Träningsapplikationer - För dig som vill ha koll på din träning

Diskussion i 'Applikationer' startad av plexuz, 12 sept 2009.

?

Vilket program använder du i träningsspåret?

1. BuddyRunner

21 röst(er)
    3,5%
  2. CardioTrainer

202 röst(er)
    33,3%
  3. MyTracks

88 röst(er)
    14,5%
  4. Annat

296 röst(er)
    48,8%
  1. rytterstedt

rytterstedt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Jag vettefan vad som är felet där, men enligt RunKeepers supportforum så är det några andra som har samma fel.

En av mina konstiga träningsrundor:
    Distans: 2.42miles
    Tid: 42min32sec
    Avg pace: 17:34min/mile
    Kcal burned: 1059
    Climb: 112ft

Jämför det med en normal träningsrunda så som:
    Distans: 2.38 miles
    Tid: 43min39sec
    Avg pace: 18:22min/mile
    Kcal burned: 442
    Climb: 154ft

2. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

jäkla mysko, känns inte som att man kanske bränner mer än dubbla bara för att man kör en minut snabbare i snitt per mile...

3. rytterstedt

rytterstedt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Nej det tycker jag inte.

Distans: 4.19 mile
    Tid: 1h12min14sec
    Avg pace: 17:14min/mile
    Kcal burned: 806
    Climb: 185ft

Tar man t.ex denna har jag gått längre, med bättre snitt per mile och haft en högre climb men bränt mindre kcal. :)

4. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Någon som använder Cardiotrainer, och är intresserad av rätt distans? Köpte CT direkt efter tel.köpet. Har aldrig kommit i närheten av rätt distans, eller ens där jag egentligen springer. Någon som vet om CT är kass, eller om det är tel? Med fd Nokias Sports Tracker är det i stort sett klockrent, men det skulle ju vara kul att kunna använda HTC´n.

5. stayfrosty

stayfrosty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Kolla på kartan om den stämmer överrens med din rutt. Gör den det så får du nog maila Worksmartlabs, för då är det nog en bugg. Stämmer inte kartan kan du prova med de olika gps-filternivåerna i programmet.

Vilken telefon har du?

6. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har HTC DHD. Stämmer aldrig med rutt. Mao, blir aldrig min/km rätt. Testade Orux, rent och exakt, så uppenbarligen är det inte fel på tel.
    Testat många sk träningsappar, ingen visar rätt på uppmätt distans. Har trott att det var en skräptel.
    Den absolut bästa tel jag har för träning är Nokia N97, med prog som Nokia tidigare ägde. Om jag bara bryr mig om totalpacen, funkar Orux superbra.
    Frågan är varför "Nokiaappen" är så mycket exaktare än androidapparna? För mig har det varit intressant att kunna utläsa pace på olika punkter. Släpper det och tittar på totalen istället.

7. stayfrosty

stayfrosty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hur många procent fel visar den ungefär? Har du inte provat olika GPS-filterinställningar i CardioTrainer kan det vara läge att göra det.

8. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Cardiotrainer

Kommer inte att använda det mer. Jag råkade köpa det, men programmet är egentligen inget för löpare. Bantningsprogram behöver jag inte.
    Jag skrev till Sports Tracker(fd Nokia) och frågade om det inte kunde göra ett för android. Har inte fått något svar. Slår allt annat jag provat. Men det är ju mitt personliga behov. Kommer att använda Orux.
    Egentligen räcker det med klocka, men det är lite kul att kunna läsa hur min/km varierar. Tränar alltid på samma ställe, därför blir jämförbart.

Eftersom Orux visar rätt, så har jag svårt att tro på filtrering. Andra androidappar jag provat mäter också fel, men lite olika. CardioTrainer mäter mest fel.
    Testade DHD´n+Orux mot Nokia N97+SportsTracker. På 6,5 km, blev skillnaden 30 met.

Hur fel CardioTrainer visar? Ja, ibland visar det 100 meter vid sidan av slingan. På 5 km, visar det varierande mellan 3-400 met för långt. Helt oanvändbart om man tränar efter vissa mallar.

9. KalleBalik

KalleBalik Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har en fråga angående MyTracks, jag gillar appen då den visar det som är viktigast för mig; min rutt på en karta samt distans men jag saknar en funktion, eller så har jag inte fattat hur man gör o_O
    Låt oss säga att jag spelar in en "track" som jag sparar och dagen efter så vill jag gå exakt samma rutt, jag vill alltså kunna se min inspelade rutt på skärmen samtidigt som jag spelar in en ny, så att jag kan gå på exakt samma ställe liksom...hoppas ni förstår hur jag menar. Finns den funktionen i MyTracks, och om inte finns det någon annan app där det är möjligt?

10. rimsa80

rimsa80 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag kör med RunKeeper mycket nöjd.
    GPS, facebooksynk, snitthastighet, man kan jämföra veckovis eller månadsvis...
    räcker långt för mig :P

11. Zarlo

Zarlo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör med sportstracker för att få puls feedback :-) och cardiotrainer för att kolla mellantider mm. Hmm kommer inte in på Cardiotrainers sida nu har jag märkt. men det som man får via luren duger gott för mig. Men jag får olika längd på sportstracker och cardiotrainer så det verkar som cardiotrainer är lite glädjemätare då rundan är 14,33 på cardio medans sportstracker mäter upp endast 14.07. Fast är det bara 250 meter på 14 km. så kanske man kan leva med det. konstigt iallafall att det är olika längd då de använder samma GPS-signal.

12. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Hej,

Jag är ute efter ett program som spelar in "rådatan" från GPSen.

Vad jag har förstått så efterbehandlar dom vanliga programmen (runkeeper, mytracks osv) GPS-datan och filtrerar bort värden som avviker.
    Finns det något program som inte gör det, där man kan läsa ut helt ofiltrerad data?

Jag är ute efter att kunna utvärdera vad själva GPSen i telefonen presterar och sedan kunna göra en utvärdering av de olika träningsprogrammens noggrannhet.

13. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Som jag har fattat det så filtrerar inte MyTracks GPSn.
    Det går även exportera till KML, GPX, m.fl.

14. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ska stämma bra, swedroid kör ju t ex MyTracks när de gör tester, för att MyTracks inte "förskönar"

15. mortin

mortin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som vet vilka puls mätare som fungerar med runkeeper eller endomondo? Och vart man kan köpa dem?

16. Zarlo

Zarlo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

17. osmium

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag beställde en Polar från Endomondo.
    http://shop.endomondo.com/collections/polar/products/polar-wearlink

Dom har fraktfritt inom EU om man handlar för över €50.
    Jag har inte fått den än men den ska ha skickats i onsdags. Kan uppdatera mitt inlägg när jag fått den och testat den. :)

Edit:
    Fick pulsbandet på måndagen. Skickades från Danmark så det gick ganska fort.

Last edited: 19 apr 2011
  18. A-son

A-son Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej, jag försöker komma igång med löpning och ibland blir det en promenad
    Hittills jag haft sportypal installerad bara för jag körde med det på min HTC Diamond WM 6.5 mobil
    har inte jämfört så mycket om den är bra eller så men när jag sprang 3km härmodagen inställd på löpning så blev det typ 360 kalorier
    och när jag sedan tog samma runda men inställd på promenad så blev det 160 kalorier

Borde det inte räknas ut på sträcka/hastighet vad man förbränner?

Någon som kan tipsa på app som är mer tillförlitlig?

19. osmium

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tror inte det är något fel på appen utan det är, som jag förstått det, väldigt svårt att säga hur mycket man förbränner när man tränar för det är väldigt många faktorer som spelar in.
    När du ställer in den på löpning räknar den säkert med att du har en högre puls än när du promenerar så därav den högre förbränningen. En pulsmätare skulle säkert göra den beräkningen mer noggrann men helt exakt blir det ju inte.

20. liath

liath Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Alldeles för många sidor för att avverka. Tänkte fråga om någon vet om en simpel app som har följande funktioner:
    Stoppur
    Timer/countdown
    Möjligt att ställa in intervaler.

Jag hittar appar för detta men då är det stoppur och timer i ena appen medan jag måste ladda hem en separat för interval.

Någon som har tips eller finns det ingen som kläckt den iden att implementera alla 3 i en och samma? (Timer går ju att lösa genom att sätta intervallet bara till 1 runda men det är ju inte lika smidigt).