Hej alla. Kul med en träningstråd. Någon får gärna tipsa om ett bra träningsforum också, men som sagt, kul med en träningstråd här också.
Jag har tränat till och från sedan tonåren, men först de sista 2-3 har det blivit mer intensivt och medvetet effektivt. Jag bifogar min stomme till träningspassen, kanske någon vill ha ett schema.
Schemat är en utgångspunkt med övningar. Alla övningar körs inte alltid, och ibland läggs övningar till. Vissa övningar körs alltid. Tar gärna feedback från er erfarna byggare.
Jag hade länge problem med ryggen och har haft ryggskott ett flertal gånger och även ett diskbråck för 3 år sedan. Därtill ett taskigt knä så jag har legat lågt med tunga benpass och ryggpass. har nu mera trappat upp det sakta och försiktigt med framför allt djupa squats (benböj / knäböj) och deadlifts (marklyft).
För er nybörjare skulle jag rekommendera följande.
1. Glöm tillskott, ät ordentligt ist. Tråkiga tonfiskburka, mini keso och vanlig kost ger nog näring om du inte elittränar (4-5 timmar om dagen). Se ist till att vara pigg och taggad inför passen. Tänk igenom övningarna och ge ALLT på varje övning.
2. Basövningarna är djupa squats, marklyft, bänkpress, shins, militärpress med skivstång eller hantlar samt Scott (eller Preacher) Curls. Lär er dessa noga, FUSKA EJ, isolera musklerna i fråga. Se till att lära er tekniken runt dessa övningarna, google och youtube är er vän.
3. Att bli starkare betyder inte att du måste gå upp i vikt. jag Väger runt 76kg - 79kg och min vikt har inte gått upp särskilt även om jag nu tar en bit över 100kg i bänkpress (började på... max 70?). Gainers tror jag inte på, mer underhudsfett ger knappast starkare muskler. Stay ripped hela tiden ist.
4. Pumpet gör en inte nödvändigtvis starkare. Ta bänkpress t.ex. Många värmer upp och stegar sig upp gradvis i vikt utslaget på 3-4 set och vars 8 reps. ist: värm upp utan vikt. Lägg på första vikterna på din max -40kg. Kör max 8 reps. Sedan set 2 kör du din max-20kg men bara 4 reps (även om du säkert klarar 6-8 reps). Tredje setet kör du max-10kg 4 reps (även om du säkert klarar 6 reps). Fjärde setet max x 2-3 reps. Ge allt, men flexa inte med kroppen. Dvs spara er till de tyngsta lyften, ta inte ut er på vägen.
5. Var konsistent, fuska inte med övningarna (dvs maximera effektivitet/isolering och undvik skador!), kör alla passen på en vecka. Träna inte en muskel med träningsverk (vila är superviktig, det är då man blir starkare).
6. Gör inte för många övningar (dvs inte alla övningar i mina pass ovan). En muskel(-grupp) brukar ta slut runt 10 tunga set (dvs ~3 övningar).
Hoppas det var till någon nytta.

Click to expand...