Träning & Hälsa

Diskussion i 'Off Topic' startad av WX5, 8 maj 2012.

1. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Kör vassle efter gym och mat efter det. Mat 2 gånger senast 2 tim innan gym och då mycket protein. Men vill fylla på aminosyror precis innan jag börjar också, och att de håller hela passet

Skickat från min Xperia S

2. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Jag kör 10gram bcaa (10gram = en skopa) max 10 min efter att jag slutat köra mitt pass.
    Perfekt att ta i bilen på g hem.

Sen när jag är hemma så är det 50gram 100% protein blandat med 1dl vatten & 1dl minimjölk.

Intag per dag för mig under deff
    2250kcal
    280 gram protein

3. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Ptja, så länge du känner att det gör nåt för dig så funkar det ju, om inte annat så rent psykiskt. Vad jag lärt mig under alla år jag tränat är iaf att den skillnaden i princip alla tillskott utom kreatin gör är så minimal att det inte är värt pengarna. Man tjänar mer på att vara mer noga med maten och sömnen.

4. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag tar alltid innan, har sen jag började tyckt att jag får bra pump av det, så länge jag äter rätt blir det alltid bra dagar. Vilken kör du? Jag tar olimps xplode, bcaa versionen.

Tror de flesta tänker samma sak, men det är svårt. För mig, som ska hinna med skola, jobb, gym och plugg får jag sällan ens 7 tim sömn, försöker sköta maten så gott det går

5. orcophant

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

slarvar man med sömnen får man resultat därefter, oavsett vilka tillskott man käkar, tyvärr.

6. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Hej alla. Kul med en träningstråd. Någon får gärna tipsa om ett bra träningsforum också, men som sagt, kul med en träningstråd här också.

Jag har tränat till och från sedan tonåren, men först de sista 2-3 har det blivit mer intensivt och medvetet effektivt. Jag bifogar min stomme till träningspassen, kanske någon vill ha ett schema.

Schemat är en utgångspunkt med övningar. Alla övningar körs inte alltid, och ibland läggs övningar till. Vissa övningar körs alltid. Tar gärna feedback från er erfarna byggare.

Jag hade länge problem med ryggen och har haft ryggskott ett flertal gånger och även ett diskbråck för 3 år sedan. Därtill ett taskigt knä så jag har legat lågt med tunga benpass och ryggpass. har nu mera trappat upp det sakta och försiktigt med framför allt djupa squats (benböj / knäböj) och deadlifts (marklyft).

För er nybörjare skulle jag rekommendera följande.
    1. Glöm tillskott, ät ordentligt ist. Tråkiga tonfiskburka, mini keso och vanlig kost ger nog näring om du inte elittränar (4-5 timmar om dagen). Se ist till att vara pigg och taggad inför passen. Tänk igenom övningarna och ge ALLT på varje övning.

2. Basövningarna är djupa squats, marklyft, bänkpress, shins, militärpress med skivstång eller hantlar samt Scott (eller Preacher) Curls. Lär er dessa noga, FUSKA EJ, isolera musklerna i fråga. Se till att lära er tekniken runt dessa övningarna, google och youtube är er vän.

3. Att bli starkare betyder inte att du måste gå upp i vikt. jag Väger runt 76kg - 79kg och min vikt har inte gått upp särskilt även om jag nu tar en bit över 100kg i bänkpress (började på... max 70?). Gainers tror jag inte på, mer underhudsfett ger knappast starkare muskler. Stay ripped hela tiden ist.

4. Pumpet gör en inte nödvändigtvis starkare. Ta bänkpress t.ex. Många värmer upp och stegar sig upp gradvis i vikt utslaget på 3-4 set och vars 8 reps. ist: värm upp utan vikt. Lägg på första vikterna på din max -40kg. Kör max 8 reps. Sedan set 2 kör du din max-20kg men bara 4 reps (även om du säkert klarar 6-8 reps). Tredje setet kör du max-10kg 4 reps (även om du säkert klarar 6 reps). Fjärde setet max x 2-3 reps. Ge allt, men flexa inte med kroppen. Dvs spara er till de tyngsta lyften, ta inte ut er på vägen.

5. Var konsistent, fuska inte med övningarna (dvs maximera effektivitet/isolering och undvik skador!), kör alla passen på en vecka. Träna inte en muskel med träningsverk (vila är superviktig, det är då man blir starkare).

6. Gör inte för många övningar (dvs inte alla övningar i mina pass ovan). En muskel(-grupp) brukar ta slut runt 10 tunga set (dvs ~3 övningar).

Hoppas det var till någon nytta. :)

Last edited: 6 mar 2013
  7. orcophant

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Bra tips, men preacher curl är ingen basövning. Det är raka motsatsen; en isolationsövning. Ser inte riktigt poängen med att isolera biceps rent allmänt.
    Vill man ha större armar är det dessutom triceps man bör fokusera på.

Som nybörjare bör man hålla sig till basövningar...börjar man isolera massa muskler är det bara större risk för skador eller inflammationer.

8. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Kanske bättre med vanliga bicepscurls med stång. Sant. Sen glömde jag dipsen. :) Mycket viktig.

Sent from my LT18i using Tapatalk

9. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Bra tips där, men hur man kör sina set och reps beror väl på vad man vill åstadkomma? Menar inte att du skrev fel men för nybörjare skulle jag inte tipsa någon att maxa vikterna varje vecka och bara köra 8 reps. Basövningar och många reps tills man får in rätt form, sen kan man höja så länge m kan behålla formen

10. ninjabear

ninjabear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    kolozzeum forum <3

11. andysign

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Jag kör MMSports BCAA, EAA & Proteiner
    Billigt då brorsan är sponsrad från dom med :cool:

12. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Blev riktigt irriterad idag, mitt i ett set axelpress kommer det en gamling och frågar mig om jag ska använda maskinen framför mig. Jag svarar inte, vem gör det mitt i set? Hursomhelst frågar han mig en gång till direkt efter det, han trodde antagligen att jag inte hörde. Sedan går han därifrån och fräser att dagens ungdomar inte respekterar äldre. Dafuq?

13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

respektlösa jävla ungdomar är vidrigt.. spöstraff skulle ni ha allilhop ;)

14. andysign

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Bara köra med lurar och inte titta.
    Jag skiter totalt i folk när jag tränar själv, om dom inte plockar undan efter sig!...

15. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Helt nybörjare när det kommer till styrketräning, bästa polaren som hållt på i en 6-7år hjälper mig. Long story short, gått från att äta 1 ½ - 2 mål om dagen till 6, och det är nå oerhört svårt må jag säga då jag endast väger 62kg, men det går. Dock slog det mig.. Går det att lura hjärnan på något sätt så att man får igång magen snabbare/mer? Utöver att fortsätta äta mina mål? Första som slog mig var att tugga tuggummi, då tror väl hjärnan att det är matdags osv?

Vet inte om min tankegång är helt hjärndöd, eller om det faktiskt finns någon som vet något. Uppskattas!

16. ninjabear

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Vad är det för fel på 2 mål? Varför 6?

17. andysign

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    6 mål för att man inte ska katabolisera, dvs att kroppen äter av glykogenerna, snabba kolhydrater som musklerna är uppbyggt av (enkelt beskrivet)

Men helst ska man inte ha längre än 2-4 timmar mellan målen
    Så vill man bulka så kan man äta upp till 8 mål om dagen.

18. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

What andysign said :P Som sagt väger lite och vill gå upp i vikt så jag kan bygga på mig lite :)

19. ninjabear

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Kolla upp leangains

20. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

"Welcome to the Internet's leading resource on intermittent fasting and all things related."

föll i trovärdighet ungefär....direkt