Träningsapplikationer - För dig som vill ha koll på din träning

Diskussion i 'Applikationer' startad av plexuz, 12 sept 2009.

?

Vilket program använder du i träningsspåret?

1. BuddyRunner

21 röst(er)
    3,5%
  2. CardioTrainer

202 röst(er)
    33,3%
  3. MyTracks

88 röst(er)
    14,5%
  4. Annat

296 röst(er)
    48,8%
  1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Någon som vet hur man, till Facebook, exporterar inte bara hur långt man gått utan också en karta över vart man gått?

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Smart av mig. Exportera kartor till Facebook, som frågades efter ovan, var genom Cardiotrainer. Var lite stressad när jag skrev det :)

3. random111

random111 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kör med Sportypal Pro beta nu. Har dock inte pulsband (ännu...). Finns det en betalversion? Trodde det bara fanns en beta-version än så länge. Läste på deras forum att huvudsyftet med betan är att få feedback på själva GUI:et. Så om pulsbandet inte fungerar nu så är den funktionen antagligen inte med i betan.

Känns som det saknas en del funktionalitet och att betan har en hel del buggar. Så jag hoppas att de fixar dessa problem utanför betan för det kan inte vara långt kvar tills att de ska vara klara. Det ingår ju en Sportypal Pro prenumeration i Fitness Experience Pack XP110. Jag har inte sett någon information om vilka funktioner som inte kommer att fungera om man inte prenumererar.

4. GammelGreggan

GammelGreggan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Stödjer någon av tränings-apparna app2SD? Börjar få fullt i internminnet.

5. stayfrosty

stayfrosty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Japp, CardioTrainer gör det, likaså Endomondo.

6. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Hejhopp, Kör cardiotrainer pro. Har läst någonstans att det ska finnas ett intervallläge där man kan ställa in högt/lågt tempo. Men hittar inte. Någon som kör det?

EDIT:Hittade...Nu är det dags att köra ett intevallpass :)

Last edited: 6 nov 2010
  7. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Är Endomondo bra?

8. jynns

jynns Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tycker endomondo är bra. Lätt att komma igång och enkelt att använda

9. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har testat en mängd fria program. För mig är det viktigt att kunna avläsa min/km vid valfri distans när passet är uppladdat. SportyPal kan det, även om programmet inte är så kul för övrigt. Vikter, kcal o annat trams är oviktigt för mig. Dessutom har jag inte hittat något som det är lite stil på. Har frågat Sports Tracker(fd Nokia), om de ger sig in på Androidmarknaden.

Några av de som höjs till skyarna gillar jag definitivt inte. De är inte kompetenta.

10. random111

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du provat SportyPal Pro?

När jag testade lite olika program för ett par månader sedan, fastnade jag för SportyPal på grund av alla funktioner som deras websida erbjuder. SportyPal programmet i sig var dock väldigt enkelt. Nu finns SportyPal Pro som "release candidate" och den är klart bättre än den vanlig SportyPal.

11. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har lagt in, provar i morgon. Tyvärr har programmakarna kört i diket med info som en hårdtränande inte är intresserad av. Kcal, t.ex., kan inte bestämmas generellt.
    Jag är inkörd på Sports Tracker(fd Nokia) och deras fina grafik. Jag vill ha träningsadekvat info, inget svammel. Tränar man 20 tim/vecka, letar man inte efter program som handlar om vikt o kcal.

Skrev nyss till Sports-Tracker o efterlyste till Android. Vi får se vad svaret blir.

Last edited: 8 nov 2010
  12. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

SportyPal är urplockat, segt.

13. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Vad använder du istället då?

14. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Idag blev det 2 rundor för att testa, CardioTrainer och Runkeeper. Börjar inse att appar inte är bättre. Så nu skall jag köra in mig på någon, så får det vara bra så.
    Det jag gillade med Nokias Sports Tracker, var stilen, inte full i dietisttjafs osv. Har inte fått något svar om de kommer med Android. Men jag läste ett svagt rykte om det någonstans.
    SportyPal trivdes inte i min tel, svårt att få på osv. Kan ju ha varit handhavandet. Endomondo gillar jag inte heller.
    De mest använda tycks vara CardioTrainer och Runkeeper.

Nu tror jag inte att det blir så mycket tel med på rundorna, för stor. Dessutom ett irritaionsmoment. Vill bara veta mina tider/km ibland. Vid intervallträning går det inte att ha en stor klump med sig. Vid pulsträning använder jag band och klocka. Men, som regel ingenting. Tror inte att tel tål det heller.

Egentligen hör nog mina åsikter hemma i ett rent träningsforum.

Last edited: 9 nov 2010
  15. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

träning

Testade CardioTrainer mot Endomondo idag. På samma sträcka mätte CT 1,71km, och E 1,41km. Inget är korrekt. Nu kom jag på största missen, ingen går att ställa in på löparspråket min/km. Nokias SportsTracker mätte alltid väldigt nära verkligheten, och rätt sort.
    Mao har jag ännu inte hittat någon app för Android, som är användbar för seriös träning.

Rätt distans är 1340 meter.

Last edited: 10 nov 2010
  16. random111

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SportyPal Pro gav bättre noggrannhet än Endomondo när jag testade för ett tag sedan. Läste i en annan tråd här att Runkeeper ska ge ännu bättre noggrannhet. SportyPal som jag använder nu ger information både som km/h och min/km. På rak arm kan jag bara påminna mig om ett fall när man bara får km/h, och det är via "röstmeddelanden". Det är dock en rätt ny funktion så jag hoppas att man kan få välja att höra min/km istället så småningom.

17. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

För mig är det en leksak, tillför inte träningen någonting. Men leksakerna skall vara vettiga. Min dotter säger att hennes Runkeeper visar fel.
    Du kanske menar att den ger min/km i realtid? Jag kan inte använda snäckor, sitter inte kvar. Farten känner man av erfarenhet. Runkeeper gillar jag inte som program, saknar mycket.
    Det svåra är fukten. Mina pass är 2,5-3 tim/gång. Hur skyddar man tel? Min N97a var både genomblöt o immig för det mesta.

Tittade just på en logg från min SportyPal. Den gav det som är mest intressant för mig, kilometertiden vid vilken distans som helst. Nu skall jag bara kolla om den är skapligt exakt. Andra program passar inte mig. Vi är ju individualister.

Last edited: 10 nov 2010
  18. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Testade SportyPal igår kväll. Den mätte tokfel, särskilt som avvikelse från spåret. Flera ggr stängde programmet. Efter mina lekmannaundersökningar, har jag inte hittat något program som mäter någorlunda rätt. I det läget är ju funktionerna sekundära. Utom igår, provar jag hela tiden på samma uppmätta sträcka. Nu går jag tillbaka till N97an vid de tillfällen jag vill ha lite underhållning.
    På sjön använder jag ett Garminprogram i min laptop, assisterat av min Holux 240. Får en exakthet på ca 3 meter. Vid några tillfällen har jag varit tvungen att köra i kolmörker, inga problem. Risken är bara att träffa på någon utan lanternor.
    Gissar att det kommer bättre appar till Android vad det lider.

Tråden är lite kul, eftersom vi söker olika funktioner beroende på målet. Personligen klarar jag inte musik vid träning, eftersom jag lätt tappar fokus på det primära.

19. random111

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med min X10 mini pro indikerar "GPS Test" appen att jag har 3-4 meters noggrannhet vid stillastående, fri sikt till GPS satelliterna och inga högre hus i närheten som skapar reflektioner, ibland t.o.m. 2 meters noggrannhet. Med SportyPal får jag en noggrannhet på 3% eller bättre för beräkningen av sträckan. För mig är detta helt ok.

Vilken noggrannhet behöver du? Att GPS:en ibland rapporterar att man springer ett par meter ifrån spåret gör inte mig något. Detta beror dessutom på själva GPS systemet (noggrannheten i själva signalerna och hur mycket detta försämras av reflektioner runt omkring en, stadsmiljö är speciellt svårt). Olika appar är olika bra på att kompensera för begränsningarna i GPS systemet och GPS mottagaren. Min erfarenhet är att SportyPal är en av de bättre.

20. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Körde SportyPal mot Nokia nyss. Nokian är pålitligare. Dessutom kvarstår samma problem med SportyPal, väldigt okänsliga touchkontroller. Idag fick jag knappt igång SportyPal. Nä, irritation, det åker ut.
    För mig är det en jäkla skillnad att få rapport på om jag håller 3,1min/km eller 3,2min/km. I det läget är inte det här ett redskap överhuvudtaget. Det gör inget, till den seriösa biten använder jag annat. Det är nog mer tekniknörden i mig som vill ha exakthet från apparna.
    Jag springer alltid i terräng, samma ställe. Med klockans hjälp vet jag hur passertiden skall vara vid olika punkter. Däremot är det intressant att veta hur farten varierar med nivåskillnaden. Vid lågt tempo lurar jag mig själv på farten ibland, med lite tryck har jag det inbyggt sedan många år. Nu har jag ett stresskadat ben, så tiden finns att leka.
    Det du skriver om hur en gps vandrar runt stämmer ju bra. Hittills finns ingen app som slår Nokia, i min smak. Tyvärr svarar inte programmakaren på mitt mail. Så jag kör vidare med Nokia Sports Tracker. Finns nog varken rätt eller fel, bara olika behov.