att använda det. Använder du bluetooth se är det inte säkert att den klarar en hel arbets dag.
     
  4. SlickNick

    SlickNick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller med om WiFi. Sen tänker jag mig någon form av java sockets, men jag vet inte, här inte skrivit något alls till Android...
     
  5. Dendu

    Dendu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag skulle köra med WiFi, och bara köra en simpel java server på datorn och som SlickNick sa, använda vanliga java sockets.
     
  6. Shodan

    Shodan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!

    Jag tror också att Wi-Fi är att föredra så det blir mitt val. Då blir det att lära sig Wi-Fi delen av Android och Java sockets :)
     
  7. Dendu

    Dendu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Dock tror jag inte (kan vara fel) att det går att koppla upp sig direkt till datorn med wifi, utan att du måste koppla upp dig till en trådlös router eller liknande.

    Men annars så är det ju bara att använda vanliga java sockets både på telefonen och på datorn.

    Edit: fast det kanske går ändå ifall man "delar internet" från datorn (det ska gå att göra ifall du har en laptop, eller min kan det i alla fall :P)
     
  8. Shodan

    Shodan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Dendu

    Det var ett intressant påpekande och ärligt talat har jag inte en aning om det stämmer eller inte. Jag inbillar mig att det inte borde vara någon skillnad om man försöker kommunicera med en PC trådlösa nätverkskort eller router. Båda kan göra samma saker så det borde inte vara så. Men detta är bara gissning.
     
  9. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Hmm 1.5 har inte stöd för ad-hoc , jag är osäker om 2.1 har det. Har du en linux burk kan du sätta upp den som en access punkt. Jag har inte hittat nått sätt att göra det i Windows.
     
  10. Shodan

    Shodan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tänker såhär: om man har två datorer med nätverkskort (ej trådlösa) så kan dessa kommunicera med varandra. Varför skulle inte samma fungera med trådlösa nätverk? Missar jag något?

    Hur som helst så är det dags för mig nu att börja plugga Java sockets. Det kommer jag ha nytta av oavsett om jag får det och funka eller om jag ska testa med Bluetooth senare.
     
  11. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    det är en funktion som heter ad-hoc du tillämpar när du kör 2 trådlösa nätverkskort mot varandra, den funktionen supportas inte av Android 1.5
     
  12. Dendu

    Dendu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fast det borde nog funkar ändå ifall du gör som Varazir sa och sätter upp datorn som en access punkt.

    Jag har inte kvar min laptop så jag kommer inte ihåg hur jag gjorde det, men jag vet att det går i windows också. :)
     
  13. gnuX

    gnuX Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  14. juanez

    juanez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    För ändamålet är det ju irrelevant om du är Wifi eller 3g uppkopplad.

    Ditt IP nummer tilldelas antingen av router/ad-hoc/telefonoperatör, inget som du behöver fundera över som applikationsutvecklare.

    Däremot kanske du av någon anledning vill begränsa appen till att bara användas när den är Wifi uppkopplad, svårare än (pseudokod, orkar inte kolla upp det exakt APIet) såhär är det inte då (ok, kanske nån mer rad):
    Kod:
    c = ConnectionManager.getConnection();
    c.isType(WifiManager.WIFI_TYPE);
    
     
  15. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    noooo :( jag har vista på min laptop just nu
    Funderar dok att installera ubuntu