Träning & Hälsa

Diskussion i 'Off Topic' startad av WX5, 8 maj 2012.

1. maaakn

maaakn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Man saknar sommaren!

2. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Med rätt utrustning tränar man cykel året om, rejäla dubbdäck, Schwalbe Icespiker Pro biter bra på isiga vägar!
    IMG_20190112_102243.jpg strava5561005513932328836.jpg

bernard gillar detta.
  3. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har aldrig direkt varit en frukost människa. Jag jobbar natt, jag börjar jobbet 17:30, jag går upp ur sängen 16:50 (i sista stund). Då är det snabba ryck att sätta på sig kläderna och göra sig i ordning och gå till bilen och åka tilll jobbet. Någon frukost äter jag inte hemma då hade jag behövt gå upp ca en halvtimme tidigare, och när jag ligger i sängen kommer jag alltid välja sömnen (jag har svårt att somna in när jag går och lägger mig så ligger ofta minus på sömn kontot).

Men nu till min fråga, jag försöker hitta nån lösning så jag kan få den boost och energi jag behöver men som samtidigt är såpass allround, alltså som innehåller lite av varje, alltså inte rent proteinpulver, utan innehåller tex fibrer och annat, många av de produkter jag hittar på tex gymgrossisten är väldigt specialeriade men söker alltså något som är allround.

Har jag tur finns det banan i fruktkorgen på jobbet, och till det en kopp kaffe. Om inte banan finns kan jag inte jobba på tom mage, utan då får det bli en kopp kaffe och ett stort glas varm chocklad från kaffe automaten. chockladen lär sanlikt vara en sockerbomb alltså innehåller en hel del energi vilket behövs för jag går av med rätt mkt kolhydrater.

Jag går extremt mkt på jobbet så har verkligen behov att få extra energi för att göra stegen lite lättare, när man väl jobbar har man ju en förmåga att dra sig i kragen, men det känns dagen efter att hela kroppen är urholkad på energi, så är jag ledig två dagar så orkar man inte med mkt mer än att ligga i soffan dessvärre pga att jobbet är såpass fysiskt krävande.

"lunch" äter jag vid runt 21:10 tiden, då är det antingen matlåda eller snabbmat. Jag slutar sedan klockan 04:00

Kan tänkas att man vill ersätta med extra tillskott även vid :01 tiden.

Har problem att somna in när jag kommer hem så är ju bra om man inte pumpar i sig för mkt central stimulerande innan midnatt...då blir det ännu svårare att varva ner sedan när man kommer hem.

Men som helst att jag är så slut i kroppen när jag är ledig tror jag kan vara en orsak också att kroppen säger ifrån att den inte får i sig tillräckligt med saker den behöver.

Både armar och axlar känner sig mörbultade, benen är inte värst tror att benen är nog det enda som är någorlunda vältränat då jag brukar gå mkt men överkorppen är en ren "datornörd" kropp absolut inga muskler på armarna, men jag öppnar hundratals dörrar osv drar i dörrar tar upp min fickdator hela tiden, håller på mkt med nycklar. Men tror ändå den låga energin jag har när jag är ledig förhoppningsvis kan bli bättre om jag får i mig mer saker så krappen får mer energi.

Många tycker säkert att det inte räcker med ett mål om dagen, men jag har ätit det i större delen av mitt vuxna liv. Jag äter då mat för typ 2 personer eller 1.5 åtminstonde. De gånger jag ätit 2 måltider om dagen är de gånger jag haft jobb där jag börjat tidigt på morgonen då har man ju ätit frukost lunch och middag/kvällsmat.

med mina arbetstider blir det svårt att äta två mål om dagen då måste jag gå lägga mig direkt efter jobbet vilket är svårt och gå upp tidigare.

Energidrycker har jag i stort sett slutat med dessa tas bara vid vissa tillfällen ofta då man ska presterar mer än vanligt eller om man sovit allt för dåligt men är noga med att det inte blir något jag dricker regelbundet, har redan provat det och effekten är att dom slutar verka helt och hållet (drack 3 st stora powerking om dagen förut). Nu när man inte dricker dom så ofta får jag bättre kick av dom faktiskt och de fyller sin funktion så det är bra att de finns.

Men För drycken/shaken jag tänkt ersätta fruksoten får gärna innehållade lite centralstimulerande tror aminosyror kanske är att föredrar framför koffien ?

4. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 952
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    När jag jobbar natt äter jag som "vanligt" fast jag vänder bara på dygnet. Så frukost någon gång runt 14-15, lagad mat vid 17-18 ( middag med familjen), mellanmål 19-21 innan jobbet ( är väl i regel frukost för mig ), lunch vid 03:00 i form av matlåda, lite kaffe vid 05. När jag kommer hem avslutar jag alltid med att äta kvällsmat dvs frukost med familjen runt 7-8. I säng runt 9.

Så mitt råd är att se till att äta ordentligt för gör du inte det så fungerar inte kroppen och då absolut inte sömnen. Så frukost är som alltid dagens viktigaste mål, bara palla dig upp tidigare och ät så ska du se att det blir lättare att somna när du kommer hem.

Gällande chokladen du dricker på jobbet så är det garanterat bara sötningsmedel i den. Är väldigt sällan socker i dagens maskiner.

Edit, har jag nattvecka går jag på 23:20 och av 07:00 söndag till fredag.

Last edited: 31 jan 2019
    bernard gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Svaret på ditt problem är nog att lösa sömnen som @chraist@chraist säger. Du kommer dels få mer energi för att du har tid att äta något ordentligt innan arbetspasset börjar, och du kommer så klart vara mindre trött om du sovit ordentligt.

Det är väldigt många, speciellt de som jobbar på natten, som har svårt att få ordning på sömnen. Jag vet inte hur man löser det och det är nog väldigt individuellt kring vad som fungerar. Men du bör nog lägga allt fokus på det i stället för försöka lösa energi- och sömunderskottet med shakes som innehåller uppiggande.

Ett tips är att testa att slänga ut all elektronik från sovrummet och ersätta det med en Kindle/e-bokläsare av något slag (helst med e-inkskärm). Man blir rätt snabbt trött av att läsa och kommer somna mycket fortare än om man har en mobil, platta eller TV framför sig. Du kan även experimentera med en belysning/"Wake up light" som tänds och vars ljusnivå gradvis ökar runt den tid på dygnet när du vill gå upp. För en del fungerar detta bra.

chraist gillar detta.
  6. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det enda som fungerat på mina insomningsproblem är fasta rutiner (alltså att man lägger sig och kliver upp samma tid varje dag) samt att inte spendera för mycket vaken tid i sängen. Sedan några år tillbaka har jag som rutin att jag alltid går upp en stund om jag legat vaken i mer än 20-30 minuter efter jag lagt mig för natten. Brukar då sitta och surfa eller läsa en stund för att sedan gå och lägga mig igen och då somnar jag i regel snabbt. Sedan jag började med denna strategi har jag i princip inte haft några sömnlösa nätter.

bernard gillar detta.
  7. Kent

Kent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Platta:
    Ipad air M1
    Platta 2:
    Ipad 10.5 pro
    Du kanske kan förbereda en "lätt att äta på vägen"-frukost samt några mellanmål dagen före?
    Först och främst: Att ersätta riktig mat med proteinpulver, bars o.l. är ingen bra ide. Visst kan man få i sig tillräckligt med protein, fett, och kolhydrater, men det saknas väldigt många viktiga mineraler, vitaminer, fibrer osv.
    Rant over :)

Du har redan fått tips om att fixa sömnen så... :)

Om du absolut inte vill ta med dig riktigt mat kanske en proteinbar, kvarg, lite nötter eller liknade kan vara ett halvvettigt alternativ. Nackdelen med proteinpulver/gainers är att man inte känner sig mätt i särskilt lång tid (om alls). Visst kan man välja kasein istället för vassle, men det är ganska äckligt. Kasein finns ofta i livsmedel där man vill ha en lite tjockare konsistens eller ska tåla uppvärmning.
    Nja, mjo, tror att du menar kcal, dvs. inte bara kolhydrater. Att täcka sitt energibehov med främst snabba kolhydrater under en hel arbetsdag är inte att rekommendera.
    Ät mat som håller dig mätt, dvs. proteinrikt, långsamma kolhydrater samt fett. Sockersötad läsk, energidryck, chockladdryck, godis, dålig snabbmat o.l. ger bara en snabb energikick.
    Oftast inget problem med periodisk faste, men man får ju se till att man äter tillräckligt och bra mat.
    Aminosyror kommer inte ge dig någon koffeinliknande effekt.
    Syftet med BCAA är att kicka igång proteinsyntesen (efter ex. styrketräning), men man måste ha i sig övriga aminosyror för att det ska fungera. Effekten är dessutom ganska tveksam enligt senaste forskningen. Bättre att äta riktig mat alt. ta en proteinshake som innehåller både grenade och essentiella aminosyror (BCAA/EAA).

bernard gillar detta.
  8. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo jag har hört liknande också, problemet är att jag byter aldrig dygns rytmn, jag orkar helt enkelt inte hålla på att byta frammåt tillbaka, så jag kör samma tider jag går i säng runt 9 på morgonen och vaknar runt 17.

Då jag har samma dygns rytm hela tiden är jag inte säker på att det är bra att göra så.
    Jag menar det blir väldigt tung "frukost" att börja med middag direkt..
    Varken jag eller magen eller mina smaklökar känner mig speciellt sugen att börja dagen med någon tung mat.

Ska man gå ner i vikt då tror jag nog man ska göra som du... då man förbränner fett långsammare på natten så mindre bra att äta sent.. men för mig är inte det prio..vill jag gå ner i vikt så behöver jag sluta med snabb maten i stora mängder och cola.

Något jag funderat på att är att göra omelette, alltså att jag gör i stora portioner som jag snabbt kan värma i micron sedan, omelette innehåller ju väldigt mkt.. lite av varje liksom..
    Kanske lite bacon till också fast det kanske inte är så nyttigt.

Vi har jobmeal automater, enligt hemsidan ska de ha denna
    Caprimo Chokladdryck

men..jag är såklart inte helt säker, vet att när jag jobbade på ett annat ställe som också hade jobmeal automater så hade de deras egna märke, men de kanske dom inte har längre.. någon dag ska jag nog öppna automaten och kolla..själv.. Vore rätt intressant att veta om det är sötningsmedel eller socker... då jag också försöker undvika sötningsmedel till viss del. Men känslan av chockladen är att det är riktigt socker det känns på tänderna om inte annat.

9. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja sömnen är viktigt också det inser jag också.. men jag har slarvat med sömnen ända sedan högstadiet.. det var då det börja med att man satt uppe med datorn på nätterna.

Telefonen är UTAN tvekan boven i dramat, man kollar på den många gånger när man har svårt att sova och då fördröjjer man bara insomningen ändå mer, men jag blir så enormt rastlös när jag får notiser då måste jag bara kolla svårt att sova annars..

Sedan är det så i och med jag jobbar natt så är verkligheten så att alla människor man vill vara sociala med dom sover stora delar av tiden jag är vaken så när alla börjar vakna runt 8 på morgonen då vill man gärna vara lite social och skriva med folk... också.. sedan när man vaknar måste man ju till jobbet igen och då är det full rulle och begränsad tid att sätta sig ner att skriva med människor mer än korta svar.

En annan verklighet är att jag kan inte stänga av telefonen, de kan nämligen ringa eller smsa och fråga om jag vill jobba när jag inte är inplanerad, då går man miste om rätt mkt pengar om man då inte är snabb och är på sin vakt att svara, nu gäller detta emellertid bara extra pass, så jag behöver igentligen inte tacka ja till något för att gå runt men som det känns nu vill jag gärna jobba så mkt som möjligt gärna över 200 timmar per månad så tackar gärna ja till alla extra pass också.

Vad jag kan göra här är ju att ställa in vissa filter så tex bara jobbens nummer kan ringa och sms, men det händer ibland att de kommer från nya nummer.. dessvärre så inte alltid från samma så man kan missa något om man har otur. Jag brukar ofta stänga av data trafiken iallafall så inte alla chatt appar väcker en.

e-böcker är nog inget för mig... men kanske nån ambient musik det har funkat bra för mig tidigare.. problemet är att en skiva är ju typ en timme, visst man somnar ju lätt efteråt man lyssnat men då behöver man ju sova 9 timmar istället för 8 typ, och tid är verkligen en bristvara så en timmes "bortkastad" tid som man lägger på insomningen är gärna något man slipper.

Får hoppas vi hittar våran knapp på människan
    Vetenskapligt genombrott: ”sömnknappen” funnen

Jag använder en Phillips Wake up light sedan några år tillbaka. den hjälper lite, men ofta har jag dock sovmask på mig.. så den simulerade soluppgången syns inte så bra... men är ändå bra sätt att veta vad klockan är genom att bara smygkolla lite utanfär masken och se om lampan börjat tända sig vilket den gör typ en halvtimme innan.

Jag ska köpa denna Sleep Mask | Mask for Sleep as Android jag har rätt höga förväntningar på denna faktiskt...

10. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De dagar jag jobbar kör jag fasta tider, det är de dagar jag är ledig det kan spåra ur ordentligt. Jag jobbar ofta 2 dagar sedan ledig 2 dagar sedan jobba 2 dagar, sedan ledig 2 dagar sedan jobb 3 dagar sedan ledig 2 dagar sedan brukar det reptera så.

Första dagen jag är ledig, jag är helt slut i kroppen, det är då framförallt axlar och armar, jag går och lägger mig i vanlig tid alltå runt 9 (slutar 4 men har svårt att bli trött innan 9), och de dagar man är ledig tycker man ju att man förtjänar lite "sov morgon" så då vill man gärna sova mer än 8 timmar, så det händer ofta att man går upp runt 8-9 tiden på kvällen alltså, och då brukar det bli en onlinepizza till frukost som bruka komma innan 22. Sedan när jag ska jobba igen då blir det svårare att somna då jag gått upp så sent de dagarna jag varit ledig.

Inser att den bästa lösningen är nog att försöka komma i säng lite tidigare... de dagar man inte ska jobba nästa dag då kan jag sova lite extra åtminstonde 10 timmar.

flipp gillar detta.
  11. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja att förbered något att ta med sig är en bra ide. Funderar som sagt på att göra omelette i stora portioner som jag sedan kan micra. Ägg innehåller ju både proteiner och en massa annat man behöver, ägg är väl en av de sakerna som innehåller mest av det man behöver typ.

Gröt är ju också bra frukost, med långsamma kolhydrater. Problemet med gröt är som sagt att det tar för lång tid att sleva i sig en tallrik.

Men för att återgå till kosttillskott, finns det alltså ingen som har allt i ett ? det finns ju tex multivitaminer så de borde rimtligtvis finnas "pulver" som har en bra "mix" med allt man kan tänkas behöva ? allt från fibrer till proteiner, vitaminer och holhydrater ? Om jag kollar på gym sidor verkar de vilja att man köper så många olika burkar som möjligt med olika ändamål, men ser inte någon allt i ett lösning.

Men då det känns rent fysiskt som att jag snarare bryter ner muskler än bygger muskler på jobbet trots att det är rätt fysiskt jobb så kanske det inte skadar att ta en protein shake eller något under passet ?

Nu har jag förvisso fåt det lite lugnare på jobbet pga av lite andra uppgifter men när jag började förra året då gick jag ner från 89 kg till 73 på ca 3 månader. Och då åt jag pizza och hamburgare varje dag typ och cola. Ingen aning om hur många steg man gick men det blev säkert ett antal mil.
    Nu är det inte lika mycket men jag går fortfarande några timmar varje dag, men förut var det mer non stop och det var 12 timmars pass nu är det lite kortare.

Jag trodde BCAA var central stimulerande, jag trodde den påverkade den kognitiva förmågan.

12. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 611
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Lätt regn och näsblod sista kilometern! [emoji869][​IMG]

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

bernard gillar detta.
  13. Droid82

Droid82 Guest

Jag har noterat att det finns en del erfarna löpare här så jag tänkte ställa frågan om vilka utländska sidor ni (som beställer från utlandet) beställer era löparskor från nuförtiden?

14. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Då jag vill ha bra frakt- och returvillkor så beställer jag bara från Europa och de flesta större företag har svenska sidor.
    Mina senaste skor beställde jag från Danmark: https://www.loparshop.se
    Paret innan dess var från Tyskland: Keller-Sports.com – Sports Online-Shop – Running, Fitness & Training, Tennis, Outdoor & Winter Sports. Top sports, brands & advice

bernard gillar detta.
  15. Droid82

Droid82 Guest

Tack för svaret! :) Om jag inte minns fel så fick jag betala den hyfsat dyra returen till Keller-Sports men kanske har de ändrat villkoren nu? Förut så gjorde jag en hel del fynd från england osv men nu när jag kollar så skiljer sig priserna inte så mycket från Sverige och det är ofta dåliga returvillkor. Det kanske helt enkelt är så att kronan tappat för mycket för att det ska löna sig på samma sätt som förut. Själv har jag breda fötter så jag får beställa 2E och det utbudet i Sverige är inte bra så jag har väl i och för sig inte mycket till val. Återigen, tack för tipsen.

16. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Helt klart att sömnen är viktig, men vänd på det. En bil går inte utan bränsle och det samma gör inte din kropp. Den har inte en chans till att återhämta sig eftersom du inte käkar. 1 mål är tyvärr inget att komma med.Blanda havregryn, banan whey protein mjölk och jordnötssmör i en mixer och drick snabbt och enkelt men du får lite extra energi. Och ta med dig en extra matlåda som du kan ta vid 01.Hoppas att det fixar sig för dig

17. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du skriver senare att du inte går och lägger dig förrän 09 så med restid på 40 minuter så har du ca 4 timmar på dig att äta ett mål mat till. Du hinner också gå och lägga dig tidigare, men det kan så klart vara svårt att varva ner.

Förbered något att äta innan du går och lägger dig som du tar med till jobbet och äter som frukost där. En enklare frukost tar 5-10 minuter att äta när den är förberedd.

Vad består din mat på jobbet av? Du nämner pizza, hamburgare och cola. Inget problem då och då, men om det är det enda du äter så finns det risk för problem. Skippa cola direkt. Det är problematiskt att driva kroppen på rent socker. Drick vatten istället.
    Se till att äta mat med så bra näringsinnehåll som möjligt. En varierad normal kost fungerar bra.
    Tipset är att när du lagar mat efter jobbet så lagar du en full måltid för 4 personer. Om du bor själv så blir det då 3 matlådor som du kan ha till jobbet eller en dag då du inte orkar laga mat. Personligen vill jag inte äta samma mat 2 dagar i rad så då sparar jag de lådorna och tar en från en annan dag. På så sätt kan man smidigt bygga upp ett stort förråd med färdiga matlådor.

Last edited: 18 apr 2019
  18. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 611
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop